PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: LOU AGUILAR
MANE ŠAKIĆ, AKADEMSKI SLIKAR IZ BEOGRADA, ZAVRŠIO JE FAKULTET LIKOVNIH UMETNOSTI 1995. GODINE U BEOGRADU, U KLASI PROF. MOMČILA ANTONOVIĆA. INSPIRISAN JAVNIM PROSTORIMA, IZLAŽE NA TRGOVIMA, PIJACAMA. NJEGOVI MOZAICI KRASE ULICE SRPSKE PRESTONICE. POSLE IZLOŽBI U MADRIDU, BEOGRADU, I DRUGIM EVROPSKIM GRADOVIMA, ODLAZI U NJUJORK, GDE I DANAS ŽIVI I RADI. NJEGOVE SLIKE NALAZE SE U ČUVENIM KOLEKCIJAMA, KAO I U KOLEKCIJAMA POZNATIH LJUDI IZ ŠOU BIZNISA ŠIROM AMERIKE: MANA CONTEMPORARY, MOISHE MANA, SHARON STONE, MAXWELL. SARAĐIVAO JE SA MARINOM ABRAMOVIĆ, DAPHNE GIUNNESS, DEJANOM DAMJANOVIĆEM. ČOVEK IZRAŽENOG SENZIBILITETA, ALI I BUNTA. KODEKSI NJEGOVOG STVARANJA I ŽIVLJENJA LEŽE DUBOKO U MITOLOGIJI. MANE ŠAKIĆ, NA SPECIFIČAN NAČIN, VOLI I GRADI SVOJ SVET, BOJEĆI GA SNAGOM, LEPOTOM I VEČITOM ISTINOM ZA KOJOM TEŽI.
KAKO BI SEBE OPISAO U 3 REČI?
Pesnik, Ratnik, Pustolov!
Moć i preciznost poezije, na najbolji način, ispisuje tajne mape srca, koje iscrtavaju životnu dramaturgiju, po kojoj čovek ratuje, prolazi kroz avanture, u cilju konačne pobede nad sobom… i smrću.
BEOGRAD – GRAD U KOJEM JE SVE POČELO, MADRID KAO RASKRŠĆE, NJUJORK – KROV SVETA. U TRI SISTEMA, JEDAN JUNAK SLIKA SLIKU.
Naš Beograd je i dalje beli grad, iako je najveći grad stradalnik. Grad koji je preko stotinu puta rušen do temelja, jedinstven istovremeno u svojoj patnji, ali i u svojoj postojanosti, poput neke čudotvorne freske, koja odoleva svakom nasilju i devastiranju, utemeljio me je kroz svoju kaldrmu i spremio na put u nepoznatom pravcu. Zaista, Beograd me je sačuvao kao svoje dete i ogrnuo me svojim pitomim plaštom od prolećnih lipa, a opet me onako stopljenim sa tamnim, sivim asfaltom namirisao svojom čađavom težinom, i tako opremio za daleke puteve i avanture. Nisam se plašio da se odvažim, tražio sam se u stranim sredinama, prvenstveno u Španiji, zemlji u kojoj su me začeli moji roditelji u velikoj ljubavi. Madrid me je naučio trpeljivosti, tu sam se neg de oko tridesete žestoko sudario sa sobom i svojim manama, upoznao sam iznutra mnoga lica gordosti, otkrio sam kako je pad moguć i koliko je lak, otkrio sam i koliko je bitno uzdići se iz pepela, koliko je ceo taj proces duhovnog sazrevanja neophodan.
Madrid je jedan od najburnijih gradova sveta, vežu me za njega najživopisnije uspomene.
Njujork je neka vrste novog Konstantinopolja, Rima. Svet se jasno vidi i oseća kao na dlanu, svakoga dana vas umiva istina, bila ona kao realni pakao ili kao raj. Njujork je moderna Sparta, mesto intimnog dvoboja sa sobom, i to je svakako mesto velike impregnacije duha, gde caruje sirova snaga, nagon za samoodržanjem i duboka samospoznaja, koja daje snagu neophodnu da bi se izdržalo. Grad na steni, grad elektriciteta,velike energije, grad Nikole Tesle, grad kome je zaštitnik Sveti Nikola. Grad poput ogledala i uporišta, u kojem se snaga i inspiracija stvaraju sami od sebe iz nekog nepresušnog magičnog izvora. Njujork sa svakim šapuće o istini, to se oseća u svakom trenu i na svakom mestu.
TEMPERAMENTOM BURAN, RUKOM PRECIZAN, MAŠTOM SLOBODAN. TVOJI UMETNIČKI RADOVI OSLIKAVAJU POBEDU NAD SMRĆU. KAKVE SE BORBE VODE U TEBI DOK SLIKAŠ?
Borba počinje kad počnem sa radom, u toku te bitke nisam svestan svega, zanat već ide nekako po automatizmu, mnoge udarce završava i kolektivno pamćenje. Sam proces jeste poput transa. Boli tek posle, kao u tuči. Čudno je kako stvaranje slike zapravo stvara i smisao i život, a kroz pražnjenje i bol dolazi i veliko zadovoljstvo i ponos.
SLIKARSTVO DAJE MNOGO VIŠE TONOVA I POLUTONOVA, NEGO BILO KOJI DRUGI INSTRUMENT. SLIKARSTVO JE, PO TVOM MIŠLJENJU, VIŠI OBLIK NAUKE I UMETNOSTI UOPŠTE. KAKO OBJAŠNJAVAŠ TU ČINJENICU?
