in

KAKVO DJELO, TAKVA DUŠA

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: KATARINA LARISA HAM
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

KATARINA LARISA HAM JE OSNIVAČ I VLA­SNICA LICENCE QUINTESSENTIALLY ADRIA­TIC, NAJVEĆEG I JEDINOG GLOBALNOG LUKSUZNOG KONSIJERŽA.

Studirajući ekonomiju na Ekonomskom fa­kultetu i novinarstvo na Fakultetu politič­kih znanosti u Ljubljani, Lara Ham aktivno stažira na Slovenskoj nacionalnoj televiziji i radi kao PR Lions kluba, gde vodi mno­gobrojne humanitarne projekte, kako u Slo­veniji, tako i u Africi. Kao prvi stipendista američke vlade, studije nastavlja u Ameri­ci, na Univerzitetu u San Dijegu, studirajući međunarodne odnose, i na Kolumbiji u Či­kagu, gde uspešno završava magistarske studije PR. Kao deo PR tima, radi u trećoj najvećoj američkoj NGO firmi, March of Di­mes u Hjustonu, u Teksasu, nakon čega će uslediti PR karijera u Boston Globe Chica­gu. Kao stipendista “The Washington Cen­tre”, učestvuje u kampanji 1996. Clinton i Bob Dole. Po povratku iz SAD-a, sledeće tri godine radi u vladi Republike Slovenije, u kancelariji premijera kao njegov lični savet­nik i prati ga na svim putovanjima po Evro­pi, SAD, Africi, UAE, prisustvuje skupovima kao što su Kran Montana i Davos.

Od 2000. godine, Larisa Ham postaje direk­torica za odnose s javnošću i customer re­lations managmenta u Mobitelu – slovenač­kom nacionalnom operateru, gde je zaduže­na za planiranje i organizaciju marketinških aktivnosti; strateško planiranje i koordina­ciju PR aktivnosti, strateško savetovanje i trening za 600 zaposlenih. Nakon toga, po­staje direktorica predstavništva za ex-YU prostor.

Svoju firmu Intercor pokreće 2006. koja je specijalizirana za pružanje biznis i me­nadžment savetovanja stranim kompanija­ma koje imaju za cilj implementaciju u Ju­goistočnoj Evropi. Od 2011. postaje CEO vodeće internacionalne firme Quintessen­tially Lifestyle SEE koja pokriva kancelarije u osam zemalja u regionu.

Uz poslovne obaveze, Lara Ham uživa u ra­zličitim sportovima od plivanja do joge. Voli da čita i putuje, nadahnjuje je umet­nost, uživa u kulinarskim specijalitetima sa svojom porodicom i prijateljima. Udata je i majka je dvoje dece od 15 i 17 godina.

Kako si odlučila da kupiš jednu prestižnu li­cencu kakva je Quintessentially i da počneš sa radom te 2012. godine?

Bio je to jako zanimljivo vreme. Kad je moj su­prug završio karijeru ambasadora Slovenije u Srbiji, sa porodicom smo se iz Beograda vratili 2005. godine i započeli novi život. Prvo je su­prug osnovao svoju firmu, a 2006. godine sam se i ja osamostalila. Imala sam svoju PR agen­ciju specijalizovanu za pozicioniranje i povezi­vanje velikih privatnih tvrtki i njihovih vlasnika u državama EU, tako da sam pomogla velikim zapadnim firmama pri ulasku na balkansko tr­žište.

Nisam (aktivno) tražila licencu, već je Quintes­sentially kontaktirao mene nakon što su me ot­krili preko naših zajedničkih poslovnih partnera. Nisam ni sanjala da će stvari tako brzo napre­dovati. U to vreme, nije bilo mnogo poslova ve­zanih uz concierge usluge, pa sam prepoznala prazninu na tržištu kada su se naši prijatelji iz regije ili iz inostranstva počeli interesovati za ulaznice za rasprodate predstave, rezervacije u restoranima ili pristup VIP događajima.

Imala sam bogat krug veza, pa sam se odluči­la upustiti u svet start-upova. Verujem da sam odlukom da postanem deo Quintessentially grupacije sa zapada donela u našu regiju nove usluge koje do tada nisu bile prisutne. Quinte­ssentially je izgradio izuzetno uspešan posao oko male crne knjižice lifestyle kontakata, koja omogućava ultraekskluzivna iskustva za člano­ve širom sveta.

Ne žalim što sam u sve unela mnogo truda i energije. Volim svoj posao. Volim raditi na pro­jektima koji doprinose, poboljšavaju stvari i do­nose rezultate. Široka međunarodna prisutnost i profesionalnost Quintessentially kompanije me svakog dana iznova oduševljavaju.

Objasni nam pojam konsijerža. Da li je to onaj dobro duh iz lampe koji ispunjava sva­ku želju svom klijentu u hotelu?

