PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: ANĐELA GROZDANIĆ I IZ PRIVATNE ARHIVE
Jelena Andrić Grafakos, direktorka kompanije ACO građevinski elementi d. o. o. je diplomirala na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, zato što se najlepša matematika uči na tom fakultetu. A Jelena je zaljubljenik u matematiku. Nakon završenog konstruktivnog smera, radila je u svim sferama građevinarstva – projektovanju, izvođenju i u industriji građevinskih materijala.
Internacionalna kompanija ACO, osnovana 1946. godine u Nemačkoj, danas je jedna od svetskih lidera u razvoju i proizvodnji inovativnih rešenja u oblasti upravljanja površinskim vodama i vodama unutar objekata, dok u Srbiji posluju 22 godine. Jelena je na poziciji direktora kompanije proteklih deset godina i to je period kada kompanija beleži značajan rast. Takođe, u protekle tri godine, Jeleni je povereno upravljanje regijom Adriatic koju čini šest zemalja u okruženju.

Jelena govori sedam stranih jezika: engleski, francuski, grčki, portugalski, španski, italijanski i nemački, i time se lako uklapa u međunarodnu poslovnu scenu.
Majka je dva sina.
Nesuđena si balerina. Žena koja svira klavir u slobodno vreme. Govoriš sedam jezika. Šta ti je u životu donela umetnost, a šta svet jezika i reči?
Smisao za umetnost je jedan od mojih najpre otkrivenih talenata u ranom detinjstvu. Ljubav prema umetničkom izrazu kroz pokret i muziku dovela me je sa devet godina u baletsku školu „Lujo Davičo“, gde sam provela mnogo godina u napornom radu, ali i uživanju u jednom prilično drugačijem svetu. Tada sam verovala će to biti svet u kome ću se dalje razvijati i da ću se upravo umetnošću profesionalno baviti. Međutim, kako život zna da bude prilično nepredvidiv, nakon ozbiljne povrede, morala sam u jako kratkom vremenu da usmerim svoj životni fokus na drugu stranu. Tu dolazi do izražaja moja druga ljubav – matematika i odlučujem da se dalje školujem u oblasti tehničkih nauka. Uz sve to, pratilo me je i veliko interesovanje i talenat za jezike koje sam sa lakoćom učila.
Sada kada se osvrnem na taj neobičan životni i profesionalni put, rekla bih da su mi jezici najviše pomogli u lakom povezivanju sa drugim kulturama, ljudima iz najrazličitijih krajeva sveta, sa kojima se pravi potpuno drugačiji odnos ukoliko govorite njihov jezik. I privatno i poslovno, pošto radim za internacionalnu kompaniju, mislim da mi je to najveće bogatstvo.
Umetnost ostaje nešto što je duboko utisnuto i značajno obogatilo moj životni put.
Kako balansiraš između sveta brojeva i umetnosti pokreta – između matematike i baleta?
Mogli bismo reći da su to prilično nespojive krajnosti, ali su meni ipak donele mnogo prednosti.
S obzirom na to da sam više od 20 godina u korporativnom biznisu, gde najviše koristim upravo taj matematički um, na drugom kraju uvek ostaje čvrsto utkan umetnički izraz koji služi kao neophodni balans, sada najviše izražen kroz trenutke kada sviram klavir ili se posvetim nekim drugim aktivnostima povezanim sa mojom umetničkom prošlošću. Kroz taj balans, dobijam i više energije da se bavim poslom i porodicom. U svakom slučaju, vidim to kao ogromno unutrašnje bogatstvo i pogonsko gorivo koje mi pomaže da se nosim sa raznim životnim izazovima.

Koja je tvoja formula uspeha?
Mislim da je to kombinacija više faktora, a najviše – velika posvećenost, upornost i vizija. Naravno, da bi se sve to realizovalo, potrebno je da se okružite ljudima u koje verujete i koji veruju u vas. Ja sam imala tu sreću da u tome uspem sa nekolicinom svojiih bliskih saradnika. Takođe, jako je važno razumeti da uspeh nije trajna i zagarantovana kategorija, već se mnogo mora raditi na sebi, biti spreman na stalno preispitivanje, pomeranje granica i izlazak iz zone komfora.
Danas, u 21. veku, mnoge direktorke kompanija ulaze u mušku energiju kako bi uspešno postizale svoje ciljeve. Ženstvenost traži da se bude jaka, odlučna i izdrži sve – i posao i porodica i neprospavane noći. Kako si uspela da ostaneš autentična i povezana sa svojom prirodom?
Žene na liderskim pozicijama jako često odlaze u krajnost i odriču se svoje autentičnosti kako bi zadovoljile ono što se tradicionalno koncipira kao liderski imidž. Sam tip posla često to i zahteva. Jako je teško održati ravnotežu, pogotovo uz porodicu i decu, čijem se vaspitanju treba posvetiti i ispratiti njihovo školovanje i odrastanje. Oduvek sam imala potrebu da se usavršavam i ostvarim u poslovnom smislu, ali isto tako i jasan prioritet da moja deca izrastu u kvalitetne ljude koji žive ispunjen život. Kada su prioriteti određeni, onda je i svako odricanje i poteškoće na tom putu lakše podneti.
Po čemu se ACO kompanija izdvaja na tržištu u odnosu na druge slične kompanije?
Rekla bih da je kompanija ACO zaista posebna u odnosu na druge u svojoj industriji, a i šire. I pored prisustva u preko 55 zemalja na svim kontinentima i proizvodnjama u preko 30 zemalja, kompanija je i dalje u porodičnom vlasništvu, što kreira posebnu kulturu i zajedničke vrednosti.
Među zaposlenima se neguje preduzetnički duh, samoinicijativa i stručnost, što dovodi do razvoja neverovatnih rešenja, projekata i ideja. Takođe, ACO je jedina kompanija u svojoj industriji koja proizvodi, razvija i usavršava sistemska rešenja za sve aplikacije u upravljanju vodama. Kao market lider, uvek je u poziciji da postavlja trendove, podiže svest o važnosti vode kao resursa, ali i koncepta zelene gradnje i energetske efikasnosti.

