PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: KATARINA LARISA HAM
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
KATARINA LARISA HAM JE OSNIVAČ I VLASNICA LICENCE QUINTESSENTIALLY ADRIATIC, NAJVEĆEG I JEDINOG GLOBALNOG LUKSUZNOG KONSIJERŽA.
Studirajući ekonomiju na Ekonomskom fakultetu i novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Ljubljani, Lara Ham aktivno stažira na Slovenskoj nacionalnoj televiziji i radi kao PR Lions kluba, gde vodi mnogobrojne humanitarne projekte, kako u Sloveniji, tako i u Africi. Kao prvi stipendista američke vlade, studije nastavlja u Americi, na Univerzitetu u San Dijegu, studirajući međunarodne odnose, i na Kolumbiji u Čikagu, gde uspešno završava magistarske studije PR. Kao deo PR tima, radi u trećoj najvećoj američkoj NGO firmi, March of Dimes u Hjustonu, u Teksasu, nakon čega će uslediti PR karijera u Boston Globe Chicagu. Kao stipendista “The Washington Centre”, učestvuje u kampanji 1996. – Clinton i Bob Dole. Po povratku iz SAD-a, sledeće tri godine radi u vladi Republike Slovenije, u kancelariji premijera kao njegov lični savetnik i prati ga na svim putovanjima po Evropi, SAD, Africi, UAE, prisustvuje skupovima kao što su Kran Montana i Davos.
Od 2000. godine, Larisa Ham postaje direktorica za odnose s javnošću i customer relations managmenta u Mobitelu – slovenačkom nacionalnom operateru, gde je zadužena za planiranje i organizaciju marketinških aktivnosti; strateško planiranje i koordinaciju PR aktivnosti, strateško savetovanje i trening za 600 zaposlenih. Nakon toga, postaje direktorica predstavništva za ex-YU prostor.
Svoju firmu Intercor pokreće 2006. koja je specijalizirana za pružanje biznis i menadžment savetovanja stranim kompanijama koje imaju za cilj implementaciju u Jugoistočnoj Evropi. Od 2011. postaje CEO vodeće internacionalne firme Quintessentially Lifestyle SEE koja pokriva kancelarije u osam zemalja u regionu.
Uz poslovne obaveze, Lara Ham uživa u različitim sportovima – od plivanja do joge. Voli da čita i putuje, nadahnjuje je umetnost, uživa u kulinarskim specijalitetima sa svojom porodicom i prijateljima. Udata je i majka je dvoje dece od 15 i 17 godina.
Kako si odlučila da kupiš jednu prestižnu licencu kakva je Quintessentially i da počneš sa radom te 2012. godine?
Bio je to jako zanimljivo vreme. Kad je moj suprug završio karijeru ambasadora Slovenije u Srbiji, sa porodicom smo se iz Beograda vratili 2005. godine i započeli novi život. Prvo je suprug osnovao svoju firmu, a 2006. godine sam se i ja osamostalila. Imala sam svoju PR agenciju specijalizovanu za pozicioniranje i povezivanje velikih privatnih tvrtki i njihovih vlasnika u državama EU, tako da sam pomogla velikim zapadnim firmama pri ulasku na balkansko tržište.
Nisam (aktivno) tražila licencu, već je Quintessentially kontaktirao mene nakon što su me otkrili preko naših zajedničkih poslovnih partnera. Nisam ni sanjala da će stvari tako brzo napredovati. U to vreme, nije bilo mnogo poslova vezanih uz concierge usluge, pa sam prepoznala prazninu na tržištu kada su se naši prijatelji iz regije ili iz inostranstva počeli interesovati za ulaznice za rasprodate predstave, rezervacije u restoranima ili pristup VIP događajima.
Imala sam bogat krug veza, pa sam se odlučila upustiti u svet start-upova. Verujem da sam odlukom da postanem deo Quintessentially grupacije sa zapada donela u našu regiju nove usluge koje do tada nisu bile prisutne. Quintessentially je izgradio izuzetno uspešan posao oko male crne knjižice lifestyle kontakata, koja omogućava ultraekskluzivna iskustva za članove širom sveta.
Ne žalim što sam u sve unela mnogo truda i energije. Volim svoj posao. Volim raditi na projektima koji doprinose, poboljšavaju stvari i donose rezultate. Široka međunarodna prisutnost i profesionalnost Quintessentially kompanije me svakog dana iznova oduševljavaju.
Objasni nam pojam konsijerža. Da li je to onaj dobro duh iz lampe koji ispunjava svaku želju svom klijentu u hotelu?
