PIŠE/FOTO: MIONA SIMOVIĆ STAMENKOVIĆ
Zamišljam da se zove Santiago. Ne znam zašto baš tako, ali samo njegovo ime i nije od velikog značaja za nastavak ove priče. Santiago je vozač autobusa na turi između Puerto Natalesa i Punta Arenasa. Dva čileanska gradića udaljena su 247 kilometara, ali će mu trebati više od četiri sata u jednom pravcu da ih savlada imajući u vidu ograničenja brzine i prirodu terena. U ovom autobusu sam i ja. Sedim na sedištu 48, glava mi je naslonjena na prozor. Malo šta prekida moj perpetualan dijalog sa samom sobom. Između ova dva mesta nema nijednog drugog naselja. Vrlo retko se nailazi na dokaze da ovde uopšte i postoje ljudi osim što pouzdano znam da postojimo mi u ovom autobusu i postoji taj put kroz stepu koji su popločali potomci onih koji su ova mesta izabrali za svoj dom. Kada u povratku bude pala noć, provešću sva četiri sata pokušavajući da pronađem neke obrise svetla i da shvatim kako je Santiagu da vozi kroz potpuni mrak na deonici koju su označili sa “fin del mundo”. Razumeću da je najteže učiniti život jednostavnim, mnogo ga je lakše zakomplikovati. Pitanja koja sebi postavljamo u urbanim sredinama nisu pitanja koja ovde nešto znače, niti su odgovori sa kojima smo ovde došli primenjivi. Trebaće mi dvanaest dana u Patagoniji da se uverim da njeni gradići nisu nezaboravni, ali njeno nebo i nepredvidiva prostranstva sigurno jesu.
Vratićemo se kasnije ovoj Santiagovoj ruti, ali pre toga moramo preleteti Jadransko more, Italiju, Mediteran, Alžir, Senegal, Atlantski okean, stići do obala Brazila, pa leteti duž dugačke obale ove zemlje, potom preko Urugvaja, i posle skoro petnaest sati leta sleteti u Buenos Aires. Nema lakog načina da se stigne do Patagonije, ali moj putnički entuzijazam čini mi podnošljivim i klaustrofobično sedenje na onom užasnom mestu u sredini reda aviona. Buenos Aires ima zaista “dobar vazduh”, prepun je zelenila, čist i doteran po uzoru na svoju evropsku braću. Provešćemo ovde jedan dan i jednu kratku noć jer se naš put nastavlja. Do Patagonije imamo još malo više od tri sata avionom do El Calafatea, mesta koje smo označili kao startnu tačku za turu. El Calafate je do pre petnaestak godina imao samo par hiljada stanovnika, kasnije kada je lokalac postao predsednik Argentine, dobili su aerodrome, pa se broj stanovnika i broj turista značajno povećao. (Imam oprečna osećanja po ovom pitanju. Bila bih licemerna da kažem da je ova regija trebala da ostane nedokučiva, a sa druge strane i na kraju putovanja jedino čemu se nadam je da je masovni turizam nikada neće pronaći.) El Calafate je dobio ime po planini, a ona po bobičastom voću sličnom borovnicama. Sam gradić nije naročito inspirativan i to je generalni utisak – ovde ništa što je čovek napravio nije tema, niti se zbog toga ovde dolazi – do ovog kutka sveta stižu samo oni rešeni da šetaju kilometrima i satima i sa poštovanjem posmatraju maestralnost prirode, planinarenje se smatra vrlinom, a “turizam je smrtni greh”. Za najbolje poglede se ovde morate prvo popeti i ne bi bilo dobro da mnogo žurite da vam ne promaknu sve nijanse kojih je milion, kao ni uzdah poput onog sa mesta koje zovu “Curva de Los Suspiros”, što u prevodu znači Krivina uzdaha. Baš tu se zaustavljamo na kratko kada ugledamo obrise glečera Perito Moreno. Za nekih pola sata ćemo se naći ispred njega i ja ću po drugi put u svom životu doživeti simultani gubitak i teksta i daha. Svaka izgovorena reč pogađa samo nasumične tonove, ali ne i ceo stih, svaka slika prikazuje samo segmente, cela je panorama neuhvatljiva, nestvarna, i iako ovde sa najiskrenijim namerama pokušavam – fer je reći, potpuno je neprepričiva. Glečer Perito Moreno je ledena reka, dugačka preko trideset kilometara, koja se završava tirkiznim ledenim zidom visokim preko sedamdeset metara. Ispod vode se skriva još sto metara leda. Nestvarna plava boja je od kiseonika koji ostaje zarobljen u ledu, a tamniji slojevi kojima je prošaran su od kamenja i mulja koje se nakupi usput. Nekom neobjašnjivom magijom, ovaj glečer ne deli sudbinu većine na ovoj planeti – on raste iz godine u godinu i gledajući ga izbliza ne uspevam da se otmem utisku da bi svaka druga sudbina bila tako nepravedna i tako strašna.
