PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
PAVLE MEDAKOVIĆ JE ROĐEN U BEOGRADU 1953. GODINE. DIPLOMIRAO JE 1978. NA ODSEKU ZA DIRIGOVANJE BEOGRADSKOG FAKULTETA MUZIČKE UMETNOSTI, U KLASI PROFESORA ŽIVOJINA ZDRAVKOVIĆA. IMA DVE MAGISTRATURE – U BEČU NA UNIVERZITETU ZA MUZIKU I SCENSKU UMETNOST I U BEOGRADU NA FMU, U KLASI PROFESORA JOVANA ŠAJNOVIĆA. S HOROM AKUD „BRANKO KRSMANOVIĆ“ OSVOJIO JE DVE PRVE NAGRADE NA TAKMIČENJU HOROVA U BEOGRADU 1976. GODINE. UČESTVOVAO JE U OSNIVANJU KAMERNE OPERE U BEOGRADU, BIO NJEN PRVI DIRIGENT I U NAREDNIH PET GODINA USPEŠNO IZVEO SEDAM PREMIJERA. BIO JE UMETNIČKI RUKOVODILAC I DIRIGENT ORKESTRA „JEUNESSE MUSICALE“ NA MANIFESTACIJI FRANCUSKO-JUGOSLOVENSKA MUZIČKA NEDELJA. PREDVODIO JE LETNJU DUHOVNU AKADEMIJU U STUDENICI, 1996. I 1997. GODINE, KAO DIRIGENT HORA.
PROŠLE GODINE OBELEŽILI STE 40 GODINA RADA NA SCENI – S UMETNIČKIM ANSAMBLOM MINISTARSTVA ODBRANE „STANISLAV BINIČKI“ ODRŽALI STE KONCERT U VELIKOJ DVORANI KOLARČEVE ZADUŽBINE. KADA SE OSVRNETE UNAZAD I VRATITE U 1978. GODINU, KADA STE DIPLOMIRALI, KAKO VAM SE ČINI PREĐENI UMETNIČKI PUT? PUT MAESTRA!
Put je bio težak. Kada završite studije, vi znate osnovne zanatske osnove dirigovanja i ona dela koja ste studirali pod kontrolom profesora. Dakle, nemate praktično iskustvo u radu sa orkestrom i, naravno, repertoarsko. Za mladog dirigenta, najvažnije je da svakodnevno ima bilo kakav ansambl i da na njemu vežbate kao što instrumentalisti vežbaju svakoga dana na violini ili klaviru. Instrument jednog dirigenta je hor ili orkestar, nebitno koje veličine, ali skup više muzičara. To ovo profesiju čini u startu teško ostvarivom i komplikovanom, jer neko mora da vam omogući da radite sa više ljudi, odnosno društvo ulaže sa nepredvidivim rezultatom u nekog mladog muzičara, koji tek posle izvesnog vremena treba da potvrdi da li je uopšte sposoban da se bavi ovom profesijom. Svi mladi završeni dirigenti na početku karijere imaju jedinu mogućnost rada u kulturno-umetničkim društvima, koja imaju horske sekcije, ili da sami formiraju neku vrstu ansambla sa kojim će raditi. Najbolje je kao što završeni mladi lekari imaju praksu nekoliko godina po selima i provinciji, i tako stiču praktično iskustvo, da i dirigenti posle studija malo prošetaju po manjim mestima i steknu tu neophodnu praksu negde gde će početničke greške biti manje uočljive i štetne. Povratak u prestonicu i mesto u nekom od beogradskih orkestara može biti tek kada se potvrdite kao kvalitet i sa ozbiljnim repertoarom i iskustvom koji ste stekli. Nenormalno je da kao početnik stojite pred bilo kojim beogradskim orkestrom i da mučite muzičare zbog svog neiskustva. Ono što kao država nismo ni dan-danas sistemski rešili to je pitanje asistenata dirigenta u profesionalnim orkestrima i ustanovama (Filharmonija, Radio hor i orkestar, Opera i Balet). U normalnim uslovima, pod pretpostavkom da su na čelu tih ustanova, pre svega, repertoarski i, po godinama starosti, ISKUSNI šefovi dirigenti, onda u sistematizacijama tih ustanova MORA da se ustanove mesta asistenata, koji će uz šefa dirigenta učiti dalje, kroz praksu, zanat i repertoar, i imati priliku da povremeno i diriguju. Mlad dirigent mora da bude strpljiv i svestan, kako je veliki maestro Kiril Kondrašin govorio, da do četrdesete godine života učite i obogaćujete svoj repertoar i da nije pristojno da se hvalite da ste