PIŠE/FOTOGRAFIJE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: MARINA BELIĆ, SAŠA CVIJETIĆ, ALEKSANDRA KAJMAKOVIĆ
RADISSON COLLECTION OLD MILL JE HOTEL KOJI SVAKODNEVNO IMA VELIKI BROJ POSETILACA KOJI BORAVE U NJEMU. SAM IZGLED HOTELA, NJEGOVOG ENTERIJERA I EKSTERIJERA, PRIVLAČI TURISTE IZ SVIH KRAJEVA SVETA.
IZ MESECA U MESEC KAO UREDNICA LIFESTYLE MAGAZINA ORGANIZUJEM DORUČAK U „NAŠEM“ SJAJNOM HOTELU. ZA DECEMBARSKO IZDANJE SAM RAZGOVARALA SA DIVNIM JUNACIMA O PREDUZETNIŠTVU I „SIGURNOM“ KOMPANIJSKIOM SISTEMU.
MARINA BELIĆ, rođena je u Sarajevu, u znaku Blizanaca, što smatra ključnim za razumevanje njenog nemirnog duha i širokog spektra interesovanja. Voli promene, zapitanost i stalnu potragu za nečim novim – osobine koje su oblikovale njen životni put. Formalno obrazovanje je vodi ka masteru ekonomije, jer je verovala da tako treba. To poglavlje naučilo je disciplini, analizi i upornosti, ali njen pravi identitet počeo je da se formira sa njenom porodicom i decom. Danas je pasionirani praktičar joge i skijanja koje spajaju fizičku aktivnost s mentalnim mirom. Ljubav prema životu i ljudima izražava kroz hedonističke strasti: vino, hranu i izlaske sa prijateljima. Modna je kreatorka i vlasnica modnog brenda Heroina fashion. Njene kreacije su lepršave, pune boja, stilski bogate.
SAŠA CVIJETIĆ, nakon završenog državnog Ekonomskog fakulteta u Beogradu 1992. godine, ubrzo se zaposlio u kompaniji (IBL Duga) koja je u to vreme bila najveći proizvođač boja i lakova u Srbiji, lider na tržištu sa jasno postavljenim evopskim standardima poslovanja. Nakon par godina rada, učenja, napredovanja, desio se izazov u drugoj branši, na drugom tržištu i to je prihvatio menjajući puno toga što je bila smela odluka. Zadatak koji je postavljen od strane Comtrada bilo je osnivanje sestrinske firme na izuzetno nestabilnom tržištu koje je tek izašlo iz ratnih dešavanja. Zasukao je rukave, okupio odličnu mladu ekipu i krenuli su sa poslovanjem od nule. Kroz strpljenje, upornost i strateške odluke, firma je brzo postala lider u svojoj industriji, ostvarujući značajan uticaj i rast. Nakon 12 godina provedenih na poziciji generalnog menadžera, uz sve ostvarene rezultate, nagrađen je i mnogim priznanjima za biznis (menadžer 2007. godine u IT branši BiH, 2009. jedan od najuspešnijih menadžera u regionu), zatim za društveno odgovornog i najboljeg poslodavca, kao i najbolje obučenog poslovnog menadžera.
ALEKSANDRA KAJMAKOVIĆ, na njen život velik uticaj je imalo njeno rano odrastanje koje je krenulo iz bašte “studentsko kulturnog centra (SKC). Uživala je da provodi vreme i upoznajem fenomenalne umetnike raznih stilova. Svaki događaj je imao jedinstven uticaj na njen život kako kreativno tako i duhovno. Profesionalno bavljenje tenisom joj je pružilo neophodne veštine i snagu koje joj puno znače. Sport je naučio kako da pobeđuje granice, postavlja nove standarde i uči iz grešaka. Profesionalno takmičenje oblikuje karakter, stvara veštine i navike koje su značajne u karijeri. Pravni fakultet, jeste njen… neočekivan korak? Veliku popularnost je stekla kroz ulogu Shefice na IG kao vlasnica Grama.
Kako ste se odlučili za „biznis“ sa svrhom? Da li je posao izabrao vas ili vi njega?
