PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
JOVANA ĐUROVIĆ, MODNA KREATORKA, OD MALENA JE, UZ BAKU, SVOJIM BARBIKAMA KROJILA HALJINE.
PAŽLJIVA, PAMETNA, KREATIVNA, DANAS OSVAJA SRPSKO TRŽIŠTE PREDIVNIM KIMONIMA OD SATENA ILI SVILE, PERSONALIZOVANIM HALJINAMA I SVIM ONIM ŠTO OD NJE KLIJENTKINJE TRAŽE. DIPLOMIRALA JE NA FAKULTETU ZA BEZEDNOST, ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE , ALI IPAK NJEN HOBI JE PRERASTAO U OGROMNU STRAST PREMA POSLU I KREACIJI. UČESTVOVALA JE NA FASHION SELECTION 2016. GODINE U BEOGRADU.
KADA SI ZAKORAČILA U SVET MODE I ŠTA JE BILA PREKRETNICA U TVOM ŽIVOTU DA SE OKRENEŠ KA STILU, MATERIJALU, KONCU I KREACIJI?
Kod mene se to dogodilo jako rano, s obzirom na to da je moja baka bila krojačica, imala sam pristup materijalima i svim oruđima za krojenje i šivenje, a to me je jako privlačilo. Zapravo, od kad znam za sebe, seckala sam te materijale, oblikovala i pravila svojim barbikama i lutkama odeću. Sledeća faza bila je faza posmatranja. Jako važan deo učenja. Dok je baka stvarala neki novi komad garderobe, samo sam sedela pored nje i posmatrala svaku fazu, bez suvišnih pitanja. To posmatranje mi je pomoglo da dođem do raznih zaključaka, formula i zakonitosti u ovoj vrsti zanata. Kasnije sam se školovanjem udaljavala od ove profesije, razmišljanjem da mi to uvek može biti hobi. Taj hobi je danas moj posao i neizmerno sam srećna zbog toga, jer „izaberi posao koji voliš i nećeš raditi ni dana u životu“ kaže Konfucije.
KAKO SI STVORILA SVOJ BREND ROW? ŠTA JE OSNOVNA IDEJA?
„Who I am is who the brand is“ Diane von Fustenberg
Brend je nastao pre dve godine, iako sama ideja postoji duže. Prvu godinu sam provela radeći u stanu svojih roditelja, a u ovoj drugoj imam svoj atelje u kom radim, sada mnogo više. Interesantna stvar je što radni prostor delim sa svojim dragim sestrama, koje se bave kozmetikom lica. Lepota žene je ono što nas spaja. Jako je važno kakve smo iznutra, a spoljašnjošću ćemo samo nadograditi sebe. Jer, biramo šta jedemo, šta čitamo, kuda se krećemo, kako se negujemo, kako mirišemo, šta oblačimo, naravno da nas to definiše, na kraju, to su naši izbori. Nismo zagovornici univerzalne lepote, već individualnosti. Row uvek ima mini kolekciju na štenderu, ali se više bazira na pravljenju garderobe po meri, tako da je meni važan kontakt sa osobim za koju nešto radim, da znam odakle dolazi, tj. ko je i kuda ide.
KOJE TKANINE BIRAŠ ZA SVOJE MODELE I KOME SU NAMENJE TVOJE PREDIVNE HALJINE, KIMONI, BLUZE? ŠTA ŽENE NAJVIŠE KUPUJU?
Što se materijala tiče, svi dolaze u obzir, osim kože i krzna. Creme de la creme je, razume se, svila. Ona je nekako svojstvena ženi, jako je nežna na dodir, lagana, vazdušasta, lepo se kreće, a u stvari, u istim dimenzijama, jača je od čelika. Svi ostali matrijali imaju svoje mesto, što prirodni, što veštački, a najčešće mešavine. S obzirom na model, odeđeni materijal će biti u prednosti u odnosu na neki drugi.
Row garderoba je namenjena svakoj devojci, ženi kojoj se ona dopadne, ne postoji tip žene za koji pravimo garderobu. Poželjna je svakako fat-free figura, ali to ne znači da se traže određene dimenzije koje imaju top modeli, žene su različito građene, pogotovo su danas u modi obline, ali velike veličine, još kada govorimo o jako mladim devojkama, za mene su stvar neodgovornosti, najblaže rečeno.
