PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: ALEKSANDRA VUKSANOVIĆ
FOTOGRAFIJE: VLADIMIR JOČIĆ, LOJZE KALINŠEK
ALEKSANDRA VUKSANOVIĆ (BEOGRAD, 1994) JE MASTER LIKOVNI UMETNIK I PEDAGOG. ŽIVI I STVARA U BEOGRADU.
GODINE 2017. ZAVRŠILA JE VISOKU ŠKOLU LIKOVNIH I PRIMENJENIH UMETNOSTI STRUKOVNIH STUDIJA (MEDIJI SLIKE) U BEOGRADU, 2019. DIPLOMIRALA JE NA OSNOVNIM STUDIJAMA NA FAKULTETU UMETNOSTI U NIŠU (SLIKARSTVO), U KLASI MR KATARINE ĐORĐEVIĆ. KOD KOJE JE I MASTERIRALA 2021. GODINE. ČLAN JE ULUS-A OD 2021. GODINE, KAO I ULUPUDS-A OD 2023.
SVOJA DELA JE IZLAGALA OD 2017. GODINE NA DOSADAŠNJE 33 KOLEKTIVNE (BEOGRAD, NOVI BEOGRAD, NIŠ, SMEDEREVSKA PALANKA, STARA PAZOVA, MAJDANPEK, SREMSKA MITROVICA, INDIJA, NEPAL, BAMLADA, BANGLADEŠ, TURSKA, TUNIS, JORDAN) I ŠEST SAMOSTALNIH IZLOŽBI (SMEDEREVSKA PALANKA (2018), PANČEVO (2018), STARA PAZOVA(2020), LESKOVAC (2023), NEGOTIN (2023), BEOGRAD (2023)).
DOBITNIK NAGRADA: PRVA NAGRADA – MEĐUNARODNO TRIJENALE PORTRETA I AUTOPORTRETA, MEMORIJALNA GALERIJA “DUŠAN STARČEVIĆ”, SMEDEREVSKA PALANKA (JANUAR 2018) I “NAJBOLJA PALETA”, 30. LIKOVNA KOLONIIJA “COSMIC ART – LJUBIŠA MARIĆ”, VOJKA (SEPTEMBAR 2021).
UČESTVOVALA JE NA VIŠE MEĐUNARODNIH LIKOVNIH KOLONIJA I SIMPOZIJUMA: KOSTOLAC (2019), VOJKA (2019), ŠID (2020), SOVLJAK – BOGATIĆ (2021), VOJKA (2021), SREBRNO JEZERO (2021), NACIONALNI PARK TARA (2021), VRNJAČKA BANJA (2022), KRČEDIN (2022), MONASTIR – TUNIS (2022), SREBRNO JEZERO (2022), VELIKO GRADIŠTE (2022), LEPOSAVIĆ – KIM (2022), IGALO – CRNA GORA (2022), SVRLJIG (2023), VEVČANI – MAKEDONIJA (2023), PRNJAVOR KOD ŠAPCA (2023). SUDELOVALA JE I NA NEKOLIKO PROJEKATA OD KOJIH BIH POSEBNO IZDVOJILA LIKOVNO-TERAPETSKU KOLONIJU IGALO NA MESTU KOORGANIZATORA, NA KOJOJ JE STVARALO ŠEST SLIKARA I PET OSOBA SA CEREBRARNOM PARALIZOM.
NEKI OD ALEKSANDRINIH CRTEŽA, SLIKA I GRAFIKA MOGU SE VIDETI U DRŽAVNIM I PRIVATNIM USTANOVAMA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU (MEDICINSKI FAKULTET UNIVERZITETA U NIŠU, MEMORIJALNA GALERIJA „DUŠAN STARČEVIĆ“ U SMEDEREVSKOJ PALANCI, CENTAR ZA KULTURU „MIRA BRTKA“ U STAROJ PAZOVI, KAO I INSTITUT KULTURE I UMETNOSTI KEMEROV U RUSIJI).
TVOJ ODNOS PREMA BELOM PLATNU – DA LI U TEBI IZAZIVA STRAH ILI MU PRISTUPAŠ SA VELIKOM STRAŠĆU?
Kontakt sa belim slikarskim platnom je za mene nešto posebno. Svaka nova slika je novi izazov, što i jeste čar umetnosti. Tokom prvog kontakta sa belim platnom, javlja se neka doza pozitivne treme, ali ta trema me ne sputava, već mi daje dodatni podstrek da kroz svaku novu sliku što više istražujem, a da ostanem verna svom stilu.
ODAKLE LJUBAV PREMA PEJZAŽIMA I PORTRETIMA?