U okviru ACO kompanije ste otvorili i Akademiju koja služi kao platforma za razmenu znanja i stvaranja projekata budućnosti. O čemu se radi?
Tokom rada na građevinskim projektima, shvatili smo značaj edukacije, podizanja svesti o važnosti voda i građenja znanja u novim oblastima. Tako se rodila ideja da otvorimo Akademiju i izložbeni prostor gde naši saradnici projektanti, izvođači radova i investitori imaju priliku da vide inovativna rešenja, diskutuju o realnim izazovima na projektima i dobiju neke nove ideje u cilju stvaranja modernih, održivih objekata. Takođe, u ovom procesu razmene znanja i mi učimo mnogo od naših saradnika i kroz tu sinergiju je realizovano mnogo sjajnih projekata, od kojih neki zaista pomeraju granice u svojoj oblasti.
Koje inovacije u poslovanju danas oblikuju budućnost ACO kompanije?
ACO kompanija se sve više okreće holističkom pristupu u oblasti voda, koji ima za cilj dobrobit ljudi i objekata u kojima se živi ili se koriste za javne namene. Pre svega, reč je o konceptu ponovne upotrebe vode (re-use), koji je od velike važnosti u uslovima kada voda postaje ograničen resurs, a ekonomski parametri veliko opterećenje. Zatim, koncept sunđer gradova (sponge city i green city), koji podrazumeva pametno korišćenje vode i unapređivanje broja i stanja drveća u gradovima, pošto ono treba da spusti temperaturu vazduha u gradskim sredinama. Ovo je naročito važno u uslovima pojačanih klimatskih promena i urbanizacije.
ACO grupa ima jaku vezu sa umetnošću, pružajući veliku podršku NordArtu festivalu. NordArt je međunarodna izložba savremene umetnosti koja se održava svake godine, počev od 1999.
NordArt je zapravo u vlasništvu ACO kompanije i predstavlja značajan deo našeg kompanijskog identiteta. Za mene lično, ova povezanost umetnosti i industrije je naročito važna, s obzirom na to da oslikava moj životni put i interesovanja. Svake godine, NordArt postaje centar Evrope u savremenoj umetnosti, a mi kao kompanija podržavamo mlade umetnike – slikare i vajare iz Srbije da svojim učešćem obogate ovu izložbu, a ujedno i svoje umetničke karijere. Kada se poseti ACO Akademija u Srbiji, takođe se vidi jasna veza između industrije i umetnosti, jer u prostoru imamo izložen veliki broj umetničkih dela upravo naših mladih umetnika koji su izlagali na NordArtu.
Veliki si poklonik ličnog usavršavanja. Završila si postdiplomske studije na Oksford univerzitetu u Velikoj Britaniji, u oblasti upravljanja kompanijama, pa si te principe integrisala u kompaniji ACO u Srbiji.
Postdiplomske studije na Oksfordu su zaista nezaboravno iskustvo u mojoj karijeri. Velika mi je čast što sam imala priliku da to doživim, steknem dodatna znanja i upoznam izuzetne ljude iz celog sveta. Sve to se prilično razlikuje od naše poslovne realnosti, ali apsolutno verujem da neke stvari koje su univerzalne nalaze svuda svoje mesto. Pored toga, završila sam i brojne druge edukacije u oblasti upravljanja, komunikacije i ličnog razvoja. Važno mi je da su i ljudi sa kojima radim orijentisani ka ličnom razvoju, voljni da uče, da se razvijaju i menjaju. Zbog toga u kompaniji ACO u Srbiji imamo obuke za zaposlene upravo u ovim oblastima.
Tema svečanog, decembarskog izdanja RYL magazina nosi naziv „Budućnost je (sa)DA“. Kako definišeš budućnost u svom poslu i životu? Da li tu budućnost i živiš?
Jako mi se dopada tema ovog izdanja, pogotovo naziv „Budućnost je sada”. Vraća me na važnost sadašnjeg trenutka koji većinom ne živimo, već smo usmereni na previše stvari, često bez jasnog fokusa.
Po mom mišljenju, najvažnije je imati viziju, u poslu i u privatnom životu. Viziju koja je jasna, privlačna, kojoj se radujemo i težimo u svom razmišljanju i delovanju u svakom trenutku. Za sve što mi je važno, vodim se vizijom, to je jedina budućnost koju u ovako brzom i promenljivom vremenu mogu da definišem. Ja svoje vizije zaista i živim, uživajući u lepim trenucima i učeći iz onih izazovnih. Inspiriše me stvaranje, rast, razvoj, i ako na tom putu uspem da inspirišem i ljude oko sebe, onda sve dobija pravi smisao.