Marina Belić: Brendovi sa svrhom stvaraju modu koja ima dušu. Oni biraju materijale koji poštuju prirodu, šiju komade koji traju i osmišljavaju krojeve koji govore priču o autentičnosti, a ne o masovnoj proizvodnji. Njihova svrha nije samo da prodaju garderobu, već da izgrade vezu – s vama, vašim stilom i vašim vrednostima.
Ovde nije reč o potrošnji, nego o zajednici. Kada birate biznis sa svrhom, vi podržavate nečiji san, rad lokalnih zanatlija, etičke procese i ideju da se lepota ne mora praviti po cenu planete. Definitivno je posao izabrao mene.
Saša Cvijetić: Odluka da se bavim ovim poslom proizašla je iz kombinacije interesovanja, prilika, ali i okolnosti. Po obrazovanju sam diplomirani ekonomista koga je uvek privlačila tehnologija i način na koji možemo promjeniti svijet, pa je IT postao, uz splet okolnosti, logičan izbor. Pojavile se prilike koje nisam mogao da propustim, naime kompanija Comtrade je odlučila da krene sa širenjem biznisa po regiji i prva destinacija je bila Bosna i Hercegovina, a s obzirom na to da sam imao veze sa tim podnebljem, dobio sam ponudu, ali i priliku da napravim kompaniju, okupim ekipu i tako smo krenuli 1997/98. u Sarajevu. Priznaću, nije bilo lako sa beogradskim tablicama u tom posleratnom periodu doći i početi sa biznisom, ali vrijeme i rezultati su pokazali da smo napravili pravi potez.
Aleksandra Kajmaković: Odluka za biznis je došla iz ljubavi prema umetnosti, kulturi i ugođaju. Kreirala sam Gram shodno visokim standardima i očekivanjima, po svom ukusu.
Ako se pitate kako Shefica uživa, odgovor možete saznati dolaskom u Gram. Da li je posao izabrao mene ili ja njega, najtačnije objašnjenje bi bilo – izabrali smo jedno drugo.
ALEKSANDRA KAJMAKOVIĆ
Sa kakvim se izazovima suočavate svakodnevno pod balkanskim nebom?
Marina Belić: Ovo su neki od izazova rada preduzetnika – pronalazak klijenata, to jest građenje mreže kontakata i privlačenje stalnih klijenata zahteva vreme što komplikuje planiranje budžeta. Nema nadređenih koji vas guraju ka ciljevima, uspeh zavisi od vaše discipline. Preduzetnici često rade vikendom i uveče, više nego zaposleni u korporaciji. Potrebno je istovremeno raditi na razvoju proizvoda/usluga i marketingu. Tu je i stalna potreba da se istaknete na tržištu – pritisak konkurencije. Korporacije često ulažu u obuke, kurseve i profesionalni razvoj, a preduzetnici moraju da sami finansiraju i stalno uče nove veštine.
Saša Cvijetić: Prvo, tu su ekonomske nestabilnosti i nesigurno poslovno okruženje koje dosta zavisi od politike koja se vodi na Balkanu. To za sobom povlači određene administrativne prepreke i često složena birokratija usporava poslovne procese. Drugi izazov je pronalaženje kvalifikovanih i motivisanih kadrova, jer mnogi talentovani ljudi su otišli ili i dalje odlaze iz regiona u potrazi za boljim prilikama. S druge strane, zadržavanje zaposlenih zahtjeva dodatne napore i prilagođavanje uslovima rada. Sve to je dodatno bilo sprecifično za tržište i period u kojem sam radio, ali i dalje delujem. Mislim da se svi na ovom tržištu susrećemo manje-više sa tim izazovima, ali svaki izazov donosi priliku za rast, a rad u ovom regionu naučio me je fleksibilnosti, upornosti i vještini prilagođavanja.
Aleksandra Kajmaković: Izazove kategorizujem po principu hitno, nije hitno, važno, nije važno. Ugostiteljstvo sa sobom nosi raznorazne izazove i prepreke. Glavni izazovi su održavanje kvaliteta usluge, održavanje kvaliteta proizvoda. Dosta faktora utiče, a ima i iznenađenja. Shefica biti nije lako, za sve postoji rešenje, na društvenim mrežama možete videti najdelotvornije metode.
