PUT KA SAVRŠENOJ LINIJI

PIŠE: GORDAN NEŠOVIĆ, KONDICIONI I PERSONALNI TRENER

Uskoro nam stiže proleće, godišnje doba u kome se sve po­lako budi, doba godine u kome se skidaju jakne, ali i višak kilo­grama. Sada je pravi trenutak da počnete da gradite svoju figuru za kupaći kostim, u koji verovatno “ne možete” da uđete! Šalu na stra­nu, moram da vam kažem da ne postoji brz, a ujedno i zdrav način, da se rešite viška kilograma. Nis­am od onih koji daju savete i pišu dijete da za 10 dana skinete 10 kg, kako možete doći do rezultata za mesec dana, tako da vas nis­am slagao kada sam na početku napisao da je sada pravi trenutak da počnete sa “vajanjem” tela. U ovom tekstu ću vam dati savete i konkretne primere obroka koji će vam pomoći da, uz istrajnost i trud, dođete do savršene linije. Kao što sam naziv ovog magazina kaže “Refresh your life”, rečenica koja može da se protumači na više načina, ja je tumačim kao nov početak, istinsku i trajnu promenu sebe kao ličnosti, a ne privremeno osveženje nečega što možda nije bilo dobro. Ovo sam pomenuo zato što mislim da bi vežbanje i zdrav način ishrane trebalo da bude način življenja, a ne krat­koročno rešenje i recept do vitke linije koja će trajati koliko sezona kupaćih kostima. Tako da je sada pravo vreme da se istinski re­fresh-ujete i promenite dosadašnji način života. Elem, bilo kako bilo, siguran sam da će svako izvući ko­rist iz narednih redova, bez obzira na to da li mu je cilj dugoročan ili kratkoročan.

Pa, hajdemo polako ka sav­ršenoj liniji… Prvo i osnovno, ne treba da gla­dujete i preskačete obroke kako biste smršali, već samo da redu­kujete svoju ishranu i date orga­nizmu ono što mu je potrebno da bi normalno funkcionisao i bio u balansu. Pravilo broj jedan – ne preskačite obroke. Drugo što je jako bitno jeste da ubrzate meta­bolizam. Metabolizam ćete ubrzati ubacivanjem više obroka, unosom dovoljne količine vode i, naravno, fizičkom aktivnošću.

Potrebno je osmisliti plan ishrane tako da imate 4-5obro­ka dnevno, obroke treba jesti na svaka 3-4 sata. Doručak, ručak i večera su glavni obroci, i treba da imate jednu do dve užine. Bilo bi dobro da jedete približno u isto vreme svakog dana, jer je cilj da organizam uđe u rutinu.

Doručak, najvažniji obrok, treba pojesti najkasnije jedan sat nakon ustajanja, i nikako ga ne treba preskakati. Mnogo toga može da se konzumira za prvi ob­rok – omlet od belanaca sa raža­nim hlebom, paradajzom, šoljom jogurta ili kriškom sira, možete pojesti salatu od tunjevine sa hle­bom od celih zrna, ali prednost dajem pahuljicama (ovas, ječam i raž), jer imaju najbolji odnos proteina, ugljenih hidrata i masti. Žitarice možete potopiti u jogurt ili mleko. Pahuljice možete obogatiti supenom kašikom lanenog seme­ na i šakom kandiranog (sušenog) voća po izboru.

Najbolji izbor za prvu užinu (obrok između doručka i ručka) jeste sveže voće (jabuka, pomo­randža, banana, kivi). Kada je reč o gubitku kilog­rama, prednost dajem bobičastom voću (malina, kupina, borovnica), jer ovo voće pospešuje razg­radnju masti i savršen je antioksidans.

Ručak, sledeći važan obrok, treba da se sastoji od kvalitetnih ugljenih hidrata, kojih ima u krompiru, testenini od heljde, integralnom pirinču. Mesa sa što manjim procentom masti – ćureće, pileće, teleće. I, naravno, sveže salate, prednost dajem zelenoj salati i spanaću.

Sledeći obrok je užina između ručka i večere (ukoliko vam je ovo poslednji obrok, ako ste se opredelili za 4 obroka dnevno), a najbolji izbor je salatuža od kuvanih jaja (bez žumanca) – salatu obogatite supenom kašikom maslinovog ulja i ša­kom badema.

Večera, ako želite da preskačete neki od obroka, obrok je koji može da se preskoči ili bude lagan. Najbolji izbor večere, a pogotovo ako je reč o kasnim večernjim časovima, jeste salata od tunjevine.

Trebali biste da izbacite konzumiranje gaziranih pića, kao i slatkiše, masna mesa, mesne prerađevine, belo brašno, prezačinjena jela i alko­hol. Približno piti dnevno 2 litra tečnosti (čajevi, prirodni ceđeni sokovi i voda), a najveći procenat treba da bude voda. Kao što vidite, ne treba ne jesti da bi se smršalo, već imati umerenu i izbalansiranu ishranu bogatu nutrijentima, koje će vaš organizam iskoristiti na najbolji mogući način, i time vam pružiti energiju za ceo dan.

Ono što bih dodao na kraju – treba biti istra­jan u svemu što želite da postignete, ne treba tražiti izgovore, jer se oni lako nađu i pokolebaju čoveka na putu do uspeha.