PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: JELENA KOJIĆ HRISTIDIS
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
JELENA KOJIĆ HRISTIDIS, AKADEMSKA SLIKARKA, ROĐENA U VUKOVARU 1977. GODINE. SREDNJU ŠKOLU ZA DIZAJN ZAVRŠILA JE U NOVOM SADU 1999. GODINE, AKADEMIJU UMETNOSTI “BK” 2005. GODINE U BEOGRADU, ODSEK SLIKARSTVO, U KLASI PROFESORA ZORANA PAVLOVIĆA. IZLAGALA JE U ZEMLJI I INOSTRANSTVU.
POČETKOM JULA 2022. JE OTVORENA JELENINA PETA SAMOSTALNA IZLOŽBA SLIKA POD NAZIVOM „KOMPOZICIJE“ U GRADSKOJ PRODAJNOJ GALERIJI U NOVOM SADU, KOJA ĆE TRAJATI DO 29. JULA. OVOM IZLOŽBOM, JELENA NAM DONOSI APSTRAKTNE SLIKE IZ RAZLIČITIH CIKLUSA.
ŽIVI I RADI U NOVOM SADU.
KAKO BI OPISALA SVOJ KOSMOS?
Moj kosmos je prostor unutar i izvan mene. To su kosmiče sile koje su u stalnoj harmoniji i kretanju. To je energija koja teče ka meni i od mene. Moj kosmos me budi i nadahnjuje. Dopušta mi da ga osetim i transformišem u umetnička dela. Kosmos sam ja kada zatvorim oči i prepustim mu se. Apstraktne misli i ideje tada počinju da se transformišu i da dobijaju svoj oblik. Beskonačni mikroprostori, udaljeni i oni koji su blizu, postaju realno opipljive forme na platnu.
ZAŠTO APSTRAKCIJA U TVOM STVARALAŠTVU?
Apstrakcija za mene predstavlja novi početak, predmet istraživanja, put u nepoznato. Trenutno je apstraktno slikarstvo način mog izražavanja. Ona je moja bit, srž, esencija mog bića. To je granica sa energetskim formama koje pokušavam da materijalizujem kroz sopstveno slikarstvo. Nematerijalni oblici potiču iz mene same i iz mojih prethodnih saznanja. Prostori apstraktnih ideja u jednom trenutku imaju svoje granice u slikarstvu i tada dolazi do sinergije umetnosti i nauke, gde nauka baca svetlost na još nerazjašnjene činjenice.
KOJE JE DOBA DANA ILI NOĆI KADA SE PREPUŠTAŠ SVOJIM VIZIJAMA I IDEJAMA KOJE PRENOSIŠ PUTEM ČETKICE, OLOVKE, KREDE NA PAPIR?
Mnoge moje vizije i ideje začete su još u snovima. One tada prelaze u realne, opipljive slike mojih unutrašnjih svetova, materijalizovane mermernom prašinom, kredom, suvim cvećem, starim časopisima, uljanim i akrilnim bojama.
Trenuci opuštanja u toku dana posebno su mi interesantni za prihvatanje novih ideja.
ZAŠTO ŽELIŠ DA POBEGNEŠ U RECIKLAŽU I DA ONA POSTANE APSTRAKTNA, DA KROZ RAD NA NJOJ DOBIJE NOVU DIMENZIJU?
Upotrebljeni materijali su mi uvek bili zanimljivi zbog njihove forme, teksture, boje i teksta. Želja mi je da se oni sačuvaju i postanu materijal koji može da se koristi u daljem radu. Njihovo lepljenje ili izlaženje u prostor slično je plitkom reljefu. Budi senzacije i novo iskustvo. Divni, prirodni materijali koji su odbačeni u potrošačkom društvu na mojim slikama postaju drugačiji, mogući i stvarni. Suve biljke, tekstil, mermerni prah izranjaju u novi svet, njima svojstven, i putuju kroz vreme. Ovi materijali postaju nove forme i ostaju otisci i govore o prethodnim iskustvima. To su beleške o trenutku koji je sada. Bez obzira što potiču iz prošlosti.
TVOJ SLIKARSKI SAN?