Quintessentially često deluje kao posrednik za pružanje vrste ekskluzivnih iskustava koja se mogu doživeti uz određeni novčani iznos.
Za korporativne klijente, velike kompanije koje obezbeđuju članstvo za svoje više menadžerske timove, ova dodatna vrednost predstavlja ozbiljan benefit. Možda to nisu priče koje bi privukle pažnju naslovnica novina na isti način kao neke najluđe ispunjene želje, ali ovo je vrsta usluge koja, suštinski, mnogo više znači našim članovima.
S obzirom na to da je snalažljivost obeležje svakog člana tima Quintessentially, prelazak sa «glamuroznog» na funkcionalno» je sad bio relativno bezbolan. Pomaže i činjenica da, kao tim, takođe mrzimo odgovor ne».
Quinessentially je jedinstven lifestyle klub u svetu. Objasni nam koncepciju i kakvu podršku pružate vašim članovima?
Mi smo jedina globalna concierge lifestyle firma na svetu sa kancelarijama u više od 40 država. Nazivamo se «klub» jer radimo isključivo za naše članove i to zatvorenog tipa. Ovaj koncept ima smisla jer članovi plaćaju godišnju članarinu, čime postajemo jedini kontakt za sve njihove potrebe, kako privatne tako i poslovne. Pružamo im asistenciju u oblastima putovanja, rezervacija hotela, restorana, noćnih klubova, organizaciji transfera, privatnih aviona, helikoptera. Za njihovu decu, pružamo Quintessentially Education podršku, pomažući im pri upisu na najprestižnije fakultete u svetu, organizaciji letnjih kurseva i slično.
Postoji veliki interes za organizaciju «private appointment» usluga u najboljim buticima širom sveta, kao i za kupovinu i dostavu raznih ekskluzivnih proizvoda poput torbi, cipela, bicikala, nakita, luksuznih satova i slično. Bilo da se radi o propusnicama iza pozornice za koncert Beyoncé, odmoru na privatnom ostrvu na Maldivima ili rezervaciji stola u najpopularnijem novom restoranu u Londonu pre otvaranja.
Kada osoba postane naš član, dobija svog «lifestyle managera» – osobu koja pažljivo razmišlja o njihovim zahtevima i proaktivno sarađuje s njima. Otvaramo velika vrata sveta za naše članove putem kontakata koje inače ne bi imali, pri čemu ne naplaćujemo proviziju, već se finansiramo putem godišnjih članarina. Naši članovi imaju pristup uslugama 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji, tokom cele godine.
Ko su danas predstavnici elite? I kakve su potrebe elite u svetu, a kakve kod nas?
Ako me pitate ko su naši članovi, onda su to predstavnici društvene i intelektualne elite. Od raspada Jugoslavije i ulaska u kapitalizam, naša elita ima vrlo slične potrebe kao i ostali naši članovi. Mnogi od njih su se preselili u gradove poput Londona, Pariza, Milana, Beča…
Pre pandemije, zdravlje i dobrobit su već bile brzo rastuće kategorije među našim članovima. Danas, potražnja za ličnim kontaktom sa stručnjacima za wellness i pristupom zdravijim prehrambenim proizvodima nikada nije bila veća. Od pojave COVID-a, povezali smo brojne članove sa vodećim svetskim stručnjacima u oblasti zdravlja i wellnessa – od virtualnih sesija sa ličnim trenerima do vremena sa stručnjacima za jogu, pilates, fitness i spavanje. Svi brendovi se sada percipiraju kao brendovi zdravlja.
Koji luksuzni brendovi su danas najviše u fokusu?
Zavisi od toga šta kupujete. Nisu sve marke jednake, posebno kada su u pitanju torbe za ulaganje – neke su bolje od drugih. Dakle, ako želite kupiti luksuznu torbu 2024. godine, Hermès je i dalje prvi izbor. Najekskluzivnije i najtraženije torbe na svetu zadržavaju u proseku 110% svoje vrednosti prilikom preprodaje. Najpoznatija Goyard torba je St. Louis, odlična alternativa Neverfull modelu, i ova torba će postati ključni komad u vašem ormanu. Goyard torbe u proseku zadržavaju više od 100% svoje vrednosti prilikom preprodaje.
Što se tiče Chanela – čini se da njihova strategija smanjenja ponude i povećanja želje za njihovim torbama trenutno daje rezultate. Chanelove klasične torbe postale su skuplje i teže ih je nabaviti, što ih čini traženijim na tržištu preprodaje, zadržavajući oko 84% svoje prvobitne vrednosti. Louis Vuitton torbe su neki od najklasičnijih modela koje možete pronaći i zadržavaju oko 83% svoje vrednosti prilikom preprodaje. Slede YSL, Gucci, Dior, Loewe…
Pošto si direktno na terenu i puno radiš sa klijentima, kako se menjao mindset ljudi od 2012. do sada?