dirigent. To je, dakle, profesija u kojoj učite do kraja života i otkrivate tajne jedne partiture i zanata u zavisnosti od iskustva koje imate, a to podrazumeva VREME. Jako je važno da vaš razvoj prati neko iskusan, u koga i vi imate poverenja, jer u jednom trenutku morate se suočiti sa činjenicom i pred pitanjem da li ste za profesionalno bavljenje ovom profesijom ili ne? Ja sam svoja početna iskustva sticao u „Krsmancu“, uz maestra Bogdana Babića, radom u Kamernoj operi, još za vreme, ali i posle studija, u Filharmoniji mladih „Borislav Pašćan“, uz velikog maestra Borislava Pašćana, na letnjim majstorskim kursevima u Francuskoj, uz Pjer Dervoa, i u Minhenu, kod Sergia Čelibidakija, pa potom godinu dana u Beču na studijama i magistraturi. Posle svega, kada sam se vratio i shvatio da u Beogradu nema stalnog mesta za dirigenta, otišao sam u Mostar, gde sam proveo dve i po godine, stekao najveće moguće iskustvo i repertoar pozicijom šefa dirigenta gradskog orkestra i istovremeno hora „Abrašević“. To je bio moj najlepši i najplodotvorniji deo karijere, jer mi je ceo dan bio ispunjem muzikom, uz to u jednom predivnom mediteranskom gradiću. Vratio sam se u Beograd 1986. i dve godine vodio beogradski „Abrašević“, da bi tek 1988. godine na konkursu bio izabran na mesto šefa dirigenta u Umetničkom ansambli JNA, danas orkestru MO „Stanislav Binički“. Moj put je bio utoliko teži, jer nikada nisam bio ni u jednoj partiji, iako je bilo vrlo primamljivih ponuda još za vreme studija, a još teže breme mi je bilo prezime koje nosim i koje mi je uglavnom odmoglo. Za mene, ono je bilo OBAVEZUJUĆE da ne izneverim sebe i svoje pretke, a nikako sredstvo kojim ću brže napredovati u društvu i karijeri. Zato je moj put bio duži i teži.
VAŠ OTAC JE POKOJNI AKADEMIK DEJAN MEDAKOVIĆ, ISTORIČAR UMETNOSTI, A MAJKA VERA VELJKOV, PIJANISTA. KAKO JE IZGLEDALO ODRASTANJE U UMETNIČKOM OKRUŽENJU I ATMOSFERI? UGLAVNOM SE MISLI DA JE DECI POZNATIH RODITELJA LAKO, ALI TO BAŠ I NIJE TAKO. NAKON ZAVRŠENOG FAKULTETA, OTAC IZ MORALNIH RAZLOGA NIJE HTEO DA VAM POMOGNE PRILIKOM ZAPOSLENJA.
Odrastanje je bilo u radnoj atmosferi. Imao sam u roditeljima primere požrtvovanih zaljubljenika u svoju profesiju, oboje kao univerzitetski profesori su se PRIPREMALI za predavanja na fakultetu, i to je mene inspirisalo i davalo mi podstrek. Tako sam stekao i radne navike i disciplinu, što je za dirigente jako važno. Sam sam se opredelio za profesiju dirigenta još u trećem razredu srednje muzičke škole „Josip Slavenski“, gde sam završio klavirski i teoretski odsek sa najvišim ocenama. Imao sam sreću da sam bio deo generacije sa Nadom Kolundžijom, Ksenijom Zečević, Milošem Petrovićem, Nevenom Popović, Bojanom Barićem, Ivanom Trajković, Bobanom Todorovićem… Svi oni napravili su vrhunske profesionalne karijere i za mene je bilo izazovno biti u društvu najboljih. Jedna neponovljiva generacija. A tek profesori: Srđan Hofman, Mirjana Živković, Lili Petrović, Jela Kršić, Gordana Krajačić, Lambra Dimitrijević, Ana Olujić, Ćaća Anastasijević… Mi smo obožavali svoje profesore, oni su nam bili idoli, jer su bili najbolji, potvrđeni brojnim nagradama u svojoj profesiji. Bila je čast i privilegija biti njihov učenik i prosto smo se takmičili između sebe ko će biti bolji. Dobili smo najbolje moguće obrazovanje i vaspitanje. Zato naglašavam, – neponovljiva generacija đaka i profesora.