Moj slikarski san potiče još iz detinjstva. Snovi koji su u pokretu i boji čine moje biće stvarnim. Moj slikarski san je jednostavan i slojevit u vrtlogu energetske apstrakcije. To su forme koje se prepliću, privlače i dezintegrišu. Pokretne intenzivne slike koje nestaju u tamnim prostorima. To su veliki i mali objekti u prostoru koji nestaju pred očima posmatrača. Ponekad su to vizuelni prostori ispunjeni svetlošću u kojima je posetilac u stvari posmatrač i uživalac u prizoru unutrašnjeg sveta umetnika.
BOJA ILI SIMBOL KOJI SE KAO LAJT-MOTIV POJAVLJUJE NA VEĆINI TVOJIH SLIKA?
Na mojim slikama su prisutni kontrasti crvenih i zelenih tonova, kao i svetlosti i tame. Prepliću se i u tonskim lazurnim prelazima. Pokušavam da intenzivne tonove mojih unutrašnjih svetova i moga bića prenesem u ovu stvarnost, ovaj trenutak. Uvek su boje prethodno u meni, a putem oka i ruke, postaju deo novog sveta i mog identiteta. Boje na platnu ostaju na opipljivim medijima. Često boja utiče na simbol ili obrnuto, simbol diktira boju, a crtež ih deli i prožima. Često iz samog crteža, tj. senke nastaje bojena forma, simbol.
NA KOM IZVORU SE NADAHNJUJEŠ?
Izvori koji me nadahnjuju su prostori ideja, znanja, mitova i svetskih religija. Razne tekstove i zvukove u toku stvaralaštva transponujem u svoju umetnost. Običan momenat i univerzalni simbol je nešto što me čini budnom. Isto tako, veliki deo mene čine i istočnjačke civilizacije, njihova kultura, tradicija, običaji i umetnost. Moglo bi se reći da sam moderni divljak u odelu, sa starim idejama, snovima i mitovima.
NIJE SAMO INDUSTRIJSKA AMBALAŽA PRISUTNA TOKOM STVARANJA, VEĆ PRIBEGAVAŠ I PRIRODNOM TOKU SUŠENJA BILJAKA KOJE POTOM INTEGRIŠEŠ U SLIKU. DOSTA MITSKOG I TRADICIONALNOG IMA U TVOM RADU. KORISTIŠ I PRIRODNI VOSAK, CVEĆE, IGRAŠ SE NA SVOM PLATNU, OD ZEMLJE KA NEBU.
Uživam u igri stvaranja i transformacije boja, misli, snova, simbola i starih mitova.
NAZIVI SLIKA – KAKO IH BIRAŠ, JER SVAKI NAZIV JE SUDBINA SLIKE.
Nazive svojih slika pronalazim u ličnom životu, u mojoj dnevnoj interakciji sa stvarima koje volim. Nije jednostavno dati naziv apstraktnoj slici, jer je svaka osoba doživljava na sebi svojstven način. Slika i ja smo u stalnom kompromisu kada je naziv dela u pitanju.
IZLOŽBA “KOMPOZICIJE” (28. JUN 2022. GODINE), KOJA JE POSTAVLJENA U GRADSKOJ PRODAJNOJ GALERIJI U NOVOM SADU JE TVOJA PETA SAMOSTALNA IZLOŽBA PO REDU. ČIME SI SE PREDSTAVILA I ŠTA SI HTELA DA PORUČIŠ SVOJIM SLIKARSKIM ZAPISOM?
Na trenutnoj izložbi predstavljam se relativno starim ciklusom slika pod nazivom “Kompozicije”. Ovaj ciklus obuhvata slike pod nazivom Crvena Kompozicija, Zelena, Kompozicija 1, 2, 3 ili jednostavno Glave. Trenutni ciklus na kojem radim, a iz kojeg će biti izložene skice, zove se “Forme”. Ukupno ih ima sedam. To su apstraktne slike uhvaćenih i zaustavljenih energija koje u jednom trenutku postaju forme. Mojim slikarskim zapisom želim da poručim kako su transformacije forme moguće isključivo kroz naše stalno menjanje.