Kada je pandemija COVID-19 preko noći zaustavila međunarodna putovanja, restorane, zabavu, iznenada nismo imali nikoga ko pokušava organizovati odmore ili rezervacije u restoranima jer to jednostavno nije postojalo neko vreme. Morali smo se brzo prilagoditi onome što je bilo od interesa za naše članove, a što je još uvek bilo dostupno.
Tada se razvio etos ‘života, a ne samo životnog stila’ u celoj kompaniji, budući da je globalna radna snaga, koja broji 450 lifestyle menadžera, stručnjaka i savetnika, podigla telefonsku slušalicu kako bi nazvala svoje članove širom sveta i saznala kako mogu pomoći u olakšavanju izazova ovog neviđenog perioda.
Našli smo se organizujući online nastavu za decu članova koja su ceo dan bila kod kuće ili organizujući povratak starijih roditelja u domovinu ukoliko su možda bili u inostranstvu. Takođe smo održavali komunikaciju u vezi sa zdravljem, pružajući informacije o vakcinama i preporukama o tome gde bi naši članovi trebalo da se upute ili s kim bi trebalo da razgovaraju kako bi pristupili onome što im je potrebno. Ono što se u to vreme smatralo privremenim promenama sada je postalo stalni deo osnovnih aktivnosti – njihova ponuda concierge usluga. Mislili smo da ćemo se samo vratiti naše “obične» aktivnosti olakšavanja izvanrednih situacija. Međutim, ovo se zaista pretvorilo u dodatak našem radu. Posebno u zemljama gde je koncept concierge usluga već dobro utemeljen – poput Sjedinjenih Američkih Država i Ujedinjenog Kraljevstva – ovi «funkcionalni» zahtevi počeli su rasti. I rasli su i kod nas u regionu.
Luksuzni brendovi možda su se u prošlosti oslanjali na «upadljivu potrošnju» – gde imućni signaliziraju svoj uspeh kroz brendove koje kupuju. Međutim, sada bi radije signalizirali svoje vrline i uverenja. Sada smo svedoci porasta svesne potrošnje. U ovoj novoj eri, svi luksuzni brendovi nose odgovornost i očekivanja da doprinesu pokretanju pozitivnih društvenih promena i uticaja. Pojava pojmova kao što su «wakewashing», «performativno savezništvo» i «greenwashing» ukazuje na opasnosti da se ovo pogrešno razume.
Koja je tvoja formula uspeha?
Svima nam treba uspjeh. Biti uspješan u životu znači da znamo ostvariti svoje želje i ciljeve koje smo postavili. Biti uspješan znači imati sposobnost prepoznati smisao svog života, imati sposobnost rješavanja postojećih problema i biti u stanju mijenjati i razvijati svijet. Mislim da znači imati istančan sluh za svog unutarnjeg vodiča i biti u stanju slijediti ga u svim okolnostima.
Kada gledam naše članove, svi oni imaju osobine koje vode do uspeha – angažman, marljivost, samopouzdanje i povjerenje u vlastite sposobnosti, upornost.
Kod mene je mnogo važna smirenost i ravnoteža koju dobivam iz porodice. I bitna je volja za učenjem.
Danas mogu da potvrdim da ima prednosti kada napuniš 50. Zrelost donosi i mudrost, bogato iskustvo, višu razinu emocionalne inteligencije i razboritost, što može biti velika prednost u bavljenju poduzetništvom i uspjehu općenito.
Tema februarskog izdanja RYL magazina nosi naziv „In the name of Love“. Šta si sve u ime ljubavi uradila i šta si spremna da učiniš
Ljubav je neograničena emocija koja motivira naše postupke i daje nam smisao. Ona određuje naša društvena ponašanja. Iako postoje mnogi oblici ljubavi, zaljubljenost u drugu osobu ono je za čim većina nas čezne. Želimo biti zaljubljeni, voljeni, obožavani. Pošto sam Rak po horoskopu, a Rak je bio i moj divan suprug, ljubavnim odnosom zadovoljavali smo osnovne psihičke potrebe – potrebu za pažnjom, pripadanjem, intimnošću, sigurnošću.
Tako da “in the name of love” je i naslov života koji živim, jutra kad se probudim i noći kada zaspim.
Sve drugo je promašen život.