Quintessentially često deluje kao posrednik za pružanje vrste ekskluzivnih iskustava koja se mogu doživeti uz određeni novčani iznos.

Za korporativne klijente, velike kompanije koje obezbeđuju članstvo za svoje više menadžer­ske timove, ova dodatna vrednost predstavlja ozbiljan benefit. Možda to nisu priče koje bi privukle pažnju naslovnica novina na isti na­čin kao neke najluđe ispunjene želje, ali ovo je vrsta usluge koja, suštinski, mnogo više znači našim članovima.

S obzirom na to da je snalažljivost obeležje svakog člana tima Quintessentially, prelazak sa «glamuroznog» na funkcionalno» je sad bio relativno bezbolan. Pomaže i činjenica da, kao tim, takođe mrzimo odgovor ne».

Quinessentially je jedinstven lifestyle klub u svetu. Objasni nam koncepciju i kakvu podršku pružate vašim članovima?

Mi smo jedina globalna concierge lifestyle fir­ma na svetu sa kancelarijama u više od 40 dr­žava. Nazivamo se «klub» jer radimo isključi­vo za naše članove i to zatvorenog tipa. Ovaj koncept ima smisla jer članovi plaćaju godišnju članarinu, čime postajemo jedini kontakt za sve njihove potrebe, kako privatne tako i poslovne. Pružamo im asistenciju u oblastima putovanja, rezervacija hotela, restorana, noćnih klubova, organizaciji transfera, privatnih aviona, helikop­tera. Za njihovu decu, pružamo Quintessentia­lly Education podršku, pomažući im pri upisu na najprestižnije fakultete u svetu, organizaciji letnjih kurseva i slično.

Postoji veliki interes za organizaciju «private appointment» usluga u najboljim buticima ši­rom sveta, kao i za kupovinu i dostavu raznih ekskluzivnih proizvoda poput torbi, cipela, bici­kala, nakita, luksuznih satova i slično. Bilo da se radi o propusnicama iza pozornice za kon­cert Beyoncé, odmoru na privatnom ostrvu na Maldivima ili rezervaciji stola u najpopularnijem novom restoranu u Londonu pre otvaranja.

Kada osoba postane naš član, dobija svog «li­festyle managera» – osobu koja pažljivo raz­mišlja o njihovim zahtevima i proaktivno sara­đuje s njima. Otvaramo velika vrata sveta za naše članove putem kontakata koje inače ne bi imali, pri čemu ne naplaćujemo proviziju, već se finansiramo putem godišnjih članarina. Naši članovi imaju pristup uslugama 24 sata dnev­no, sedam dana u nedelji, tokom cele godine.

Ko su danas predstavnici elite? I kakve su potrebe elite u svetu, a kakve kod nas?

Ako me pitate ko su naši članovi, onda su to predstavnici društvene i intelektualne elite. Od raspada Jugoslavije i ulaska u kapitalizam, naša elita ima vrlo slične potrebe kao i ostali naši članovi. Mnogi od njih su se preselili u gra­dove poput Londona, Pariza, Milana, Beča…

Pre pandemije, zdravlje i dobrobit su već bile brzo rastuće kategorije među našim članovima. Danas, potražnja za ličnim kontaktom sa struč­njacima za wellness i pristupom zdravijim pre­hrambenim proizvodima nikada nije bila veća. Od pojave COVID-a, povezali smo brojne čla­nove sa vodećim svetskim stručnjacima u obla­sti zdravlja i wellnessa – od virtualnih sesija sa ličnim trenerima do vremena sa stručnjacima za jogu, pilates, fitness i spavanje. Svi brendovi se sada percipiraju kao brendovi zdravlja.

Koji luksuzni brendovi su danas najviše u fokusu?

Zavisi od toga šta kupujete. Nisu sve mar­ke jednake, posebno kada su u pitanju torbe za ulaganje – neke su bolje od drugih. Dakle, ako želite kupiti luksuznu torbu 2024. godine, Hermès je i dalje prvi izbor. Najekskluzivnije i najtraženije torbe na svetu zadržavaju u prose­ku 110% svoje vrednosti prilikom preprodaje. Najpoznatija Goyard torba je St. Louis, odlična alternativa Neverfull modelu, i ova torba će po­stati ključni komad u vašem ormanu. Goyard torbe u proseku zadržavaju više od 100% svoje vrednosti prilikom preprodaje.

Što se tiče Chanela – čini se da njihova stra­tegija smanjenja ponude i povećanja želje za njihovim torbama trenutno daje rezultate. Cha­nelove klasične torbe postale su skuplje i teže ih je nabaviti, što ih čini traženijim na tržištu preprodaje, zadržavajući oko 84% svoje pr­vobitne vrednosti. Louis Vuitton torbe su neki od najklasičnijih modela koje možete pronaći i zadržavaju oko 83% svoje vrednosti prilikom preprodaje. Slede YSL, Gucci, Dior, Loewe…

Pošto si direktno na terenu i puno radiš sa klijentima, kako se menjao mindset ljudi od 2012. do sada?