Tišina u Patagoniji je svuda – zaboravili smo na potpuno odsustvo zvukova, posebno u gradovima. Tišina je modernom čoveku postala neprijatna, a u Patagoniji me opčinila. Putovali smo iz El Calafatea do El Chaltena narednog dana kada sam sebi potvrdila da je najlepši način da doživiš ovo mesto zapravo da putuješ ćutke. Stižemo do nacionalnog parka Los Glaciares i jezera Laguna Torre. Očekivali smo da u daljini ugledamo vrhove Fitz Roya, ali on se ćudljivo ne da, sakriven u oblacima i magli prepušta nas, kao i mnoge pre nas, mašti. Na jezeru ćemo jedva izdržati desetak minuta zbog olujnog vetra, ali nam je ponuđena i utešna nagrada – na njegovoj površini zatičemo formacije leda koje svetlucaju i izgledaju kao džinovski dijamanti. Novi dan za nova čuda.
Na graničnom prelazu Dorotea između Argentine i Čilea, razumem da smo na međi dva suseda koji tradicionalno vole da se svađaju baš kao i mnoge komšije u svetu: od toga ko treba da dobije veću površinu Antarktika, ko ima najjužniji grad na svetu (i jedni i drugi su dali svoje argumente), do toga ko pravi bolje vino i sočniji stejk. Paradoksalno za ljudsko poimanje granica, priroda je bila nepristrasno izdašna na obe strane podjednako kada je Patagonija u pitanju. Posle argentinskog, krenuli smo u čileanski deo ove regije. Čile je uložio više u turističku infrastrukturu, dok su Argentinci uradili mudrije po principu – došao si na kraj sveta, snađi se, u stanju si. Ipak, pamtiće se za sva vremena spektakularni čileanski ponos Torres del Paine, koji je National Geography proglasio jednim od pet najlepših mesta na svetu i za čije vas obronke planina koje su deo Anda, dolina, jezera i glečera Grey, Pingo i Tyndall ništa ne može pripremiti.
Sećate me se sa sedišta broj 48 u autobusu za koji verujem da ga vozi čovek po imenu Santiago sa početka ove priče. Krenula sam još južnije do Punta Arenasa, pa odatle brodom do malenog ostrva Magdalena koje se nalazi u Magelanovom moreuzu. Ćudljive vode ovog moreuza su mesto na kojem se spajaju dva okeanska diva – Atlantik i Pacifik. Vetrovi su nepredvidivi kao i jake morske struje. Prvi je ovde prošao Magelan još 1520. godine. Posle sat vremena i naš mali brod pristaje uz obalu. Stigli smo na ostrvo koje pripada pingvinima i oni to znaju dok nas nonšalantno dočekuju kao što vas dočekuje rođak ispred kapije. Gledam ih na stotine kako se gegaju po kopnu, a onda se u vodi pretvaraju u vrsne plivače poput strela. Pingvini, retke ptice, biraju sebi partnera za čitav život, a ovo ostrvo je mesto gde podižu svoje mladunce. Nakon dva meseca, mladi pingvinčić zaranja u hladne vode i odlazi put Argentine, Antarktika ili Brazila. Napuštamo i mi ovo ostrvce posle sat vremena i vraćamo se nazad do Punta Arenasa.
Naš Santiago vozi kroz noć. Putnici su većinom zaspali. Pokušavam da sumiram utiske, da razumem tamu ove noći, hrabrost moreplovaca koji su krenuli kroz ove opasne morske lavirinte bez mapa i navigacija, da zamislim kako i koliko daleko vidi kondor dok nas nadleće, kako zvuči kada se lomi deo glečera Moreno u zimskoj noći i čuje li se taj zvuk hiljadama kilometara unaokolo, kako miriše sedam vrsta patagonijskih orhideja i kojeg je ukusa bobica El Calafate kada uspeš da je ubereš od trnja. Pokušavam da pretpostavim da li se mladunac pingvin seća roditelja sa ostrva Magdalena i da li svaki život počinje jednim takvim iskorakom u nepoznato.
Imam privilegiju da sa ovog putovanja donosim nova pitanja. Stići i vratiti se sa kraja sveta je iskustvo koje ostaje duboko u identitetu ako ste tamo doputovali bez predubeđenja i ako ste pritom uspeli da pobedite i poneki lični strah, verujem, dobili ste i odgovore koji se slušaju u tišini i zatvorenih očiju dok vas ima.