Studije dirigovanja sam započeo kod prof. Dušana Skovrana, i proveo dve godine u klasi sa divnim pedagogom, koji je i sam isticao da ima najdarovitijeg studenta u karijeri. Njegova iznenadna smrt primorala me je da od treće godine studije nastavim kod prof. Živojina Zdravkovića, sigurno najistaknutijeg dirigenta i šefa dirigenta Beogradske filharmonije, koja je i sama u to vreme imala svoj zlatni period. Moram biti neskroman ako kažem da sam jedan od malobrojnih danas aktivnih dirigenata moje i mlađih generacija, koji je diplomirao sa Beogradskom filharmonijom celovečernjim koncertom u ciklusu Muzičke omladine „Mladi za mlade“. Nakon diplomiranja, otac, poznati istoričar umetnosti, rekao mi je da za mene neće nikog moliti da me zaposli i da će mi pomagati finansijski dok se ne zaposlim kao dirigent. Tako je i bilo. I ja se roditeljima zahvaljujem da su mi pomogli da istrajem u želji da postanem dirigent i da ne odem u pedagogiju, jer bi to značilo i kraj svih mojih maštanja o profesionalnom bavljenju dirigovanjem. Ako se vratite na godinu diplomiranja i zaposlenja u Beogradu, onda je to punih DESET godina. Eto koliko sam bio „privilegovan“ kao sin poznatih roditelja.
GODINU DANA STE BILI DIREKTOR BEOGRADSKE FILHARMONIJE. KAKVA ISKUSTVA NOSITE?
Tačnije, od 18. aprila 2000. do 1. marta 2001. godine. Kao i život, iskustva su i lepa i ružna, čak bolna. Želeo sam da ispravim sve ono što su iznutra bili problemi, o kojima se javno i tajno diskutovalo među kolegama muzičarima. Imao sam iskrene namere u tom smislu. Vrlo brzo nakon stupanja na dužnost direktora predvodio sam ranije zakazanu turneju Filharmonije po Kini, u tri najveća grada, insistirajući kod ministra kulture da je red da i bivša direktorka, koja je zaslužna za organizaciju, pođe sa nama na put, ali je broj mesta u avionu bio ograničen, pa se to nije desilo, što je meni lično bilo vrlo žao. Čak sam nudio i svoje mesto da bi ona krenula, ali je insistirano da mora i može poći na put samo aktuelni direktor. Turneja je prošla trijumfalno i posle svakog koncerta, uz prisustvo našeg ambasadora i kineskih zvaničnika, držao sam zvanične govore i obraćanja domaćinima na najvišem mogućem nivou. Juna meseca, uprkos neslaganju sa predstavnikom sindikata, povećao sam plate svim tutti muzičarima do maksimuma, koji je bio u zakonskim okvirima, a za koje su godinama bili uskraćeni. To se odnosilo i na portire i spremačice, koji su zaista bili u obespravljenom položaju. Tada sam, pregledom svih plata zaposlenih, sebi, direktoru, smanjio određen broj bodova, koji nije bio u skladu sa tabelom u Službenom glasniku. Tada sam otkrio i najveće mahinacije oko bodova koje su se odnosile na upravni deo. I, naravno, stekao sam neprijatelje. Planirati dugoročno sezonu u vreme prevremenih izbora septembra 2000. bilo je otežano, jer je i Ministarstvo kulture koje finansira Filharmoniju bilo, kao i cela država, u pravom opsadnom stanju. Nisam imao nikakvu političku podršku, jer nisam bio član vladajuće partije i ostao sam na brisanom prostoru sam. Najveće nerazumevanje i nepravde sam doživeo od kolega muzičara, koji su predvođeni grupom ljudi, pokrenuli pravu hajku na mene da nisam sposoban da organizujem sezonu (to sam inače kasnije na sudu opovrgao, jer je Upravni odbor verifikovao tekuću sezonu do kraja 2000. godine) i sve dogovoreno je i realizovano. Problem su mi napravili i pet kolega muzičara, profesora na FMU, koji su u Filharmoniji bili u stalnom honorarnom statusu, tražeći od mene da im za vreme godišnjeg odmora isplatim honorar kao da su u stalnom radnom odnosu, što je nezakonito. Tako sam i od njih, kolega, stekao neprijatelje i bundžije sa epitetom da sam diktator. Nakon dolaska novog direktora marta 2001. godine, svi oni su kao stalni honorarci udaljeni iz Filharmonije. Nije došlo do realizacije jednog izuzetnog projekta sa violinistom Jovanom Kolundžijom i menadžerom briselske opere da se održi koncert na Badnje veče 2001. u organizaciji Evropske unije i predsednika Romana Prodija kao predsedavajućeg, uz direktan Evrovizijski prenos iz sale Narodnog pozorišta, opet iz pakosti da se to ne pripiše da je organizovano za vreme mog mandata. Tako je država u tom trenutku, i sama Filharmonija, ostala uskraćena za istorijski koncert, koji je svakako bio i sa politički važnom konotacijom posle promene vlasti nakon petog oktobra. Naravno da je sve to ostavilo bolne ožiljke na mom biću, ali sam spoznao i kakve se sve igre igraju kada ste na rukovodećem mestu, kako vam se ljudi „udvaraju“, na kakvim ste sve iskušenjima… Ja sam uspeo da sve to prebrodim čista obraza i da odolim mnogim iskušenjima. Nisam nikome, ni pojedincu, ni kući na čijem sam čelu bio, naneo štetu, niti bilo koga uvredio, i znam da sam radio po savesti i zakonu. To što nekima to nije odgovaralo, neka je njima na čast. Izašao sam iz te priče (Filharmonije) mirne savesti, što je za mene najvažnije.