Kada je pandemija COVID-19 preko noći zau­stavila međunarodna putovanja, restorane, za­bavu, iznenada nismo imali nikoga ko pokuša­va organizovati odmore ili rezervacije u resto­ranima jer to jednostavno nije postojalo neko vreme. Morali smo se brzo prilagoditi onome što je bilo od interesa za naše članove, a što je još uvek bilo dostupno.

Tada se razvio etos ‘života, a ne samo životnog stila’ u celoj kompaniji, budući da je globalna radna snaga, koja broji 450 lifestyle menadže­ra, stručnjaka i savetnika, podigla telefonsku slušalicu kako bi nazvala svoje članove širom sveta i saznala kako mogu pomoći u olakšava­nju izazova ovog neviđenog perioda.

Našli smo se organizujući online nastavu za decu članova koja su ceo dan bila kod kuće ili organizujući povratak starijih roditelja u do­movinu ukoliko su možda bili u inostranstvu. Takođe smo održavali komunikaciju u vezi sa zdravljem, pružajući informacije o vakcinama i preporukama o tome gde bi naši članovi treba­lo da se upute ili s kim bi trebalo da razgovara­ju kako bi pristupili onome što im je potrebno. Ono što se u to vreme smatralo privremenim promenama sada je postalo stalni deo osnov­nih aktivnosti – njihova ponuda concierge uslu­ga. Mislili smo da ćemo se samo vratiti naše “obične» aktivnosti olakšavanja izvanrednih si­tuacija. Međutim, ovo se zaista pretvorilo u do­datak našem radu. Posebno u zemljama gde je koncept concierge usluga već dobro utemeljen – poput Sjedinjenih Američkih Država i Ujedi­njenog Kraljevstva – ovi «funkcionalni» zahtevi počeli su rasti. I rasli su i kod nas u regionu.

Luksuzni brendovi možda su se u prošlosti oslanjali na «upadljivu potrošnju» – gde imućni signaliziraju svoj uspeh kroz brendove koje ku­puju. Međutim, sada bi radije signalizirali svo­je vrline i uverenja. Sada smo svedoci porasta svesne potrošnje. U ovoj novoj eri, svi luksu­zni brendovi nose odgovornost i očekivanja da doprinesu pokretanju pozitivnih društvenih promena i uticaja. Pojava pojmova kao što su «wakewashing», «performativno savezništvo» i «greenwashing» ukazuje na opasnosti da se ovo pogrešno razume.

Koja je tvoja formula uspeha?

Svima nam treba uspjeh. Biti uspješan u životu znači da znamo ostvariti svoje želje i ciljeve koje smo postavili. Biti uspješan znači imati sposob­nost prepoznati smisao svog života, imati spo­sobnost rješavanja postojećih problema i biti u stanju mijenjati i razvijati svijet. Mislim da znači imati istančan sluh za svog unutarnjeg vodiča i biti u stanju slijediti ga u svim okolnostima.

Kada gledam naše članove, svi oni imaju oso­bine koje vode do uspeha – angažman, mar­ljivost, samopouzdanje i povjerenje u vlastite sposobnosti, upornost.

Kod mene je mnogo važna smirenost i ravno­teža koju dobivam iz porodice. I bitna je volja za učenjem.

Danas mogu da potvrdim da ima prednosti kada napuniš 50. Zrelost donosi i mudrost, bogato iskustvo, višu razinu emocionalne inteligenci­je i razboritost, što može biti velika prednost u bavljenju poduzetništvom i uspjehu općenito.

Tema februarskog izdanja RYL magazina nosi naziv „In the name of Love“. Šta si sve u ime ljubavi uradila i šta si spremna da uči­niš

Ljubav je neograničena emocija koja motivira naše postupke i daje nam smisao. Ona odre­đuje naša društvena ponašanja. Iako postoje mnogi oblici ljubavi, zaljubljenost u drugu oso­bu ono je za čim većina nas čezne. Želimo biti zaljubljeni, voljeni, obožavani. Pošto sam Rak po horoskopu, a Rak je bio i moj divan suprug, ljubavnim odnosom zadovoljavali smo osnov­ne psihičke potrebe – potrebu za pažnjom, pri­padanjem, intimnošću, sigurnošću.

Tako da “in the name of love” je i naslov života koji živim, jutra kad se probudim i noći kada zaspim.

Sve drugo je promašen život.

ŠTA MISLITE?

U IME LJUBAVI

IN THE NAME OF LOVE