PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: OLGA GAVRIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
DR OLGA GAVRIĆ JE ROĐENA U BEOGRADU, GDE JE ZAVRŠILA OSNOVNU ŠKOLU, GIMNAZIJU I EKONOMSKI FAKULTET. PO OPREDELJENJU JE NEPOPRAVLJIVI OPTIMISTA I ZALJUBLJENIK U MODU, PUTOVANJA I ŽIVOT, A PO ZVANJU DOKTOR EKONOMSKIH NAUKA. NAKON ZAVRŠETKA FAKULTETA, KARIJERU ZAPOČINJE NA POLJOPRIVREDNOM FAKULTETU, GDE JE GRADILA SVOJ PUT KAO SARADNIK U NASTAVI, ZATIM ASISTENT I TRENUTNO KAO DOCENT. U POSLEDNJE DVE GODINE, SVOM PORTFOLIJU POSLOVNIH AKTIVNOSTI DODAJE ZELENE RADIONICE SA AKCENTOM NA CIRKULARNU EKONOMIJU I KORPORATIVNU ODRŽIVOST.
Docent si na Poljoprivrednom fakultetu, predaješ Makroekonomiju i Ekonomiku prirodnih resursa i životne sredine. Posao na fakultetu je inspirativan jer rad sa studentima nosi određenu energiju.
Baš tako, rad sa studentima je moj omiljeni segment akademske karijere. Najveći kompliment za svakog predavača je priznanje studenata da su predavanja zanimljiva i interaktivna, odnosno dinamična i korisna. Veoma me raduje njihov uspeh na samom ispitu, kao i u daljoj karijeri. Na predavanjima neretko razmenjujemo misli i diskutujemo i o temama koje nisu neposredno vezane za materiju koju predajem. Smatram da svaki nastavnik Univerziteta ima veliku odgovornost jer studentima daje primer i ohrabruje ih da istraju u svojim ciljevima i željama.
Često kažem da sam nakon časova odmornija i sa više energije. To je zato što svaki vaš uloženi atom snage i znanja, studenti prepoznaju i vrate duplo, a to je istinska inspiracija i satisfakcija u poslu. Posebno zadovoljstvo su i prijavljeni završni radovi studenata – trenutno sam mentorka na jednom diplomskom i jednom master radu.
Tvoj rad i kreativnost nisu usmereni samo na fakultet, već organizuješ i radionice u oblasti cirkularne ekonomije. Šta bi to značilo i koje teme se obrađuju?
Životna prekretnica, kao i sticaj okolnosti u kojima sam se našla, podstakli su me da kreiram zelene radionice. Prostor i šansu koju sam prepoznala na tržištu udružila sam sa znanjem i preduzetničkim entuzijazmom koji su rezultovali zelenim radionicama. Radionice su koncpirane u četiri celine, gde učimo i diskutujemo o SDG-u (eng. Sustainable Deveploment Goals), konceptu cirkularne ekonomije i reciklaže, radimo case study i kreiramo eko proizvod. Po svom karakteru su veoma interaktivne i održavaju se jednom mesečno u prestižnom beogradskom coworkingu. Za jesen planiram i novu radionicu u oblasti ESG-a (eng. Environment Social Governance) i RSCI-a (eng. Responsible Supply Chain Initiative).
Da li je „zelena tranzicija“ bolna? Ili nam treba samo malo više discipline i odgovornosti u svemu?
Dobro pitanje. Svaka tranzicija je izazov i označava iskorak u nešto novo. Zelena tranzicija zahteva proaktivnost i pragmatičan pristup prioritetnim aspektima životne sredine. Pored disipline i odgovornosti, od izuzetnog značaja su institucionalna podrška, sistemsko sprovođene zelenih politika, inovacije, kao i saradnja kompanija i potrošača u svim fazama životnog ciklusa proizvoda. Konkretno se misli na kombinovanje tržišnih inicijativa za eko rešenja i investiranja u neophodnu prateću infrastrukturu i opremu. Poslednji, ali ne i najmanji važan element za uspeh zelene tranzicije je ekološka osvešćenost stanovništva koja se stiče kroz edukaciju i širenje znanja.
Koji su primeri pozitivne prakse?
Volim da pomenem Sloveniju, jer je zemlja koja je u poslednjih 10 godina ostvarila vrlo značajne pomake u kontekstu održivosti i zelenih politika u regionu. Pored toga, uvek se osvrnem i na skandinavske zemlje koje koriste obnovljive izvore energije i ukupan potencijal reciklaže.
Koja je ciljna grupa sa kojom rado radiš?
To su najčešće zainteresovani pojedinci koji dolaze iz velikih sistema tipa korporacija, ali i predstavnici malih biznisa: brendovi održive mode, proizvođači eko kozmetike, start-up kompanije. Takođe, često dolaze i ekološke organizacije, kao i kolege sa drugih fakulteta koje žele da prošire postojeće znanje iz životne sredine.
Šta dobijaju tvoji klijenti, a šta ti dobijaš od njih?
Kada predstavljam radionicu, uvek navodim dva glavna cilja: 1) edukacija i 2) networking i povezivanje sa drugim učesnicima, što je već sad postalo uobičajna praksa. Sticanje novih znanja olakšava kompanijama da se prilagode drugačijim uslovima na tržištu koje sa sobom donosi zelena tranzicija. Pored toga, edukacija otvara prostor i za definisanje novih inovativnih ideja i poslovnih šansi. Poslednji segment radionice nudi opciju učesnicima, postojećim eko proizvođačima, da predstave svoj biznis i steknu nove klijente.
Znanje je dvosmerna ulica, pa tako i ja na radionicama mnogo naučim od svojih učesnika. Volim da kažem da me je svaki novi kontakt profesionalno oplemenio i ujedno bio veoma koristan – zaista pravi win win. Radionice su mi donele i nova iskustva u vidu učešća na panelima, kao i i televizijska gostovanja, čime sam pomerila sopstvene granice.
Šta voliš da kreiraš u svojoj profesiji?
Za svakog profesora je važno da, pored formalnog znanja, poseduje soft skills u smislu da osluškuje svoje studente i prilagodi predavanja dinamici grupe. Nekad sam samo profesor, a nekad i psiholog, drugarica i rame za plakanje. To je velika odgovornost, ali i privilegija. Savladavamo i učimo o ekonomskim izazovima, ali i usvajamo važne životne lekcije i pouke. Studenti to vole i prepoznaju, jer dobrota će spasiti svet.
Dvadeset prvi vek zahteva konstantnu edukaciju, rad na sebi. Gde sebe vidiš za pet godina?
Fakultet i rad sa studentima su moja velika ljubav. Za pet godina vidim sebe na narednoj lestvici a to je vanredni profesor, ali i kao uspešnog konsultanta u privredi jer tim zadovoljavam potrebu za dinamikom i napredovanjem.
Tema julsko–avgustovskog izdanja RYL magazina je „Strast kao autentičnost“. Kako vidiš autentičnost koja te izdvaja od drugih?
To je nezaustavljiva pozitivna energija i životna radost koju rado delim i budim u drugima.