in

LEAD BY EXAMPLE

PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: ALEKSANDAR RADOJIČIĆ
FOTOGARFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

Aleksandar Radojičić je magistar ekonomije i ekspert u oblasti marketinga, prodaje i distribucije. Pored osnovnog akademskog obrazovanja, svoja znanja i veštine usavršavao je na brojnim edukativnim treninzima iz oblasti biznisa, kao i kroz bogato praktično iskustvo u poslovnom okruženju. Tokom svoje profesionalne karijere, Aleksandar je obavljao menadžerske funkcije u renomiranim kompanijama kao što su Henkel, TDR, British American Tobacco, ITM i A1. Trenutno je na poziciji generalnog direktora kompanije Rox-Bg, gde doprinosi razvoju distributivnog sektora kroz inovativne poslovne strategije i optimizaciju operativnih procesa. Osim angažmana u poslovnom svetu, Aleksandar je istaknuti filantrop i aktivno učestvuje u radu humanitarnih i poslovnih organizacija. Posebno se istakao u Rotary International, gde je obavljao funkciju guvernera za distrikt Srbija i Crna Gora, doprinoseći razvoju humanitarnih projekata i podršci zajednici.

Koja je tvoja formula uspeha?

Odgovor na ovo pitanje je veoma kompleksan. Pored nekakvih univerzalnih formula koje dele uspešni ljudi, svako od nas ima i svoj jedinstveni put. Od univerzalnih faktora bih istakao da su to: jasna vizija, okrenutost ka ciljevima, upornost, inovativnost, kreativnost. Takođe i sticaj životnih okolnosti može uticati na napredak i razvoj svakog uspešnog čoveka. Međutim, ono što je meni najviše pomoglo je želja za kontinuiranim usavršavanjem i učenjem. Po mom dubokom ubeđenju, bez toga ne možemo napredovati u životu u bilo kom aspektu.

Često kada pričam o ovoj temi volim da citiram čuvenog naučnika Alberta Ajnštajna kroz njegovu misao: „Kada prestanemo da učimo, to znači da smo stari.“

Kako je biti na čelu jedne kompanije kakva je Rox-Bg?

Mislim da je biti na čelu kompanije izuzetno izazovno, a u isto vreme i inspirišuće. Kao lider imate odgovornost za strategiju, rezultate, donošenje ključnih i često presudnih odluka, ali i za razvoj svih resursa kompanije. Veoma je bitno da ste posvećeni i da posedujete čitav spektar veština kojim činite da se kompanija razvija u svakom smislu. Liderstvo je važno jer ljudi prate one koji su im uzor. Od lidera zavisi i kakva je kultura i imidž organizacije, motivacija zaposlenih, sve do onoga što je krucijalno, a to je ispunjavanje ciljeva.

Kao neko ko je na čelu kompanije Rox-Bg, trudim se da sve svoje resurse proaktivno koristim, prenosim znanje i iskustvo zaposlenima, ali u isto vreme i učim od njih. Uveren sam da je brainstorming najbolje oruđe za podsticanje kreativnosti, inovativnosti, a samim tim i generisanje novih rešenja.

Kao generalni direktor Rox-Bg, koji su najveći izazovi sa kojima se suočavaš u vođenju kompanije?

Kao direktor se suočavam sa nizom različitih izazova vezanih za finansijsko upravljanje, kadrovska pitanja, praćenje pravnog i regulatornog zakonodavstva, tehnološke transformacije. Ovakvi izazovi su nešto na šta sam spreman da kroz već pripremljene mehanizme utičem i u najvećoj meri ih pozitivno rešavam. Međutim, svesni smo da u savremenom svetu živimo i radimo u veoma nepredvidivim okolnostima koje dodatno mogu negativno uticati na poslovanje. Sve je više globalnih, ali i lokalnih izazova za koje nemamo konvencionalna rešenja. Za takve izazove je implementacija kriznog menadžmenta obavezna i lekovita. Prepoznavanje kriznih situacija i pravovremeno donošenje odluka su ključni u procesu minimiziranja negativnih uticaja na poslovanje.

Kako bi ocenio trenutne trendove u marketingu i koje strategije smatraš najuspešnijim? Kako digitalizacija utiče na tradicionalne prodajne modele?

Ukoliko imate dobar proizvod po povoljnoj ceni, potebno je i da nivo distribucije bude takav da je on dostupan potrošačima. Kombinacija ATL i BTL marketing aktivnosti je ključna za postizanje prepoznatljivosti i uspeha brenda. Trendovi u marketingu se menjaju i sve je veći doprinos na primer „influencer marketinga”, „digitalnog marketinga”, „data driven marketinga” itd.

Kompanije koje se bave razvojem i promocijom brendova sve više koriste veštačku inteligenciju u svojim projektima. Definitivno je za uspešnu borbu na tržištu potrebno kontinuirano praćenje i prilagođavanje novim trendovima u svim sferama poslovanja.

