PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: MARKO TUBIĆ
FOTOGRAFIJE: JOVANA JAREBICA, PAVLE TABOROŠI, MARKO TUBIĆ, MARKO SUBOTIN
MARKO TUBIĆ, ROĐEN U ZRENJANINU 1981. GODINE. DIPLOMIRAO NA UNIVERZITETU U BEOGRADU, SLIKARSKOM ODSEKU FAKULTETA LIKOVNIH UMETNOSTI, 2009. GODINE. DOKTORIRAO NA FAKULTETU LIKOVNIH UMETNOSTI U BEOGRADU 2017. GODINE. ČLAN ULUS-A. IZLAGAO JE VIŠE PUTA SAMOSTALNO, A UČESTVOVAO JE I NA MNOGIM GRUPNIM IZLOŽBAMA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU. MEĐU NAGRADAMA I PRIZNANJIMA IZDVAJAJU SE NAGRADA NIŠ ART FONDACIJE 2013, NAGRADA PERSPEKTIVE, ART KLINIKE 2009, NAGRADA ZA AKVAREL NA II INTERNACIONALNOM BIJENALU AKVARELA 2012 A GALERIJE I DRUGE. ŽIVI I RADI U BEOGRADU.
KAKO BI OPISAO SVOJ SLIKARSKI SENZIBILITET, JEZIK, PROMISAO?
Moje slike su introspektivne analize emocionalnih stanja, pretočene u likovni jezik koji evocira različite slikarske epohe i pravce. Najčešće je to chiaroscuro igra svetlosti i senki, sa dominatnom crnom bojom. Publika me prepoznaje i po malom formatu, neretko minijaturi. Ljubitelj sam preciznosti i tehničkog savršenstva u izradi, čemu i težim.
DA LI SI SKLON LINGVISTIČKOM EKSPERIMENTU U LIKOVNOM MEDIJU? DA LI SE TVOJE SLIKARSKE PRIČE LAKO ČITAJU?
Čoveka percipiram kao biće koje se manifestuje kroz tri uporedna nivoa, kauzalno povezana. Kao materijalno, duševno i duhovno biće. O tome je interesantno pisao Tomislav Gavrić u „Pravoslavnoj mistici“.
Materijalni plan bi bio racionalna, sfera misli. Duševna je sfera emocija, a treća, najdublja, duhovna sfera je ono naše skriveno, suštinsko jezgro. Čak mesto na kom su svi ljudi međusobno povezani. Ovaj treći aspekat najviše volim da otkrivam i čini mi se da odatle crpim i najveću inspiraciju. Smatram da svako kompletno umetničko delo treba posmatraču da ponudi jedinstvo ovog trojstva, odnosno izazove opamećenje, oduševljenje i oduhovljenje.
Drugim rečima, trudim se da moja slika na prvom mestu bude skladna u smislu kompozicije, kolorita, formata. Potom, da je to moja sopstvena, proživljena emocionalna ispovest, i treće, da slikani prikazi sadrže one univerzalne, arhetipske vrednosti koje su svojstvene svima nama. Prilikom stvaranja o ovome ne razmišljam naročito, stvar prepuštam osećaju i potpuno se vodim tim unutrašnjim glasom.
TVOJE SLIKE NE OSTAVLJAJU NIKOGA RAVNODUŠNIM. DA LI ZBOG MOTIVA, FASCINACIJE TELOM ILI LIČNOG DOŽIVLJAJA. DA LI TI JE NAMERA DA PROVOCIRAŠ GLEDAOCA?
Hvala ako tako mislite. Mislim da je namerna provokacija u umetnosti lako uočljiva, a mnoge banalne primere vidimo danas svuda oko nas. Slikarstvo je za mene oduvek bilo pre poriv nego nekakva namera. Društveno angažovanim temama se gotovo i ne bavim, a religije se dotičem samo u nekim njenim aspektma ili suptilno naslikanim detaljima.
U ljudskoj nagosti ne vidim ništa naročito provokativno, kao ni u falusnim simbolima koji u umetnosti postoje odvajkada. Nage muške figure na mojim slikama najčešće predstavljaju mene samog. To su slike određenih emotivnih stanja manifestovanih u telesnom obliku.
Interesantna mi je u ovom kontekstu naša izreka ‘kao od majke rođen’ sa posebnim akcentom na ono ‘majke’. Može biti da je upravo to ključna figura za razumevanje mog emocionalnog života, pa tako i moje umetnosti. Njena misteriozna drugost, nepoznanica, suprotnost, a opet neosporno i deo moje sopstvenosti, omogućuju da ta figura u svim svojim segmentima, posmatrano i lično i arhetipski, postane za mene još jedna neiscrpna tematika.