KO JE DOVEO PRVI PUT MAESTRA ZUBIN MEHTU U BEOGRAD? IZVORI KAŽU DA STE TO IPAK VI UČINILI.
Kao član umetničkog saveta BEMUS-a, u svojstvu direktora Filharmonije, prisustvovao sam dogovorima oko organizacije festivala te 2000. godine. Bilo je pitanje da li će festivala uopšte biti. Prisutni su, pored selektora Ivane Trišić, Eduarda Ilea, direktora Jugokoncerta, bili akademik Dejan Despić, flautista Ljubiša Jovanović, predstavnik SC. Na kraju prvog susreta, Ljubiša Jovanović je kao svoj predlog ostavio cedulju sa imenima Pavla Dešpalja i Uroša Lajovića kao dirigenata koji će otvoriti festival. Ostali smo u jednom trenutku samo Ivana Trišić i ja i tada mi je palo na pamet da je zbog specifičnog političkog trenutka važno da taj koncert otvorimo sa jednom mega zvezdom dirigentom. Predložio sam joj da to bude Zubin Mehta, unapred znajući da je čak nepristojno obraćati se mesec dana pre koncerta takvom dirigentu, jer on ima zakazane termine nekoliko godina unapred. Ali sam smatrao da neko ko ima sluha i za politički trenutak, a to je upravo Mehta, neće tako lako odbiti primamljivu ponudu. Mehta je tada bio na poziciji GMD (General Musik Direktor) Minhenske opere, a Jana Ačkun pijanistkinja, ćerka klarinetiste Ernesta Ačkuna, bila je na usavršavanju u Minhenu i poslužila je da nas direktno poveže sa Mehtom. Posle nekoliko dana, direktor Eduard Ile me je pozvao da u zakazano vreme dođem u Jugokoncert, jer Mehta želi da razgovara sa direktorom Filharmonije. Tačno u zakazano vreme javio se Mehta i razgovor je započeo mojim predstavljanjem da sam, uz funkciju direktora, i sam dirigent po zanimanju, bečki đak, a istovremeno i privatni đak Bore Pašćana, koji je bio Mehtin drug sa studija. To je umnogome relaksiralo razgovor. Mehta je na moje pitanje šta bi želeo da diriguje sa orkestrom, odgovorio da je to Malerova prva simfonija „Titan“. Moja reakcija je bila pozitivna, uz rezervu da to delo nije dugo bilo na repertoaru Filharmonije, a na pitanje koliko proba može da radi sa orkestrom, odgovor je bio jedna i generalna i sam koncert. To je bio ključni momenat da se usudim da sugerišem nešto drugo, jer nisam želeo da dovedem ni dirigenta, ni muzičare, u delikatnu situaciju da orkestar nije u stanju da kvalitetom sviranja, sa nedovoljnim brojem proba, dovedem ceo projekat u pitanje. Tada sam sugerisao da to može biti Čajkovski, Dvoržak, Brams, Betoven, i tako se, posle kratkog licitiranja, došlo do konačnog programa – Betoven V i Čajkovski V simfonija. Još jedna moja inicijativa je bila da se napravi audio i DVD snimak koncerta „Mehta sa Beogradskom filharmonijom“, na šta je maestro rekao da nema ništa protiv, ali da prethodno mora čuti i tek onda odobriti izradu CD i DVD-a. I pripreme okestra tekle su sa velikim trzavicama ko će pripremati orkestar. Moje namere su bile da to budu Bojan Suđić i Stanko Jovanović. I tu je došlo do uslovljavanja da bude samo Bojan, i pošto je to bilo u ultimativnoj formi, nisam imao manevarski prostor, a ni vremena, da istrajem u svojim namerama, jer je pretilo da dođe i do rasula u orkestru. Epilog – nakon koncerta, koji je bio za pamćenje najviše zbog Mehte i njegove nesporne harizme, ostao je mučan utisak kada mi je saopštio da je preslušao snimak i da od CD i DVD-a nema ništa, jer to nije kvalitet na koji je on navikao. Tako smo kao Filharmonija, ali i država, ostali uskraćeni za jedinstvenu priliku da posedujemo jedan istorijski snimak. Naravno da pravi krivci za to nisu snosili nikad bilo kakve zakonske posledice.
