PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: DANICA VESELINOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
DANICA VESELINOVIĆ ROĐENA JE 1992. GODINE U LOZNICI. NA FAKULTETU SAVREMENIH UMETNOSTI, NA ODSEKU SLIKARSTVO, DIPLOMIRALA JE 2015. GODINE, U KLASI PROFESORA SAŠE FILIPOVIĆA. DO SADA JE IMALA OSAM SAMOSTALNIH IZLOŽBI, A IZLAGALA JE I NA MNOGIM KOLEKTIVNIM IZLOŽBAMA ŠIROM ZEMLJE I U INOSTRANSTVU. UČESNIK U RADU NA PROJEKTIMA I LIKOVNIM SIMPOZIJUMIMA U SRBIJI, BUGARSKOJ, SLOVENIJI, NEMAČKOJ, FRANCUSKOJ, RUSIJI, EGIPTU, ETIOPIJI, UJEDINJENIM ARAPSKIM EMIRATIMA… DOBITNIK NAGRADE FAKULTETA SAVREMENIH UMETNOSTI ZA CRTEŽ I PRVE NAGRADE ZA SLIKARSTVO NA XVII MEĐUNARODNOJ IZLOŽBI ‘ŽENE SLIKARI’ U MAJDANPEKU.
ČLAN JE UPRAVNOG ODBORA STUDENTSKOG KULTURNOG CENTRA U BEOGRADU, DRUŠTVA ZA NEGOVANJE TRADICIJA OSLOBODILAČKIH RATOVA SRBIJE DO 1918. I NACIONALNE ASOCIJACIJE ZA STARE I UMETNIČKE ZANATE I DOMAĆU RADINOST „NAŠE RUKE’’.
OD 2020. GODINE JE ČLAN ULUPUDS-A.
KAKO BI OBJASNILA SVOJU UMETNOST?
Umetnost je ta koja obogaćuje ovaj svet i čini ga lepšim i vrednijim. Imati talenat za umenost je privilegija. Uobličiti, materijalizovati talenat i podariti umetnost svetu je čista isinska sreća.
Verujem da nam je Bog dao određeni talenat, kojim možemo nešto učiniti sa svojim životom, a samim tim učiniti nešto i za svet u kojem živimo. Sa ove tačke gledišta uvek polazim kada govorim o sopstvenoj umetnosti. Koristim talenat koji mi je dat da sva svoja razmišljanja, snove, emocije, realizujem na platnu, hartiji, pozorišnim daskama ili kompjuteru, kako bi ih tako materijalizovane mogla podariti drugima. Umetničko delo je to koje ima moć da oraspoloži, zaceli rane, hrani dušu, tera na razmišljanje, govori surovo iskreno ili čuva skrivene poruke. Umetnost i umetnik su potrebni svetu i ako mi ne bismo koristili svoj talenat i slušali svoje unutrašnje biće, svet bi bio jedno potpuno drugačije mesto. Zato kroz sopstvenu umetnost težim da šaljem vedru sliku i poruku, da u malim stvarima nađem puno lepote, da oraspoložim, pitam, ukažem.
BAVIŠ SE I KALIGRAFIJOM, UMETNOŠĆU LEPOG PISANJA. ŠTA JE NEOPHODNO DA BI SE LEPO PISALO? KOJI SU TO TALENTI I VEŠTINE DA BISMO DOBILI LEPO ISPISANO SLOVO?
Kaligrafiju sam otkrila još u srednjoj školi primenjenih umetnosti kada sam je dobila kao jedan od stručnih predmeta. Bila je to ljubav na ’prvo ispisano slovo’. Do danas nisam otkrila bolju veštinu za podizanje i jačanje strpljenja do njegovih najviših i najčistijih nivoa, a da pri tom ni u kom smislu ne traži puno kako bi se nesmetano i u potpunosti mogli baviti krasnopisom. Ako govorimo o neophodnim ‘talentima’ kako bismo dobili lepo ispisana slova na papiru, dovoljno je samo da uložite puno ljubavi i volje, a u materijalnom smislu potrebno je da sebi obezbedite kvalitetan papir, mastilo i kaligrafska pisaljke, među koje spadaju metalna pera koja možemo napraviti sami ili kupiti, ili pak trska i guščije pero, što vrlo lako možemo pronaći u selu. Zato često umem reći – umetnost živi u prirodi. Bilo da nam je potrebna inspiracija ili alat za rad, priroda je tu i nudi sve što je potrebno.
UMETNIK JE ČOVEK KREACIJE. KAKO IZGLEDA TVOJA KREACIJA KOJA OSLIKAVA STVARNOST, DUŠU?
Nadovezaću se na svoj prethodni odgovor kada sam pomenula da se trudim i u malim stvarima da pronađem puno lepote. Moja kreacija zaista ide u tom pravcu da u haosu nađem sklad, u zlu nešto dobro, u monotoniji trunku harmonije, u pustoši malo života kako bi svaki oblik stvarnosti, ma kako on izgledao, bio lakši i prihvatljiviji. Ako ne bismo tako radili ili bar razmišljali, stvarnost bi bila mnogo teška, život bez smisla, duša prazna. Mi kreiramo stvarnost.
KOJA JE OSNOVNA TEMA U TVOM SLIKARSTVU?
