PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: ALEKSANDRA ILIĆ BJELICA
FOTOGRAFIJA: IZ PRIVATNE ARHIVE
ALEKSANDRA ILIĆ BJELICA – BELA, UMETNICA, SLIKARKA. STUDIRALA JE I ISTRAŽIVALA ORGANIZACIJU, PSIHOLOGIJU, KOMUNIKACIJE I ISTORIJU UMETNOSTI. IAKO JE GOTOVO DVE DECENIJE PROVELA U „POSLOVNOM SVETU” NA TRI KONTINENTA, LJUDI SU ODUVEK NJEN FOKUS. PODSTIČE OTVORENU KOMUNIKACIJU I PARTNERSTVA, VERUJUĆI DA SU PODRŠKA I SARADNJA KLJUČEVI USPEHA.
ISTINSKI UŽIVA U SLUŠANJU ŽIVOTNIH PRIČA DRAGIH LJUDI, A POTOM NA PLATNA PRETAČE NJIHOVU AUTENTIČNOST KAKO BI IH PODSETILA NA NEPROCENJIVU VREDNOST I SVA FANTASTIČNA POSTIGNUĆA.
IZLAGALA JE U GALERIJAMA U NJUJORKU, ILINOISU I MIČIGENU, OKUPLJAJUĆI LJUDE RAZLIČITIH PROFESIJA KOJI SU U AMERIKU DOŠLI IZ SVIH KRAJEVA SVETA. POVEZUJUĆI PAMETNA PARTNERSTVA, POSTAVILA JE TEMELJ SVOG UMETNIČKOG PREDUZETNIČKOG PODUHVATA KOJI USPEŠNO RAZVIJA VEĆ OSAM GODINA. NJENE SLIKE ŽIVE U DOMOVIMA OD AMERIKE, KANADE I EVROPE, DO AZIJE KAO SPONA PRIJATELJSTVA, ŠTO SMATRA SVOJIM NAJVEĆIM ŽIVOTNIM USPEHOM.
ALEKSANDRA ILIĆ BJELICA IMAĆE SVOJU PRVU SAMOSTALNU IZLOŽBU U BEOGRADU, 23. MAJA 2024. GODINE, U GALERIJI NIKOLA RADOŠEVIĆ. TO JE IZLOŽBA NA KOJOJ ALEKSANDRA PREDSTAVLJA SVOJ UMETNIČKI OPUS I SNAGU JEDNE ŽENE. OTVARANJE JE ZAKAZANO ZA 19 ČASOVA.
Pre 11 godina, na lutriji si dobila zelenu kartu i iselila se u Ameriku, gde si počela da slikaš, puno radiš na sebi i pričaš neke sopstvene priče. Da li sada imaš zelenu kartu za Srbiju i da li je ovo nova šansa da se Aleksandra potvrdi na svim poljima u zemlji svog porekla?
Uh, koliko je moćno ovo pitanje!
Velika istina jeste da mi je život u Americi i moje raznovrsno i bogato iskustvo pomoglo da otvorim široko polje razumevanja života, da se krećem napred kršeći granice koje postavljaju okolnosti, da naučim da poštujem, negujem i dalje izazivam sopstvene vrednosti, sposobnosti i želje. Najviše od svega, da budem potpuno iskrena, čak hrabra da udružim sve ljubavi i promenim pravac života od karijere u biznisu ka svetu umetnosti.
Navela si me da se duboko zamislim. Verujem da sam stekla zelenu kartu za ulazak u umetnički svet u zemlji porekla.
Šta je za tebe značio odlazak i život u Americi?
Kao inženjerka organizacije, otišla sam u “centar Sveta” da unapredim akademsku i korporativnu karijeru. Njujork jeste grad krcat izuzetno talentovanim ljudima, željnih da pokažu svoje talente. Beskrajni razgovori sa briljantnim ljudima sa kojima me je put spajao, a koji “odgovorno ispunjavaju svoje obaveze da obezbede za život“. U toj trci, obično zaborave da se do ostvarenja autentičnog sna ili vrha popularnosti ne može doći kada pratimo pravila i hodamo sigurno progaženim putevima proseka.
Naravno da sam čula komentare kao u bilo kom sistemu pre toga: “Ti si neka umetnička duša. Nema u poslu emocija. Konkurencija je velika i moraš da grabiš!” U mojoj mapi života konkurencija ne postoji, zato sam rešila da iskoristim sjajnu podršku preduzetnicima koju Amerika nudi i da krenem umetničkim putem, postavljajući temelj za pametan biznis kroz jaka partnerstva širom sveta.