Privatno preduzetništvo ima svoje mane i prednosti u odnosu na korporaciju. Koliko hrabrosti i snage treba imati i raditi u jednom ili drugom sektoru?
Marina Belić: Korporacija pruža sigurnost i podršku, ali često sputava kreativnost. Preduzetništvo donosi slobodu i izazove, ali zahteva visok nivo snalažljivosti i samodiscipline. Izbor zavisi od vaših ličnih vrednosti i ambicija.
Saša Cvijetić: Korporacija nudi strukturu, stabilnost i priliku za socijalizaciju. Rad u takvom okruženju omogućava fokus na određene zadatke i razvoj unutar jasno definisanih okvira. Ipak, izazov može biti uklapanje u korporativnu hijerarhiju i standarde koji su postavljeni. Hrabrost u ovom slučaju dolazi do izražaja kada treba stati iza svojih ideja, prilagoditi se promjenama i nositi se sa pritiskom rada u velikom sistemu.
Mislim da je u oba slučaja ključ uspjeha balans između lične posvjećenosti, sposobnosti prilagođavanja i spremnosti da se suočite sa rizicima, bilo da su oni lični ili dio šireg sistema.
Primjera imamo mnogo, ali sam siguran da oba puta zahtjevaju snagu – preduzetništvo kroz borbu s neizvješnošću, a korporacija kroz sposobnost adaptacije u sistem.
SAŠA CVIJETIĆ
Aleksandra Kajmaković: Korporacijski sistem pruža strukturisano delovanje i odgovornost. Svako ima svoj sektor, zadatak i zajednički cilj. Greške i posledice snosi korporacija, rizik je značajno manji za pojedinca. U najgorim okolnostima pojedinac može izgubiti posao. Preduzetništvo vam pruža jedinstveno iskustvo koje je teško opisati. U odnosu na korporaciju, rizik je značajno veći. Odgovornost je takođe veća, vi ste osoba koju svi pitaju. Propuste i greške snosite sami, uspehe i pohvale delite sa timom.
Shefica ima dovoljno snage i hrabrosti da se nosi sa preduzetništvom.
Kada pogledate iza sebe, da li je pređeni put vredeo zbog pravca kojim sada hodite?
Marina Belić: Svako iskustvo nas oblikuje. Kada stanemo i osvrnemo se unazad, putevi koje smo birali postaju jasniji, poput mapa koje nismo uvek razumeli dok smo ih koračali. Svako skretanje, svaka raskrsnica, čak i stranputice, oblikovali su ono što danas jesmo. Setite se – nijedna odluka nije samo odluka, to je skup lekcija, često prepoznata tek kasnije, dok koračamo sigurnije, svedoci sopstvenog rasta. A ako vas trenutni put čini srećnim ili makar mirnim, onda je svaki pređeni metar vredeo. Jer na kraju, život nije samo o cilju. Život je o tome kako hodamo, s kim delimo taj hod i šta nosimo u svom koraku. Dakle, zapitajte se: Da li hodate s ljubavlju prema onome što jeste? Ako je odgovor „da”, onda je put bio tačno onakav kakav je trebao da bude.
Saša Cvijetić: Kad pogledam iza sebe, sa sigurnošću mogu reći da je pređeni put i te kako vredio. Rad u kompaniji koja je lider u svojoj oblasti ne samo da mi je omogućio da profesionalno rastem, već i da se osjetim kao dio uspješne priče. Svaka prepreka, svaki izazov i svaki trud koji sam uložio pridonijeli su ne samo razvoju kompanije, nego i mom ličnom. Posebno mi znači što imam priliku sa radim u okruženju koje postavlja visoke standarde i stalno me motiviše da idem korak dalje. Kroz taj put naučio sam važnost timskog rada uz dosta strpljenja, ali i strateškog razmišljanja. Naravno, bilo je trenutaka kad je bilo teško, situacija kad sam sumnjao u neke svoje odluke ili morao da radim više nego što sam mislio da mogu. Ali gledajući gde je sad kompanija, shvatam da je svaki korak bio dio puta koji je vrijedan hodanja.
