PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
Danka Dimitrijević, rođena je u Kraljevu, doktorirala je slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 2012. godine. Član je Udruženja likovnih umetnika Srbije, umetničke grupe „Kilogram zelene“ i umetničkog udruženja PODR. UM. Učesnica je mnogobrojnih samostalnih i kolektivnih izložbi. Bila je stipendista Ministarstva prosvete i Kraljevine Norveške. Spontana, vedra i raspoložena da upoznamo nju i njena umetnička dela.
KADA SI U SEBI PREPOZALA UMETNICU KOJA JE ŽELELA, KROZ PLATNO I BOJE, DA SE PREDSTAVI SVETU? UMETNICU KOJA JE ŽELELA DA SVOJU UNUTRAŠNJU EKSPRESIJU I DOŽIVLJAJ OBELODANI JAVNOSTI?
Pre bi se moglo reći da nisam ja birala svoju profesiju, već je ona izabrala mene. Među svim interesovanjima koja su me u toku odrastanja okupirala, od muzike, glume do sporta, u crtanje sam ulagala najmanje napora, a najviše zadovoljstva. Veoma rano sam shvatila da nema smisla opirati se, nego samo slediti taj put. Odlučila sam da ne završim gimanaziju do kraja, već sam sa sedamnaest godina upisala Akademiju i tada je krenulo međusobno razotkivanje između mene i umetnosti.
PRAVAC KOJI NEGUJEŠ U SLIKARSTVU PRIPADA SAVREMENOJ UMETNOSTI, NEKA JE VRSTA NEOREALIZMA. KAKO TI DOŽIVLJAVAŠ SADAŠNJI TRENUTAK, SAVREMENI ČAS KOJI PREDSTAVLJAŠ?
U kontekstu visoko estetske umetnosti, savremenost kao pojam zauzima sekundarno mesto u odnosu na etičnost u njoj. Svoju umetost baziram na suštinskoj poetici koja prevazilazi tu vremensku instancu. Na slikama koristim savremene neslikarske materijale i time sebi dajem slobodu izražavanja u okviru univerzalne teme koju obrađujem. Na delu koje trenutno radim, može se jasno iščitati odnos savremenih simbola korišćenjem materijala i boja koje odgovaraju sadašnjem trenutku u odnosu na vanvremensko otelotvorenje ideje. Deo savremenosti koji pripada konzumerističkoj prolaznosti inkorporiram u umetnost dajući joj vrednost.
DOBA DANA ILI NOĆI KADA STVARAŠ? DA LI IMAŠ NEKE RITUALE PRE POČETKA SLIKANJA?
Najbitnija stvar u umetnosti je kontinuitet u stvaranju, konstantno nastajanje novih serija i slika i crteža. Kada krenem da obrađujem neku ideju, fokusiram se samo na njoj, bez upliva drugih impresija. Ne postoje nikakva otezanja i rituali pre nego što pristupim radu, jedino karakteristično što često praktikujem je slušanje muzike, koju biram u momentu, u zavisnosti od trenutnog mentalnog stanja. Desi se da me ponekad muzika odnese, i posle izvesnog vremena, shvatim da se njena emocija odražava i na delo na kome radim. Isključivo počinjem sa radom u toku dana, a ponekad se ono produži i na večernje sate. Ne stajem sa slikanjem dok za taj dan nisam zadovoljna ili tehnički onemogućena.
ŠTA JE ONO ŠTO TE MOTIVIŠE I INSPIRIŠE DA UZMEŠ ČETKICU U RUKE I KOLIKO DUGO NASTAJE SLIKA?
Motivacija je svuda, u prirodi, razmišljanju, doživljenom, u filozofiji, gnostici, drugim umetnostima, čak i nekim trivijalnim stvarima, dobro ispričanom vicu, inteligentnoj šali, pa sve do pitanja slobode, istine, paradoksa vremena i njegovog dvostrukog smisla. Slika počinje da živi još u ideji i prolazi kroz razne procese, dok definitivno ne nađe svoje mesto u materijalnom, a na tom putu preživi mnoge transfrmacije.
BOJA KOJA DOMINIRA NA TVOJIM SLIKAMA?
Mora se imati u vidu činjenica da se, kod boje, harmoničnost ne može uspostaviti matematički, kao što može u muzici. Neophodno je poznavati ne samo krug boja, već je neophodno dobro poznavanje i analiziranje odnosa boje i slikane teme, predmeta i okoline. Najneobičnije dve boje se mogu dovesti u veoma harmoničan odnos, ukoliko se upotrebi promena u materijalu, tehnici, ili strukturi slike. Plava boja, koju često koristim, za sebe je rezervisala mesto u vidu, u gornjem delu glave, kao i u poodmakloj fazi meditacije, kada mozak počinje funkcionisati koherentno, leva polovina mozga se počinje usklađivati sa desnom i stimuliše prefrontalni korteks, koji je zadužen za samoregulaciju emocija i uspostavlja više ljudske vrednosti. Koristim fluoroscentne i metalik boje u kombinaciji sa nekompatibilnim odnosima istih boja, ali ih u osnovi postavljam kao drugačije tretirane. Sedefaste boje, suprotstavljam kolažima od drugih raznorodnih materijala, stvarajući neizmeničnu igru vrednosti. Često se u prirodi vidi kako se plavoljubičasto cveće stapa u idelan odnos sa zelenilom. Koristim se iskustvima prirode, sprovodeći ih kao akcente. Plava boja je povezana često za daleki prostor i hladnoću dubokog leda. Kao takva, sa karakteristikama beskrajne energije, utiče veoma jako na razum i iskustvo posmatrača. Predstavlja kraljevstvo nadzemaljskog i natprirodnog. Ukoliko ona postaje dublja, utoliko jače poziva na beskonačno, budi u čoveku čežnju za čistim i natčulnim.
KO SU TVOJI GLAVNI JUNACI I JUNAKINJE NA SLIKAMA, IAKO SU APSTRAKTNI?
Dugo su se na mojim slikama razmenjivali oblici cveta orhideje, koji su upućivali na psihološke i duhovne sadržaje čoveka. Njihovo mesto sada su zauzele ptice u revolucionarnom poletu, prikazane poluapstraktnom, ali asocijativnom simbolikom.
TEMA FEBRUARSKOG BROJA RYL E-MAGAZINA NOSI NAZIV „BUDI LJUBAV“. KADA SE OGLEDAŠ U IZVORU LJUBAVI, ŠTA VIDIŠ?
U ljubavi ne postoji nikakav utvrđeni zakon i pokoravanje nečijoj volji, tako da u izvoru ljubavi vidim totalno bezakonje u njegovom najslobodnijem obliku. Kada dosegnem za neponovljivom tajnom ljubavi i oslikavanja jedne ličnosti u drugoj i njihovom najdubljem razumevanju, jasno vidim svrhu i moć stvaranja.