PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
SKOPJE CINEMA CITY FILMSKI FESTIVAL ĆE SE ODRŽATI OD 6. DO 10. JUNA 2018. GODINE, U KINOTECI MAKEDONIJE, U SKOPLJU. TIM POVODOM, RAZGOVARAMO SA NENADOM GEORGIJEVSKIM, DIPL. PROFESOROM ENGLESKOG JEZIKA, NOVINAROM (KOJI VEĆ 15 GODINA SARAĐUJE SA JAZZ PORTALOM ALL ABOUT JAZZ), ORGANIZATOROM FILMSKOG FESTIVALA SKOPJE CINEMA CITY.
KOJA JE OSNOVNA MISIJA FILMSKOG FESTIVALA SKOPJE CINEMA CITY?
Skopje Cinema City je festival za muzičko-dokumentarne filmove, koji kao takav stoji između dva sveta – filmskog i muzičkog, uzimajući najbolje od njih. To je platforma gde se susreću svi aspekti ova dva sveta, što znači da se ne prikazuju samo muzičko-dokumentarni filmovi, već i organizuju foto-izložbe, radionice, promocije knjiga, koncerti…
Cilj je da se predstavi bogatstvo muzike i zanimljivi i novi sadržaji preko filmova koje prikazujemo. Smatram da je dokumentarni film bilo koje vrste relativno nov tip novinarstva, zbog toga je prisutan i taj novinarski aspekt u samom konceptu festivala. Festival ima za cilj da edukuje muzički, filmski, da svojim temama i sadržajima promoviše drugačije vrednosti, ali iznad svega, tu je zabava. Sve ovo mora da je zanimljivo i zabavno. Zato SCC nema samo jedan cilj koji treba da pogodi, već više njih.
Iako je muzika u središtu ovog filmskog festivala, prikazani filmovi obrađuju sve društvene pojave – od pozitivnih, do negativnih. Sve se to ujedinjuje u program, koji treba da zainteresuje ljude.
ŠTA ĆE BITI NA OVOGODIŠNJEM FESTIVALU?
Ako nešto obeležava izgled i sadržaj bilo kojeg izdanja Skopje Cinema City, to je šarenilo i bogatstvo muzike, ljudi, žanrova, geografija, priča. Koncepti i ideje su ti koji opravdavaju prikazivanje nekih filmova. Festival uvek počinje posvetom nekom muzičaru – prve godine to je bio Bowie (2015), druge je bio Leonard Cohen (2016), treće su bili Kraftwerk, ove je japanski kompozitor Ryuichi Sakamoto. Zato premijerno prikazujemo film o njemu pod nazivom „Coda“, u režiji Stephena Nomura Schiblea. Sam Sakamoto je, po meni, primer za kako treba da izgleda današnji umetnik – pored obilja odlične muzike, on je i neumorni aktivista za zaštitu ljudskih prava, borac za zaštitu životne okoline, i film prikazuje tu stranu njegove javne persone, kako učestvuje ili predvodi proteste. Film je odličan i volim taj portret čoveka koji se bori i neumorno radi da realizuje svoje ideje. Dok se snimao film, njemu je dijagnostikovan rak, kojeg je uspeo da pobedi. Sada se Sakamoto vratio muzici i koncertima i nedavno sam ga intervjuisao.
Naravno, program mora da funkcioniše i individualno, svaki film za sebe, na dnevnoj osnovi, ili da li se uklapa sa ostalim filmovima i celokupno – da to liči na lep arhipelag filmova, priča i doživljaja. Šarenilo se nastavlja i sa world music filmovima poput Buena Vista Social Club Adios, filmom o grupi Ljubojna iz Makedonije, zatim rege legenda Lee Scratch Perry, i pioniri ambient house muzike, The Orb.
Zadnji dan je nekako uvek vezan za alternativnu rok muziku i festival završavamo filmovima o Studiju Hansa u Berlinu, mesto gde su Bowie, U2, Depeche Mode, Nick Cave i hiljade drugih, snimili važne albume. Znači, jedno od onih mesta u muzičkoj istoriji popularne muzike gde se dešavala magija. Ništa čudno što je to jedno od mesta hodočašća muzičkih fanova. Na kraju, festival se zatvara filmom o Kurtu Kobejnu: Montaža pakla.
DA LI POSTOJI SLIČAN FESTIVAL U REGIONU ILI SVETU, KOJI PRIKAZUJU MUZIKU KROZ DOKUMENTARNI FILM?
