PIŠE: MIODRAG TOMIĆ, VIŠI KUSTOS, ODELJENJE ZA RAD SA PUBLIKOM I ODNOSE SA JAVNOŠĆU NARODNOG MUZEJA BEOGRAD
PHOTO: ANIMA MUNDI
Verovatno ne bi bio ono što jeste da nije kao ni jedan grad na svetu oko koga su se jagmili toliki narodi, pod čijim su se bedemima vodile tolike bitke, koji je toliko puta menjao vlasnike i pedeset puta uništavan da bi se svih pedeset puta ponovo označio na mestu gde je i danas.
„Jedinstvena mešavina orijentalnog i zapadnog života pojavila se predamnom kad sam pristao na beogradsko pristanište“ zapisao je jedan putnik iz Evrope, sredinom 19. veka.
Na svojim putovanjima od maja do oktobra 1911 godine čuveni francuski arhitekta Le Korbizje boravi i u Beogradu. U knjizi „Putovanje na Istok“ fasciniran grnčarijom, u svojim putopisnim beleškama posvetiće joj posebnu pažnju, više puta se na nju vraća opisujući je s neskrivenim ushićenjem: „Dolazim da ti pričam o vazama, seljačkim vazama, narodnoj grnčariji umetnici majstorski povezuju boju i liniju, i liniju sa oblikom, i bili smo bolesni od zavisti!“ Pre toga, možda ne bez predrasuda, ali iskreno i otvoreno, napisaće da je Beograd najružniji grad na najlepšem mestu.
Ipak istorijski gledano, Korbizijeov najružniji grad na najlepšem mestu, kroz istoriju je bio veoma često najlepši grad na najstrašnijem mestu sveta. ‘Njujork Tajms’ iz daleke 1876. godine je objavio da se na turskom pohodu u Evropu nije isprečila Srbija sa Beogradom (koji je tada sravnjen sa zemljom), danas bi svakako kao on izgledali Nemačka i Francuska, Beč, Minhen i Marsej.
Engleski putopisac i novinar Herbert Vivijan je zapisao: „Kako se često dešava da putnik poseti neko čuveno mesto očekujući mnogo, a odlazi iz njega potišten i razočaran. Međutim, otišao sam u Beograd ne očekujući ništa – ni dekor, ni prizore, ni veselost niti išta zanimljivo – a sada sam potpuna žrtva njegovog zavodljivog šarma da od njega moram da se odvojim sa najvećim bolom. Ovo je neko novo osećanje: zaljubiti se u jedan grad.“
Mnogo godina kasnije, glumac Džek Nikolson je izjavio: “U Beogradu sam prvi put (1973). Došao sam i zato što nikad još nisam bio u ovoj sredini, na istoku Evrope. Za kratko vreme sam utvrdio dve stvari, za mene vrlo važne: jede se izvrsno, a pristup filmovima je mnogo intelektualniji nego u Americi.“
„Posebno sam impresioniran vedrom i toplom atmosferom Beograda.“ Izjavio je irski književnik i dramaturg Semjuel Beket.
Beograd je imao sreću da u njega dođu, žive i rade ljudi koji su ostavili značajan trag, a poneki od njih učinili i mnogo više od toga. Brojnim strancima je Beograd duže ili kraće bio i „njihov grad“.
Početkom 19. veka, osim Turaka i Srba, beogradsko stanovništvo činili su Grci, Cincari, Jevreji, Jermeni, Arbanasi i Bugari. Iseljavanjem turskog stanovništva posle 1867. Godine, došlo je do promene etničkog sastava gradske populacije. Beograd je u to vreme, u drugoj polovini 19. Veka bio mali i imao je tri čaršije. Prostor oko Saborne crkve do Uzun Mirkove ulice zvao se Glavna čaršija, a naniže u produžetku, do Dušanove ulice – Zerek. Dok su u Glavnoj čaršiji preovlađivali Srbi i Cincari, dodtle je na Zereku bilo svih vera i najviše različitosti u stanovništvu. Treća čaršija se nalazila na Savi, gde je bila koncetrisana uvozna i izvozna trgovina, kojom su se pored Srba, bavile ugledne grčke i cincarske porodice.
Prelaskom kneza Miloša Obrenovića i svih državnih nadleštava iz Kragujevca 1841. godine, Beograd postaje politički, ekonomski i kulturni centar Srbije. U to vreme, doseljavaju se naročito Česi, Nemci i Mađari, donoseći u novu sredinu svoje običaje i navike. Pod njihovim uticajem, postepeno se u beogradskim kućama napušta orijentalni način života i razvija, kako se navodi „u svemu lepši ukus u odevanju, piću, jelu i ophođenju“. Ovi naturalizovani stranci su sa sobom doneli svoje navike i kulturološke običaje i na taj način doprineli našem kulturnom nasleđu i kulturnoj koegzistenciji u najboljem smislu. Pojedine etničke zajednice su se, pri naseljavanju, grupisale u određenim krajevima grada, pa su tako Jevreji, Cincari i Grci većim delom živeli na Dorćolu, a zapadnjaci na Vračaru. Šarenilo i promenu u životu prestonice, u prvim decenijama 20. Veka, uneli su ruski emigranti. Njihov značaj za kulturni, javni i naučni život Beograda bio je ogroman. Početkom dvadesetih godina 20. veka, oni su činili četvrtinu profesora beogradskog univerziteta, a na nekim fakultetima poput Poljoprivrednog i Medicinskog, bilo ih je više od polovine. Pored arhitekata, inžinjera, trgovaca, lekara, profesora, među izbeglim Rusima nalazio se veliki broj umetnika.