TVOJI JUNACI SU NA OTVORENOJ POZORNICI, SATKANI DUBOKO U TVOM NESVESNOM I LIČNOM. KOLIKO PORIV MORA BITI SNAŽAN I JAK DA BI IH PREDSTAVIO I IZNEO PRED SUD JAVNOSTI?
Otvorena pozornica je mesto ranjivosti, a sud javnosti može biti vrlo prek. Ipak, umetnik treba da bude hrabar i ostati dosledan svojim porivima. Naročito kada je umetnost kojom se bavi sastavni deo njegovog duhovnog sazrevanja. Svakako da sam tokom svoje izlagačke karijere bio prinuđen da sa određenim galerijama prekinem saradnju jer su moje slike smatrane nepodobnim. Ali s obzirom na to da su ovakve vrste nelagodnosti doživele i neke moje druge kolege, ne primam to k srcu.
ZAŠTO SLIKARSKA MINIJATURA?
Umetnost sam voleo još kao dete. Kad god bismo porodično otišli tetki u posetu, meni bi dali da listam nekakve lepe minijaturne knjižice sa reprodukcijama Mikelanđela i Goje, kad već igračaka nije bilo. I dok su odrasli pričali svoje ozbiljne teme za stolom, ja bih se valjao negde po podu velikih očiju za sve ono što je iz tih knjižica moglo da se upije. Možda su to bili počeci moje ljubavi prema malom formatu, a sasvim je moguće da sam tad usvojio i spojio skulptorska načela blistavih Mikeanđelovih dela sa Gojinim mračnim, okultnim temama.
TVOJA TELA SU GOTOVO SKULPTORSKA. KO SU UZORI U TOM SMISLU?
Moja detinja fascinacija pomenutim knjižicama i Mikelanđelom je izgleda bila toliko jaka da sam i danas ostao privržen klasicima i njihovim besprekornim formama. Na fakultetu sam se neočekivano i nepovratno zaljubio u Berninija. A onda negde logično da se osećam bliskim i Meštroviću, pa i Rosandiću. Osećam i volim Luiz Buržoa i Olgu Jevrić, takođe.
DA LI TE „BOLI“ NEKA TVOJA SLIKA?
Postoji jedna koja me užasno boli.
DOMINANTNA BOJA NA TVOJIM SLIKAMA JE CRNA. DA LI SE NA NJIMA BORE SVETLOST I TAMA I KOJE IM JE ZNAČENJE?
Slike po kojima sam prepoznatljiv nastale su u periodu od 2010. do 2020. godine, a to je okvirno i period mojih doktorskih studija, prilikom kojih sam uz veliku pomoć svog mentora Miška Pavlovića uspeo da te radove zaokružim u jasnu konceptualnu celinu. Pojednostavljeno, ideja je bila takva da bi, ako bih na crnoj pozadini naslikao nešto bez predumišljaja svetlim bojama, to moglo simbolično da se tumači kao da je iz tame mog nesvesnog uma na svetlost izašao neki sadržaj koji sam potencijalno od sebe krio. Suština je ovde bila u dugotrajnom slikarskom postupku nanošenja lazurnih slojeva koji je poput tananog veza. Sasvim dovoljno vremena da se umetnik nad svojom temom duboko zamisli, a sveobuhvatnost takvog pronicanja u sopstveno Ja mislim da jedna slika i nije u mogućnosti da u potpunosti prikaže. Tako je, svesno ili ne, profesor Pavlović snažno uticao da kao umetnik, ali i kao osoba, emocionalno sazrim, na čemu sam mu naročito zahvalan. On je pravi mentor.
DA LI SE ISCELJUJEŠ KROZ SVOJ RAD? UVIĐAM JEDNU MEDITATIVNU, REPETITIVNU PRIČU KOJA OSNAŽUJE I ISCELJUJE SAMOG SLIKARA.
U psihologiji je poznato da osvestiti sadržaje nesvesnog uma vodi oslobođenju od tenzije, samim tim i isceljenju. Lično, meditativna stanja lako postižem prilikom rada na malim formatima, kada sedim, kao i kada ponavljam neke tematike. Nasuprot tome, rad na velikim formatima je druga priča. Telo je u pokretu, a proces je fizički ponekad borba. Zapravo, u oba slučaja proces ume da bude nelagodan i frustrirajući, ali mislim da isceljenje dolazi i sa osećajem zadovoljstva prilikom uspešno završenog posla.
KAKO IZGLEDA TVOJA SARADNJA SA UDRUŽENJEM PIGMALION I GORAZDOM ČUKOM?
Saradnja sa udruženjem ‘Pigmalion’ i Gorazdom Čukom se desila još 2018. kada sam bio pozvan od strane tadašnjeg selektora Maje Živanović da učestvujem na jednoj od kolonija u Tamnjanici. Lavanda je tada već bila pokošena, ali je pogled na Staru planinu bio nestvaran. Vreme sam proveo slikajući u prijatnom ambijentu i društvu kolega iz regiona.