Od svega što radim, a radim sve odevne komade, izdvojila bih kimono, koji je standardna Row ponuda. On se radi od satena ili svile, personalizovan je dodavanjem imena ili inicijala osobe kojoj je namenjen. Najčešće se kupuje kao poklon, a nosi se u kućnim ili hotelskim uslovima, pred spavanje ili posle buđenja, da izgledate lepše nego u pidžami.
Ono što me raduje je da žena najčešće traži haljinu, ipak je to komad koji nas deli od muškaraca, oličenje je ženstvenosti. Iako volim Gabriel Chanel i Yves Saint Lauren, koji su uveli i popularizovali nošenje pantalona, jer je njihova praktičnost pogotovo u današnje vreme velika, ipak prednost dajem haljini.
ŠTA TI JE GLAVNA INSPIRACIJA?
Pored onog opšteg da je u svemu inspiracija, ja bih izdvojila tkaninu. Mogu sate da provedem u prodavnicama metraže. Drugi izvor je boja i kombinacija boja, bilo da se nalazi na nebu u određenom delu dana, bilo da se nalazi na nekoj fasadi, na nečijoj odevnoj kombinaciji koju vidim u prolazu, kadar nekog filma. Česta inspiracija su revije raznih kreatora i brendova. Mislim da sam unazad 15-ak godina odgledala sve moguće revija velikih centara mode: Njujork, Milano, Pariz, London, i postoje neke koje mi nikada neće dosaditi kao što je Alber Elbaz uradio za Lanvin s/s 2012, prva kolekcija Raf Simonsa za Dior.
NA KOJIM MODNIM REVIJAMA SI UČESTVOVALA I GDE BI VOLELA DA SE POJAVIŠ?
Učestvovala sam samo na jednoj, pre dve godine na Fashion Selectionu. Iako je to bila mini revija sa svega 5 modela, prošla sam kroz sve faze – od kastinga, pravljenja kolekcije, fitinga, i na kraju, prezentacije. Uživala sam, mogu samo da zamislim kako je to na mainstream svetskoj sceni. Pa, ko zna, možda jednog dana Milan fashion week – on je najkomercijalniji i najbliži onom što radim, Pariz je all about haute couture, London underground…
ŠTA JE DANAS U TRENDU?
Danas je dozvoljeno SVE. Ali baš sve se kombinuje – od haljine sa patikama, trenerke sa visokim potpeticama, oversize sakoa koji ćete možda kupiti i na muškom odeljenju, neonske boje, kombinacija animal i cvetnog printa, haljine od lateksa…. jedna fashion salata, sa svim ukusima, slatko, slano, gorko, ljuto, pa kako koji zalogaj. Uvek najbolje ispadne ukoliko kombinacija ima smisla i vezu sa osobom koja je nosi. Za proporciju i lepotu pitajte ogledalo, ono uvek zna istinu
KOJI SU TI PLANOVI ZA BUDUĆNOST?
U ovom poslu, ideje su ključ. I divno je gledati kako se ostvaruju, naravno ne same od sebe, već uz trud. Tako da je moj plan da se trudim da ono što zamislim, sprovedem u delo. Da brend raste i razvija se.
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV “LIMITED EDITION”. ZA ŠTA GLASAŠ – ZA LIMITED ILI MASOVNE KOLEKCIJE?
Ja sam se odlučila za limited, tako da za njih i glasam. Masovne kolekcije, tzv. fast fashion su neizbežne, teško je tome danas stati na put, a pravac u kom se kreću nije baš najzdraviji za našu planetu. Možda će se u jednom trenutku nešto dogoditi i ograničiti ili standardizovati proizvodnja u cilju održivog razvoja. Skoro sam u izlogu jednog našeg brenda videla natpis „30% popusta na novu kolekciju“. Zar da nova kolekcija ima popust? To marketinško utrkivanje i brzina menjanja trendova da bi se napravio veći profit, umanjuje ili blokira kvalitet, dovodi do toga da manje cenimo to parče materijala oblikovano u nešto što ćemo obući.