U POTRAZI ZA TRENUTKOM

PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: BOJAN DŽODAN

BOJAN DŽODAN, FOTOGRAF KOJI SE S FOTOGRAFIJOM SUSREO 2006. GODINE, ALI SU U OZBILJNOJ VEZI TEK OD 2012. GODINE, KADA JE POČEO I PROFESIONALNO DA SE BAVI FOTOGRAFIJOM. UČESTVOVAO JE NA OKO 30 GRUPNIH IZLOŽBI I 3 SAMOSTALNE IZLOŽBE. OSVAJAO JE RAZNE NAGRADE, MEĐU KOJIMA SU NAJISTAKNUTIJE: 2. MESTO FRAME 24 2018, 1. MESTO PHOTOLYMPIC 2018, 1. MESTO FRAME 24 2015, FOTORAMA HIGHLY COMMENDED 2014, HIPA FINALISTA 2013, “100 NAJBOLJIH” REFOTO 2012, WPO TOP 50 RECOMMEND 2012, FIAP BRONZE MEDAL 2010.

DVE GODINE JE BIO PREDAVAČ O FOTOGRAFIJI U CENTRU ZA TALENTE BEOGRAD II.

U PRETHODNIH NEKOLIKO GODINA, BAVLJENJE FOTOGRAFIJOM DOPUNIO JE SNIMANJEM VIDEA I RADOM NA ANIMACIJAMA. TAKO JE IMAO PRILIKU DA STEČENE VEŠTINE STAVI NA RASPOLAGANJE VELIKIM DOMAĆIM I STRANIM FIRMAMA I AGENCIJAMA, MEĐU KOJIMA SU: AMBASADA REPUBLIKE ITALIJE, AMBASADA REPUBLIKE AUSTRIJE, AMBASADA SAD, GFA SOUTH EAST EUROPE D.O.O., KONRAD-ADENAUER-STIFTUNG, MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, AGENCIJA ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE, CANON, HEWLETT PACKARD, QATAR AIRWAYS, A BLOK, KALEMEGDANSKA TERASA, LENOVO, GENERAL ELECTRIC, NORDEUS, MAD HEAD GAMES, MCCANN BEOGRAD, NEWYORKER, GRAYLING, DEICHMANN, LEMONI, CORPONEST…

KAKO SE OSEĆA FOTOGRAF ČIJE SU FOTOGRAFIJE NON-STOP NAGRAĐIVANE I IZLAGANE NA RAZLIČITIM FOTO-KONKURSIMA?

Trudim se da to ne shvatim kao poziv na odmor, pa i dalje iščekujem svaki slobodan dan da dopunim kolekciju zabeleženih fotografija novim pričama.

ŠTA JE ZA TEBE DOBAR ILI FENOMENALAN KADAR?

Verovatno veliki broj nas počne da se bavi fotografijom zato što ima osećaj da odgovor na to jednostavno pitanje leži odmah tu iza sledećeg škljoca. Kad zastanemo, jer shvatimo da odgovor i dalje kao šargarepa na štapu jednako stoji ispred nas, primetićemo da smo u svojoj potrazi ispričali interesantne priče o gradovima u kojima živimo i događajima koje posećujemo. To nas podstakne da nastavimo potragu, čak i pod pretnjom da će odgovor izostati. U tom smislu, pitanje koje ste mi postavili nije pitanje nasuprot koga stoji jednostavan odgovor, ovo pitanje je poziv nasuprot koga stoji avantura svakog ko pokuša dati odgovor.

TVOJ TALENAT I VIĐENJE KROZ OBJEKTIV PRIMETILI SU MNOGI. ZATO TVOJE FOTOGRAFIJE KRASE MNOGE SVETSKE I DOMAĆE PORTALE. ŠTA IMAŠ DA KAŽEŠ U SVOJU ODBRANU?

Kada su tako ozbiljne optužbe u pitanju, poželim da se branim ćutanjem, mada je tu ispravna i taktika napada kao najbolja, pa nastavljam da tragam za novim upečatljivim trenucima.

KOJA VRSTA FOTOGRAFIJE TE NAJVIŠE PRIVLAČI?

U toku višegodišnjeg bavljenja fotografijom u raznim oblastima: stock fotografija, moda, portret, pejzaž, arhitektura i enterijer, proslave i korporativni događaji, radio sam za velike domaće i strane brendove, i ono u čemu vidim inspiraciju i izazov se prilično menja. Trenutno se nadam da me čeka period u kome ću više i ozbiljnije da se posvetim portretima i foto-reportažama.

KAŽU DA SU TVOJE FOTKE BEOGRADA NAJLEPŠE IKAD URAĐENE.

Osim što bi takva tvrdnja bila pomalo tabloidna, ne bi bila ni istinita. Bilo bi vrlo teško uporediti sve nas koji danas portretišemo Beograd i život u njemu, a nema ni potrebe praviti skalu po kojoj su nečije fotografije lepše od svih ostalih. Divno je što svako od nas pristupa ovoj igri na svoj način i doprinosi da se zabeleži magija ovog prelepog grada. Osim toga, Beograd su zadužili veliki majstori fotografije pored čijih imena je pitanje da li je još iko od nas iz mlađih generacija zaslužio da bude pomenut. Uzmite za primer samo monografiju “Moj Beograd” Dragoljuba Zamurovića.