Aleksandra Kajmaković: I te kako, uspešan posao po mom mišljenju nije samo profitabilan, solventan biznis. Gram ugošćava svakodnevno velik broj gostiju, visok procenat su redovni gosti. Porodice imaju vikend rituale sa svojom decom kad dolaze na kolače i sladoled.
Bezbroj fotografija i uspomena se kreira svakodnevno. Ljubav, sreća i uživanje je tajni sastojak prijatne energije koju Gram odašilje.
Gde sebe vidite za pet godina?
Marina Belić: Zamišljam sebe za pet godina u prostoru koji nije samo prodavnica već mesto okupljanja, ideja i podrške. Koncept radnja u kojoj svaki predmet, svaki komad odeće, ima priču i dušu. Ne želim samo da stvaram garderobu; želim da stvaram zajednicu – mesto gde žene dolaze da pronađu ne samo unikatan komad za sebe i njihov dom, već i deo sebe i svoje kreativnosti i razgovore koje inspirišu i druženja koja nasmejavaju i leče… čaša proseca, obavezno. Dakle, gde sebe vidim za pet godina? Na mestu gde se karijera i ljubav prema životu sreću s osmehom koji govori da je sve baš kako treba.
MARINA BELIĆ
Saša Cvijetić: Za pet godina vidim sebe kako nastavljam da gradim na osnovama koje sam postavio do sada. Bitno mi je da zadržim vjeru da sam u proteklom periodu radio ispravno, da sam postigao rezultate koji su ostavili trag i da sad mogu raditi s još većim mirom i fokusom. Cilj mi je da nastavim doprinosti kroz svoje kvalitete, iskustvo, znanje, ali i posvjećenost i da ostanem doslijedan svojim vrednostima. Želim biti dio procesa koji donosi uspjeh, uz istovremeno održavanje ravnoteže u životu. Vidim sebe kao nekog ko neprestano uči, prilagođava se i koristi svoje znanje za dobrobit tima i kompanije, na način koji je održiv i za mene lično.
Aleksandra Kajmaković: Svugde. Sheficu ne drži mesto, očekivanja su velika, a vreme je ograničeno. Ja sam svetski putnik, volim da istražujem, uživam i stvaram.
Tema decembarskog izdanja RYL magazina nosi naziv „Nova godina, nove priče“. Šta ćete nam ispričati u 2025. godini?
Marina Belić: 2025. – Vreme Autentičnosti. Ovo je godina u kojoj nema prostora za maglu. Godina kada se sve kristališe – naši izbori, naši putevi i naši razlozi. Više nije pitanje gde ideš, s kim si ili kako ćeš to izvesti. Sve to je sada manje važno. Pitanje koje postavljaš sebi, i jedino koje zaista ima smisla, jeste: ZAŠTO ovo radim? Zašto biram da trošim svoje vreme ovde, s ovim ljudima, na ovom mestu? Zašto ulažem energiju baš u ovo, a ne u nešto drugo? Tvoj „zašto” je tvoje srce, tvoj kompas i tvoj centar. On je temelj svake autentičnosti. U 2025. ne tragamo više za spoljnim odobrenjima.
Saša Cvijetić: Biće to priča o pronalaženju balansa između uspješne karijere i stabilizacije ličnog života što smatram jednim od najvažnijih ciljeva u narednom periodu. Tokom proteklih godina, fokus je bio na rezultatima, razvoju i postizanju visoko postavljenih ciljeva. Sada, dok ulazimu novu fazu, želim usmjeriti energiju na održavanje onog što sam izgradio i na osnaživanju temelja kako u poslu tako i u privatnom životu. Za mene, ova godina će biti o građenju čvrstih temelja, kako za djecu, tako i za sebe, da bih mogao da balansiram karijeru i privane obaveze. Vjerujem da će u predstojećoj godini biti puno izazova, ali svi oni će nas ojačati još više i zato ću akcenat staviti na tri ključne riječi: STABILNOST, SMIRENOST I ISPUNJENJE biće ključne riječi moje priče u 2025.
Aleksandra Kajmaković: Gram na novoj lokaciji sa novim ukusima. Edukativni snimci kako da se ophodite prema svom timu. Nezaboravne avanture i putovanja.