Tvoje slike sada vs. tvoje slike nastale u Americi. I kako izgleda izlaganje u Americi iz tvoje vizure umetnika?
Čini mi se da sam se u Americi više tražila, pa sam prolazila kroz razne faze izražaja, od figurativnog do apstraktnog. Povratkom među svoje ljude, našla sam svoj mir, što se vidi po potpunom prepuštanju osećaju da me vodi u procesu stvaranja.
Velika prednost koju sam osetila na svojoj koži živeći i radeći u Njujorku, Detroitu i Čikagu, za razliku od Balkana, jeste KULTURA PODRŠKE. Stekla sam utisak da ljudi sa kojima sam provodila vreme lakše otvore svoju istinu, konstruktivno dele izazove i spremniji su na zajedničko stvaranje i iskrenu razmenu. Takođe, umetnost je bolje podržana od strane sistema, tako da usmerava pojedince i kompanije da ulažu planirano, jer razumeju da je, ne samo kupovina umetničkog dela, već podrška razvoju umetnika, pametna investicija.
Najdraži uspeh mi je samostalna izložba, koju sam organizovala sa Vivace Art Consulting timom na jezeru Cass u Mičigenu, gde smo uz ukusnu hranu, piće i muziku napravili atmosferu koja oslobađa od svih rutina svakodnevice. PRODALI SMO SVE IZLOŽENE SLIKE ZA JEDNO VEČE I PRIVILEGIJA DA SE SVOJIM DELIMA POVEŽEM SA SUNČANIM LJUDIMA KOJI SU DANAS MOJA PORODICA, OSTVARENJE JE MOJIH SNOVA.
Svoju prvu samostalnu izložbu u Srbiji imaćeš od 23. do 31 maja u Galeriji Radošević. Koliko se duša i platna raduju i šta ćeš predstaviti?
Iako sam već izlagala u Americi, izložba u mom gradu, pred najdražim ljudima, poseban je povod. Toliko dugo želim da se okupimo, a inspiracije i slike dolaze i prolaze… ne mogu rečima da dočaram uzbuđenje.
Verujem da su susreti ključ života. Tako se i ovaj naš razgovor poklopio sa brojem 88 slika koje su kroz moje ruke prošle i nastavile dalje da žive širom Sveta u domovima posebno vrednih ljudi. Odluka da se najzad okupimo u najdražoj galeriji u Beogradu se rodila zahvaljujući tebi. Hvala ti beskrajno što si sjajna inspiracija i podrška!
Predstaviću slike iz serijala „Surender to the flow“. Kako sama učim da se prepustim slobodnom toku, tako mi u život dolaze ljudi koji su u životu dostigli taj luksuz da upoznaju i zavole svoju jedinstvenu lepotu i dopuste prirodnom toku da ih vodi. Moja jaka želja da se taj talas prenese dalje u našem Beogradu je najzad našla priliku. Dolazi nam leto i svima nam je potrebno osveženje. Jedva čekam da se upoznamo bolje, otvorimo teme o kojima ne pričamo često i pogledamo se iz svetlijeg ugla.
Koliko je format bitan u izražaju? Da li veliki formati zaista doprinose boljoj komunikaciji sa gledaocima ili je za to i minijatura dovoljna?
Volim velika platna jer mi daju slobodu da, dok plešem, oslobodim pokret da intuitivno predstavi neponovljivu lepotu ljudi i njihovih priča o kojima razmišljam dok slikam.
Obično se posvetim određenoj temi da je izučim sa naučnog aspekta i proradim kroz duge razgovore sa ljudima koji su eksperti u toj oblasti. Kada osetim da sam spremna da izrazim to što znam i osećam, prepuštam se intuiciji da me vodi kroz slobodan pokret celog tela i izrazi emociju i misao u svom čistom obliku. Osnovna forma slike nastane tako što ostavim trag na platnu prstima umočenim u pastu za modeliranje ili boju dok plešem zatvorenih očiju. Nije mi dovoljno samo da promišljam o ljudima ili temi koja me povede dok slikam. Zato mi veliko platno oslobađa prostor da uključim pokret celog tela i oslobodim široki pokret izražaja.
Mada, jasan izražaj se prenese i na platno manjeg formata. Da li možete da zamislite kakav je osećaj, čak priznanje uspeha, kada mi u studio uđe osoba za koju sam slikala i prepozna svoju sliku, čak i ne znajući da mi je bila vodeća inspiracija? Meni su takvi momenti najdragoceniji pokazatelj da se kroz stvaralačko delo, bez obzira na format, ljudi osete i povežu na nivoima za koje nema smisla tražiti objašnjenje u polju zdravog razuma.