TVOJE DOBA DANA ILI NOĆI KADA RADIŠ/FOTOGRAFIŠEŠ? DA LI SE HVATAJU ZORE I ZALASCI KAKO BI OBOJILI GRAD?

Kod fotografisanja grada, obično su najpopularniji zlatni i plavi sati, periodi oko izlaska i zalaska sunca. Naravno, ovaj period je inspirativan zbog kvaliteta svetlosti i boja, koje su vrlo živopisne, ali je još veći izazov pronaći upečatljive scene bez korišćenja takvih olakšavajućih okolnosti.

SVETLOST ZA TEBE?

Svetlost je onaj postulirani deo fotos-a u fotografiji, koji je neophodan da bi se iscrtala fotografija. Iako dok fotografišemo učimo da što skladnije u kadru komponujemo ljude, zgrade i ulice, često je potrebno vratiti se činjenici da, čak i kada na fotografiji uhvatimo sreću i ljubav, na njoj se i dalje nalazi samo svetlost.

UČESTVOVAO SI NA FOTOSOFIJI KOD DAMIRA HOYKE U HRVATSKOJ – KAKVA ISKUSTVA NOSIŠ SA TOG FOTO-TRENINGA I EDUKACIJE?

Sve pohvale za Fotosofiju, koju Hoyka organizuje tako da predstavlja odličan spoj zabave i edukacije. Boravak na Fotosofiji mnogo doprinese razvoju svakog Fotosofa, koji prošavši inicijaciju postaje deo porodice fotografa, koji su tu uvek jedni za druge. Ostajemo u kontaktu i godinama posle seminara, učestvujemo zajedno na projektima, kao i u neobaveznim druženjima.

(Tekst koji sam napisao o Fotosofiji)

POBEDNIK SI NA FOTO-TAKMIČENJU PHOTOLYMPIC. KAKO IZGLEDA SAM RAD I TAKMIČENJE? KOJA SU PRAVILA? DA LI ĆEŠ UČESTVOVATI OPET U NOVEMBRU?

Na PhotOlympic takmičenju dobijemo 24 teme i biraju se pobednici po temama, ali je ukupan pobednik onaj koji ima najviše poena kada se saberu poeni po svim temama. Na prošlom PhotOlympic takmičenju sam imao čast da budem pobednik u ukupnom plasmanu, naravno osvojio sam i razna prva, druga, treća… mesta po nekima od tema. Inače sam prethodno pobedio i na 24 Frame takmičenju koje je slično, a ove godine sam bio drugi na 24 Frame.

PhotOlympic je jedno od najvećih izazova i najvećih škola za svakog fotografa. Dok svaki fotograf ima priliku da ceo život gradi svoj portfolio, na ovom takmičenju dobijamo 24 teme i imamo samo 48 sati da odgovorimo sa po jednom fotografijom na svaku od tema. Tragajući za temema u tako kratkom roku, uvek dolazi do interesantnih interakcija sa ljudima koje srećemo, pa osim što se na ovom takmičenju mnogo nauči, ono predstavlja pravu dvodnevnu avanturu. Trenutno su otvorene prijave za sledeće takmičenje, koje će biti održano 9. novembra na sajtu http://www.photolympic.com/

(Moj poziv na takmičenje ove godine)

ŠTA ZA TEBE ZNAČE TAKMIČENJA I ODMERAVANJE SNAGE KROZ OBJEKTIV?

U fotografiji se takmičenjima može pristupati na malo drugačiji način nego što je to slučaj u sportu. Čak i kada se svi članovi žirija jednu fotografiju ocene najvišom ocenom, to ne znači da su druge manje vredne. Njihova različitost jednako doprinosi raznovrsnosti koju svi zajedno stvaramo. U tom smislu, takmičenja posmatramo kao zajednički poduhvat u kome učestvujemo i koji za rezultat ima veliki broj interesantnih priča. Zanimljivo je videti kako se na proglašenju pobednika u toku sličnog takmičenja “24 Kadra” svi oduševljavamo i radujemo odličnim fotografijama, bez obzira da li su u pitanju naše ili tuđe fotografije.

TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „LIMITED EDITION“. DA LI SI TI NAPRAVIO NEKI SVOJ IZBOR LIMITED FOTOGRAFIJA?

Imam običaj da na kraju svake godine novogodišnje praznike provedem tako što prelistam sve fotografije koje sam fotografisao u toku prethodne godine. Orijentaciono, u 2017. godini, to je bilo nešto preko 60000 fotografija. Tada pokušam da pronađem 30 fotografija koje mi deluju interesantno, a koje su mi iz nekog razloga promakle i nigde ih nisam objavio. Njih nazovem “30 intimnih trenutaka” i objavim na blogu na mom sajtu www.dzodan.com. Ove godine, napunilo se pet godina kako objavljujem ove limited intimne trenutke, pa sam ih štampao u knjizi “150 intimnih trenutaka”.