GOSTOVALI STE U MNOGIM ZEMLJAMA EVROPE: NEMAČKOJ, ITALIJI, AUSTRIJI, POLJSKOJ, BUGARSKOJ, ŠPANIJI. PRED ČIJOM PUBLIKOM VAM SRCE NAJVIŠE ZAIGRA DOK DIRIGUJETE?
Za mene, kao dirigenta, uvek je izazov da koncert uspešno protekne i da su zadovoljni i muzičari i publika. Ne mogu da pravim razliku kada mi najviše srce zatrepti, jer u samom momentu stvaralačkog čina ja ne razmišljam koja je publika iza mene. Moja je dužnost da oni koji su platili kartu da bi u nečemu uživali odu ushićeni nakon koncerta. U Nemačkoj, sa Drezdenskom filharmonijom, bio je za mene najveći izazov, jer se radilo o prestižnom evropskom orkestru, a repertoar sa delima R.Wagnera, C. Francka i J. Brahmsa. I to dve večeri, u abonmanu, u punoj sali sa preko šest hiljada mesta. Taj aplauz ne može se opisati rečima. I osim Lovre Matačića i Milana Horvata, ja sam imao tu čast da budem prvi i do sada jedini srpski dirigent koji je dirigovao ovim orkestrom. Pet sezona zaredom bio sam stalni gost dirigent Filharmonije „Ignaz Paderewsky“ iz Bidoszcza. Za vreme sankcija, smatrao sam svojom moralnom obavezom da budem uz svoj matični orkestar „Binički“, jer nije bilo najbolje vreme da oni rade za bednu platu, a da u isto vreme ja „tezgarim“ po inostranstvu. Danas, iz ove perspektive, vidim da sam možda i pogrešio, jer se ta moja „žrtva“ i nije baš dovoljno cenila.
ŠTA JE DIRIGOVANJE ZA VAS?
Za mene je divan stvaralački čin, gde vi unutrašnjom snagom, pokretom, harizmom, inspirisani atmosferom, delujete hemijom na muzičare, a oni vam uzvraćaju sviranjem i zvukom najbolje što u tom trenutku mogu da „proizvedu“, i sve to se prenosi na onoga ko to sluša i koga treba da zadovoljimo. To je ozbiljan zanat koji se uči i rutina se stiče celoga života, zato ima autora koje se još ne usuđujem da interpretiram.
IMATE LI NEOSTVARENIH ŽELJA?
Moji omiljeni kompozitori su Rihard Wagner, Rihard Štraus, Gustav Maler, ali i Klod Debisi i Moris Ravel, Žorž Enesko, kao i slovenski kompozitori A. Dvoržak, Musorski, Čajkovski, Korsakov, Prokofjev i Šostakovič. Za većinu od njih potreban je veliki izvođački aparat–orkestar, što je veoma skupo i neostvarivo, u mom trenutnom slučaju. Ali sa tim sam se već pomirio, pa uživam kada slušam razne interpretacije drugih. Pored kompozicija koje nisam dirigovao, ima još jedna neostvarena želja o kojoj sada prvi put govorim, a to je pedagogija.
TEMA JUNSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA JE STIH TINA UJEVIĆA „ZA LET SI, DUŠO, STVORENA“. DA LI JE RAD IZA VAS BIO I LET VAŠE DUŠE?
Iz svega što sam do sada vama ispovedio, ako hoćete da se pesnički izrazimo, a Tin Ujević je uz Dučića, Rakića, Branka Miljkovića i Desanku Maksimović, jedan od mojih omiljenih pesnika, mislim da je moj životni put i dirigentsko stasavanje i umeće bio zaista let moje duše. I više od toga. I kako reče jedan veliki muzičar, dirigenti se rađaju i zaista su izabrani (oni pravi).