Koje boje najradije koristiš u svom izražaju? I postoji li neka koja je lajt-motiv za sve?
Sa transformacijama ličnosti i izražaj se menja. Persijsko plava i narandžasta su mi najbliže ruci i srce mi se najviše raduje slanoj vodi i talasima u toplini boja izlazećeg sunca. Mada, na slikama oduvek dominira bela boja. Njom počinjem i završavam svaku sliku. Moj dragi mentor iz Detroita, umetnik Adnan Čarara, upitao me je zašto imam potrebu da pročistim sve(t) belinom i ohrabrivao me da istaknem tamu tamo gde postoji. Tako mi je pomogao da propustim da kroz pokret prođe i to što zaboli istim intenzitetom kako je došlo. Kroz praksu mi se pokazalo da mi nakon tog „oslobođenog čišćenja“ bela dođe kao prosvetljenje na kraju svake priče.
Tvoje slikanje je slikanje rukama, intuitivni apstrakt. Šta one govore, kako grle, da li se kroz njih potisnute emocije oslobađaju na platnu?
Čini mi se da ruke najčistije ispričaju to što dolazi iz jasnog srca. Oduvek mi je bilo preteško da emocije izrazim rečima. Zato kroz ruke sve puca. Slikam obema rukama, ali često pustim levoj da vodi jer verujem da kroz nedominantnu ruku dobije prostor da se izrazi zapostavljena emocija, misao ili znanje koje je, čini mi se, davno zaboravljeno duboko u memoriji. Dok slikam, moja unutrašnja naracija se slaže na potpuno drugačijem nivou. Kao da pustim kontrolu, pa su promišljanja duboko kompleksnija i isplivaju znanja koja sam stekla godinama ranije. Doživljene situacije, ma koliko snažne bile, ponovo proživim, prihvatim i čak zavolim. Detalji razgovora sa sjajnim ljudima kojih se ne bih setila, tek tako se pojave kao najkorisniji savet u ključnom momentu. Sve se tečno nadovezuje da poželim da to sačuvam kao audio zapis i podelim sa vama.
Sa svojim klijentima radiš i terapeutsko slikanje. Kako izgleda sam rad i proces stvaranja?
Neuronauka i psihologija su moja velika ljubav. Posvetila sam nekoliko godina izučavanju i konsultovala se sa ekspertima da postavimo metodologiju kojom bismo pomogli ljudima da sami u sebi otvore prostor za slobodno promišljanje.
Posebno volim da je delim sa onima koji kažu – “Nemam talenta za umetnost!” Jer ova praksa nije slikanje, već koristimo boje da oslobodimo pokret i dopustimo sebi otpuštanje stroge kontrole na koju smo utrenirani i fokusirani na rezultate. Ista praksa se preslikava na sve oblasti života. Kada smo pribrani i svoji, postižemo više nego kada jurimo da ispunimo obaveze kao superbrze mašine. Posebno me raduje kada pratim koliko ljudi brzo menjaju odnos prema sebi i okolini kada postignu taj momenat da odole refleksu kontrole i prepuste se da situacije proteknu svojim tokom i tako sebi oslobode mnogo više vremena za svesnije odluke i odabrane prioritete u svakodnevnom životu.
Da li možete da zamislite koliko postaje važno da promišljamo na novim nivoima u eri kada se sve dobro poznate sfere poslovanja dominantno preusmeravaju na AI?
Tema majskog izdanja RYL magazina nosi naziv „Slava radu“. Kako ga ti slaviš, voliš, unapređuješ?
Žao mi je što se rad obično tumači kao nešto što nas odvaja od uŽIVanja, dok sve više težimo autentičnosti. Čini mi se da to što jesmo postajemo radom, Slava mu, jer kroz životna iskustva i iskušenja upoznajemo svoje talente, vrednosti, ljubavi. Ma koliko bili obdareni, sve propade ako ne radimo vredno i pametno da kreiramo odgovarajuće uslove da uposlimo svoje potencijale, znanja i veštine. Hranimo svoje biće dok stvaramo vrednost. Nema čak ni podrške ako ne radimo posvećeno na produbljivanju odnosa sa sobom i drugim ljudima.
Nije dovoljno da prepoznamo autentičnost sa kojom smo rođeni, već mi postajemo to što jesmo radom. Zahvaljujući tome što se birano razvijamo, slobodno promišljamo i pametno radimo, stvaramo više vremena i prostora oslođenih za uŽIVanje.