Lider si u mnogim oblastima. Kako motivišeš svoj tim u kompaniji?

Motivacija drugih mora biti na osnovu pozitivnih iskustava i ponašanja lidera. Moj moto za motivisanje svojih kolega je „Lead by example”. Mislim da jedino takav vid liderstva može dugoročno i iskreno inspirisati pratioce. Negovanje timskog duha, briga o zaposlenima i poštovanje moralnih životnih i poslovnih načela takođe mogu biti faktori motivacije.

Šta za tebe lično znači članstvo u Rotary Internationalu?

Članstvo u najvećoj nevladinoj organizaciji na svetu je samo po sebi privilegija. Činiti dobro i pomagati onima koji nemaju ili ne mogu je za mene nešto uzvišeno. Pored toga, druženje sa uspešnim ljudima predstavlja neku vrstu prednosti.

Bio bih srećan kada bi više ljudi širom zemljine kugle shvatilo da jedan njihov mali korak može imati veliki doprinos i uticaj na nečiju sudbinu. Odgovornost prema društvu i zajednici mora biti na višem nivou. Filantropija je za mene smisao života.

Na koje projekte si posebno ponosan tokom svog guvernerskog mandata u Rotari organizaciji?

Kao ozbiljan i ambiciozan čovek, funkciju guvernera sam obavljao veoma odgovorno i uspešno. Dao sam sve od sebe da Rotari organizacija u Srbiji i Crnoj Gori na svim poljima postigne zapažene rezultate. Klubovi u Crnoj Gori i Srbiji su uradili desetine projekata u oblastima obrazovanja, zdravstva, ekologije. Ipak, ono što je meni bilo najbitnije su projekti vezani za osnovno obrazovanje. Jedan od njih je projekat koji je distrikt Srbija i Crna Gora sproveo zajedno sa Ministarstvom obrazovanje RS i uz podršku Rotari fondacije.

Radi se o projektu donacije Mbot robota i školskih dronova školama širom Srbije, a u cilju podrške informatičkih i programerskih veština naših osnovaca. Do danas je kroz ovaj globalni grant donirana oprema u vrednosti blizu 1.5 miliona evra. Na ovom primeru najbolje možemo videti koliki je doprinos Rotari organizacije našem društvu.

Kako poslovni ljudi mogu doprineti društvenoj odgovornosti kroz organizacije poput Rotarija?

Smatram da uspešni poslovni ljudi moraju biti lideri na svim poljima, pa tako i u društvenoj odgovornosti. Svoj doprinos mogu dati angažovanjem u humanitarnim projektima i donacijama. Rotari je najveća i najorganizovanija filantropska zajednica, samim tim je i najlakše delovati kroz nju.

Kako se filantropija i poslovanje mogu dopunjavati u 21. veku?

Veza između filantropije i biznisa je sve čvršća. Donatorstva koja kompanije čine veoma utiču na kreiranje njihovog imidža kao društveno odgovornih ustanova. Kroz umrežavanje koje se dešava u organizacijama poput Rotarija, možemo videti direktne benefite i za kompanije. Komunikacija i sinergija između filantropskih institucija i poslovnih asocijacija je sve značajnija.

Navešću primer projekta u kojem kroz sinergiju filantropije i poslovanja dolazimo do win-win modela. Naime, imamo slučajeve da kompanije ili preduzetnici kroz donacije stipendiraju siromašne studente, a nakon završenih studija ih zapošljavaju. Zamislite kakav će u budućnosti biti doprinos tih ljudi poslovanju kompanija koje su im omogućile da se obrazuju.

Tema aprilskog izdanja RYL magazina nosi naziv Nada je san budnih”. To je Aristotelova misao. Da li si se već „probudio” i čemu se nadaš?

Za mene je nada najveći pokretač u svakodnevnom životu i igra ključnu ulogu u pružanju smisla i ciljeva kojima stremim. Takođe, ona mi pomaže u prevazilaženju teških trenutaka. Ono čemu se nadam je da naše društvo i svet uopšte pokušaju da uspešno izađu iz svih trenutnih i budućih izazova koji se postavljaju pred nas.

Aristotel je inače moj omiljeni filozof pa ću iskoristiti priliku da na ovo pitanje odgovorim i kroz nekoliko njegovih filozofskih misli:

„Ako imamo moć da nešto učinimo, onda je isto tako u našoj moći da to ne učinimo.”

„Treba više voleti verovatne nemogućnosti od neverovatnih mogućnosti.”

„Sreća zavisi od nas samih.“

„Saobrazi svoje želje svojim moćima, sredstvima kojima trenutno raspolažeš. Možeš želeti više tek kada ti to tvoje snage dopuste.”

„Svi ljudski postupci potiču iz jednog ili više od ovih sedam razloga: slučajnost, priroda, prinuda, navika, strast, žudnja.”

ŠTA MISLITE?

POLJA DISTOPIJE

TRAMVAJ ZVANI NADA