Ja sam neko ko je odrastao na selu i neko ko i danas dosta vremena provodi u prirodi ili putujući našom ili drugim zemljama. Inspiraciju za sve što stvaram nalazim u svetu koji me okružuje, pa su tako zavisno od mesta boravka i onoga što ono nudi i teme drugačije, ali uglavnom su to pejzaži ili arhitektura, koja je naročito sada u svedenoj, geometrijskoj formi prisutna u mojim delima. Radovi nastaju po sećanjima i osećanjima, utiscima/impresijama i informacijama stečenim viđenim objektima, nikako kao puko kopiranje okruženja.
BOJA KOJA JE DOMINANTNA I KOJA SE PONAVLJA KAO LAJT MOTIV NA SLIKARSKOM PLATNU?
Na mojim platnima preovladavaju uglavnom topli zemljani tonovi, nijanse oker i braon boje koje su se sasvim logično javile u mojim delima, budući da sam neko ko je veoma vezan za prirodu i provodi mnogo vremena boraveći i radeći u njoj. Tako je došlo i do raznih eksperimenata gde gotove, fabričke boje mešam sa produktima iz prirode koji imaju finu pigmentaciju i granulaciju, dobijajući još prirodnije tonove boje i neobične nanose na platnu ili papiru. Tako je kafa postala moj zaštitni znak kada pričamo o slikarstvu. Koristim je na potpuno neobičan i neočekivan način, tako da se moje slike sasvim razlikuju i u koloritu i u teksturi od slika drugih autora gde se kafa takođe koristi.
BAVIŠ SE I SLIKARSTVOM I DIZAJNOM, A PRISUTNE SU FOTOGRAFIJA, GRAFIKA I KALIGRAFIJA. GDE LEŽI IZVOR U SVEMU TOME?
Izražavam se kroz mnogo umetničkih disciplina u potrazi za pravim načinom da se određeno stanje ili emocija materijalizuju. Ne može se svaka emocija izraziti samo kroz slikarstvo, niti samo kroz kaligrafiju, dizajn. Zato osluškujem sebe i svoje emocije i trudim se da na najbolji na prenesem ono što osećam u datom trenutku kako najfinije emocije na kraju ne bi ispale banalne i neukusne. Često mi se dešava da posmatrajući neke slične krajolike ili mrtvu prirodu poželim samo da zapišem nešto o tome, a pak nekad samo da naslikam ili napravim jednostavno dobru fotografiju ili načinim pokret. Zato sam postala umetnik koji se ne drži uvek i isključivo kičice, već dajem sebi tu mogućnost da se prepustim i medijima u kojima nikada pre nisam radila ako osećam da bi na takav način najkvalitetnije prenela impresije, bez banalnosti i patetike. Naravno, koliko god mi neki umetnički medij bio poznat ili ne, sve što prihvatim da radim, radim tako što se u celosti posvetim i istražujem svim srcem, sa puno entuzijazma, uživanja i ispitivanja granica sopstvenih mogućnosti. I verujem da se to u mojim delima oseća, bilo da je u pitanju slika, fotografija, kostimografija, dizajn ili nešto drugo.
NA ČEMU TRENUTNO RADIŠ?
Kako sam u prethodnom periodu dosta putovala zbog posla i imala prilike da posetim neverovatna mesta, sela i gradove, koji su ostavili snažne utiske i sećanja, trenutno radim na ciklusu slika inspirisanih mestima u kojima sam boravila, odnosno njihovom arhitekturom. Slike su veoma svedene, geometrizovane, u toplim zemljanim bojama koje su već dugo prisutne u mom radu i to je proces koji traje već više od godinu dana. Prošlog leta sam jedan mali deo ovog opusa, više u vidu malih radova i skica, predstavila publici u Galeriji Beogradske tvrđave u unutrašnjoj Stambol kapiji. Kada završim kompletnu seriju na ovu temu, obećavam ponovni susret sa ljubiteljima umetnosti na novoj lokaciji.
KOJI JE TO MOTIV KOJI TE POKREĆE NAPRED I TRAŽI DA SE MATERIJALIZUJE?
Postoji ih više. Pre svega zahvalnost Bogu za talenat koji mi je dat, zatim svest o značaju i važnosti umetnosti za nas koji jesmo i za sve koji će biti i ljubav prema umetnosti i umetničkom procesu kao i svi moji snovi, ideje, razmišljanja koji čekaju da ugledaju svetlost dana… Sve su to motivi koji me svakodnevno pokreću napred, bez zaustavljanja. Kada su motivi snažni prepreke ne postoje, samo izazovi.
TEMA JUNSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „SAN KOJI IMA MENE“. O ČEMU SANJAŠ I KOLIKO SI SPREMNA DA SE SNOVI OSTVARE?
Moj život se vodi snovima, od snova je u stvari počela cela moja priča koja se zove umetnost. Sećam se da sam kao devojčica ujutru kada se probudim prvo uzimala bojice i crtala ono što sam te noći sanjala. Bili su to veoma interesantni zapisi, gotovo sasvim apstraktni crteži, ali veoma snažni. Nažalost, ta mala remek-dela nisu sačuvana, ali su omogućila da krenem dalje putem umetnosti i da sledim svoje snove. Umetnik je večiti sanjar i mora biti spreman uvek da ostvaruje svoje snove – jer samo je tada, čini mi se, dovoljno velik umetnik. Tako da ću se nadovezati na temu i reći – San ima mene i ja imam (i živim) svoje snove. Mislim da je ovo rečenica koja na najbolji način definiše mene i moj umetnički život.