Ako boje posmatramo sa aspekta egzaktne nauke, videćemo da svetlost u kontaktu sa materijom daje bezbroj tonova od plave ka crvenoj. Od tame ka svetlu. Ako uzmemo u obzir da odnos svetlosti, brzine i materije, suštinski menja i utiče na potpune suprotnosti, nameću se najkompleksnija pitanja, a potraga za odgovorima i istinom nas neminovno uvodi u svet simbola i umetnosti. Mislim da je baš Tesla rekao da jedan pesnik moze brže da pronikne i objasni neke naučne istine, nego nekakav naučnik.
Ako pogledate tehniku poezije, primetićete da je upravo potraga za smislom i harmonijom zapravo brži i lakši način da se pronađu frekvencije koje su egzaktne i precizne, baš kao polutonovi u muzici… to mu dođe kao cepanje atoma zarad otkrivanja tajne stvaralaštva, a ne zarad razaranja i destrukcije, do kojeg nas je dovela slepa vera u moć i tehnologiju u funkciji moći. Ako pogledamo simboliku srednjovekovnog ikonopisanja, lica svetaca su tamnija u odnosu na auru i taj bljesak zlatne svetlosti, koji simbolizuje značaj životnog puta i favorizuje ga u odnosu na same crte lica. Naša ličnost i jeste veza sa božanskim u nama, to je ono što takođe možemo da potvrdimo kroz egzaktnu nauku, tražeći odgovore u preciznosti frekvencija zarad pronalaženja smisla. U vremenu ove savremene „Hipermoderne“, koja je zapravo oda destrukcije u svakom smislu, svakom stabilnom mislećem stvaraocu i umetniku treba da je čast upravo u odolevanju i postojanosti. Pronaći mir u centru uragana i izbavljenje usred haosa i bezumlja stvara te najpreciznije frekvencije istine, koje što su složenije deluju kao i sam haos, a zapravo su potpuno suprotno.
Ta složenost vremena u kom živimo je meni najveći izazov kao slikaru, jer je ta likovna potraga za istinom i smislom toliko tanana, a opet jaka, da je potrebna herojska rešenost i vera u čudo da bi se surfovalo na talasu lepote kroz sam pakao. Njujork je pravo mesto za to, i čast mi je što živim na takvom mestu, idealnom za tu bespoštednu borbu.
DA LI BESKRAJ MOGUĆNOSTI ŽIVI U NJUJORKU? 2017. GODINA JE ZA TEBE BILA SLIKARSKI PLODONOSNA. DVE IZLOŽBE U GODINU DANA U CENTRU SVETA. ČIME SI SE PREDSTAVIO?
Imao sam dve izožbe u Njujorku 2017. godine.
Prvu, pod nazivom „Stardust“, imao sam u “Canvas Institute”, koji je na listi njujorških muzeja. Zanimljivo je što sam sa ljudima iz Canvasa, koji su Afroamerikanci, tražio vezu između afroameričke kulture i svog srpskog identiteta. Nekada se univerzalne vrednosti bolje pronalaze upravo kroz lokalne. Drugu izožbu sam imao u legendarnim „Milk Studios“ na 15. ulici, gde sam ispunio ogroman prostor svojim slikama velikog formata. To je nekako bio VIP event, gde su došli mnogi ljudi iz show business-a, poput popularnog pevača Maxwella, kod koga je sada jedna moja slika. Izložbu je otvorio svojim govorom vlasnik prostora Moishe Mana, poznati američki biznismen i graditelj, koji je u uvodnom govoru pomenuo našeg velikog Nikolu Teslu, koji je moja velika inspiracija.
ODAKLE UMETNIK CRPI STVARALAČKU SNAGU ONDA KADA JE NEMA?
Slikao sam često pod nemogućim uslovima, bez svetla , osnovnih sredstava, mrtav bolestan, ali snaga nikada nije nedostajala.
VELIČINA PLATNA NA KOJIMA SLIKAŠ JE OD METAR DO PET METARA. ŠPAKLE I RUKE KAO INSTRUMENTI RADA…
Mom karakteru i temperamentu je jednostavno lakše da se izražavam na velikom formatu. Moje alatke su velike špakle, a i rukama volim da se razmašem. Radim i male formate, ali mi je tu nekako teže da se izrazim.
KOJA JE BOJA NAJJAČA ILI NAJDOMINANTNIJA U TVOM STVARALAŠTVU?
Smatam da je plava boja boja inicijacije, boja ideja. Od nje nekako počinjem. Tajna boja je zapravo priča o smislu, jer svaka boja ima svoj smisao i svoje značenje. S obzirom na beskrajan broj nijansi ogledan u svetlosnoj brzini, teže je pratiti i proizvesti emotivne senzacije u čoveku putem boja, nego kroz npr. muziku. Ubeđen sam u istinitost i tačnost čuvene izreke Dostojevskog da će lepota spasiti svet. Negde znam da će upravo slika odigrati veliku ulogu u trenutku spasenja. Taj trenutak se odigrava sada tokom našeg života u ritmu nepojmljivom našoj dimenziji i frekvenciji.
TEMA APRILSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA JE „MOĆ ŽENE“. U ČEMU LEŽI MOĆ ŽENE?
U ženi se ogleda božanski proces kreacije… stvaralaštva. Žena donosi život i čuva ga u svojoj utrobi. Utroba univerzuma je jezgro neobuhvatljive i čudesne lepote žene. Ne diviti se ženi i ne poštovati njenu lepotu, koja je satkana i u njenoj žrtvi, znači da se ljudi dele na nemilosrdne zveri oživljene u ljudskom biću i one plemenite božanske duhove, bez kojih nema čuvara lepote.