Postoje tematski festivali poput ovog u Srbiji i Hrvatskoj. To su SPFF i DORF u Hrvatskoj, a u Srbiji je to Dok’n’Ritam. Posebno ističem Dok’n’Ritam, koji organizuje Sandra Rančić, koja je i novinar i autor dokumentarnih filmova. Ova godine, termini nam se poklapaju početkom juna, inače rado bih da posetim ovaj festival, jer je program jako dobar. Sarađivali smo i ranije, ali sada kada moj festival dobija zamah, želim da učvrstim tu saradnju, pa se nadam da će nam okolnosti i rasporedi dozvoliti da produbimo tu saradnju gostovanjima i prezentacijama. U Engleskoj postoji Doc’Roll festival, koji je putujući filmski festival za muzičke dokumentarce i dešava se u par gradova. Međutim, danas svaki ozbiljan filmski festival ima obavezno kategoriju muzičko-dokumetarnih filmova, jer su ti filmovi izuzetno popularni.
ODAKLE IDEJA ZA FESTIVAL MUZIČKO-DOKUMENTARNIH FILMOVA?
Nekada davno, živeo sam i radio u Srbiji, u Novom Sadu, i bavio se novinarstvom u štampanim medijima, a i na RT Vojvodini. Ta iskustva i rad na televiziji i kontakti su doveli da me angažuju za rad na seriji i filmu o Bajagi i instruktorima, vezanim za obeležavanje 25. godišnjice njegove solističke karijere „Muzika na struju“. Film je 2010. bio prikazan na filmskom festivalu za muzičko-dokumetarne filmove u Starom Gradu, Paklenici u Hrvatskoj, i ja sam tada tamo predstavljao film. To je bio prvi put da sam se sreo sa konceptom takvog festivala. Imao sam lep kontakt i druženje sa domaćinima, i angažovali su me oko festivala sa selekcijom. SPFF je imao i drugi adut, a to je okruženje gde je organizovano, u kanjonu planine Velebit. Posle par godina saradnje sa SPFF-om, stvorili su se uslovi da probamo da se organizuje i ovdašnji festival za muzičko-dokumentarne filmove. Prvo izdanje se desilo u čarobnom okruženju lokacije Suli An u skopskoj čaršiji, gde je i umetnička akademija. Tamo smo i organizovali izložbu fotografija “David Bowie” Brajana Rašića 2015. Na neki način, festival ujedinjuje moja iskustva bavljenja muzičkim novinarstvom, raznim drugim interesovanjima i autorski rad na dokumentarnim filmovima.
PRATEĆI PROGRAM FESTIVALA JE JAKO ZANIMLJIV OVE GODINE. ŠTA ĆE PUBLIKA DODATNO MOĆI DA VIDI?
Prateći program se odnosi na izložbu fotografija i nastupe. To je predfestivalski program, koji otvaramo izložbom jazz fotografija Tatjane Rantaše „Jazz-tetika“ i koncertom Kvinteta Goceta Stevkovskog, jednog od vodećih jazz muzičara kod nas. Filmski program obiluje filmovima o jazz muzici, počevši od stranih poput „Blue Note: Story of Modern Jazz“, „Sun Ra: Brother From Another Planet“ „Bill Evans: Time Remembered“, i kratkih filmova o domaćim jazz legendama, koji nisu više sa nama – Zorana Madžirova i Dragana Đakonovskog – Špata. Kao jazz novinar, želja mi je da predstavljam i jazz kulturu na ovaj način. Skoplje, kao i Beograd, ima jaku jazz scenu sa odličnim autorima, a tu su i jazz festivali, koji su dominantni na Balkanu i programski i organizacijski. Sa Tanjom sam sarađivao u više navrata, dok sam pisao o ovdašnjim koncertima i festivalima, ili za All About Jazz, pa i za neke srpske medije poput Etnoumlje ili Kaleidoskop-media. Baš smo dugo planirali ovu izložbu i tek sada mi se ispunila želja da se realizuje. Drugi koncert je isto poslastica – naša dugogodišnja saradnica, tj. dizajner vizuelnog identiteta festivala, Dijana Dimitrievska ili DIAH, kako je njen profesionalni naziv, imaće svoj DJ set. Ona je jedna od naših najpopularnijih DJ-eva i jako je aktivna na klupskoj sceni. Na taj način, spajam domaće filmske autore i izvođače sa stranim u filmskom programu. To je neka vrste koegzistencije.
DA LI IMATE POMOĆ U ORGANIZACIJI FESTIVALA?
Ove godine iza nas je stala Agencija za film Makedonije. To je velika podrška. To je državna institucija koja pomaže svaki segment filmskog rada u Makedoniji, od organizacije filmskih festivala, pa do produkcije filmova, scenarija, itd. To je investicija u naš rad i sadržaje koje festival predstavlja svojoj publici. Ta pomoć je nedostajala prošlih godina, ali ove godine dobili smo jak vetar u jedra. I to se vidi u svakom segmentu organizacije i programa.