Ljubav prema pejzažima je počela od ranog detinjstva. Inspiracija pejzažima je prvenstveno podstaknuta mestom u kom živim i stvaram, a to je Ripanj, podno Avale, gde smo okruženi zelenilom, prirodom, izvan gradske vreve i buke. Kasnije sam kroz slike počela da beležim mesta koja sam posetila tokom likovnih simpozijuma, kolonija, ekskurzija i ličnih ili porodičnih putovanja. Ovakva vrsta putovanja su mi značajna ne samo u upoznavanju novih mesta, ljudi, kulture, već su mi pomogla i u bržem sazrevanju i stvaranju svesti koliko smo socijalno otuđeni. Svest o nedostatku ili prikrivenosti empatije me je inspirisala da kroz slikanje portreta i figura prikažem različite emocije koje vešto skrivamo od očiju drugih ljudi.
IMALA SI IZLOŽBU U ANKARI (TURSKA) I AMANU (JORDANU) KAO NAJMLAĐI AUTOR KOJI JE UČESTVOVAO. ČIME SI SE PREDSTAVILA?
U maju ove godine, svoj rad sam predstavila u Ankari (u Turskoj), na Trećoj međunarodnoj izložbi Golden Brush, po pozivu dr Maram Hasan, koja je zapazila moj rad. Na toj izložbi predstavila sam se sa tri slike iz ciklusa pejzaža. Zatim sam u septembru, u istoj organizaciji, svoj rad prikazala i jordanskoj publici u Royal Gallery u Amanu, gde sam izlagala portrete.
Na obe izložbe bila sam među najmlađim autorima, ako ne i najmlađa, i imponuje mi kada neko prepozna kvalitet mog rada i uvrsti me među uspešne i kvalitetne umetnike, profesore i doktore umetnosti.
ŠTA POSLE AMANA – DA LI JE AMAN OTVORIO NOVE MOGUĆNOSTI U IZLAGAČKOM SMISLU?
Svako iskustvo donosi i neke nove prilike. Tokom izložbe i boravka u Amanu, imala sam priliku da svoj rad i svoju zemlju predstavim Atoufu Aminu, ministru kulture Jordana, dr Sana Jamaliju, predsedniku Udruženja likovnih umetnika Jordana, kao i mnogim doktorima profesorima sa univerziteta u Amanu. Nadamo se da će nam ovakva prilika otvoriti vrata za umetničku saradnju između Srbije i Jordana, kako u samom Amanu i Beogradu, tako i širom dve zemlje, u vidu izložbi i međunarodnih likovnih simpozijuma.
KAKO NA TVOJE RADOVE REAGUJE INTERNACIONALNA PUBLIKA I ŠTA ONA PREPOZNAJE?
S obzirom na to da sam do sada imala priliku da kroz izložbe i likovne simpozijume predstavim svoj rad u desetak zamalja, među kojima su Turska, Jordan, Tunis i Makedonija, mogu reći da publika veoma pozitivno reaguje na moje radove, a zatim se dodatno prijatno iznenade kada vide da je to rad mlade umetnice, što mi veoma prija i daje veliki vetar u leđa da se što više usavršavam i napredujem u daljem radu.
ZAŠTO ULJE NA PLATNU, A NE NEKA DRUGA TEHNIKA?
Kada je sama tehnika u pitanju, najviše mi prijaju uljane boje i akvarel. To su tehnike koje zahtevaju dosta i vremena i strpljenja. Prvenstveno je potrebno strpljenje – sam proces sušenja može da traje i dva dana, što odgovara mom temperamentu, jer sve što radim, radim veoma promišljeno. S druge strane, ovakva tehnika slikanja mi odgovara zbog mogućnosti raznovrsnih lazurnih poteza, kao što su efekti vode ili neba.
KOJA BOJA SE PROVLAČI KROZ SVE TVOJE RADOVE?
Kada posmatram ciklus slika iz poslednjih pet godina, mogu reći da pored motiva postoje i prepoznatljive boje u mojim radovima. Tako su kod portreta i figura dve neizostavne boje – pruska plava i indijsko crvena, dok je kod pejzaža prepoznatljiva – azurna plava.
SVOJU LIKOVNU AKTIVNOST USMERAVAŠ I U OBLASTI EDUKACIJE I TERAPIJSKOG RADA SA OSOBAMA SA CEREBRARNOM PARALIZOM. KOJI JE CILJ OVE ART TERAPIJE?
Ideju i želju za ovakvom vrstom rada sam dobila tokom osnovnih studija na Fakultetu umetnosti u Nišu, da bi mi se ubrzo nakon završenih master studija i ukazala prilika za rad sa starijom i mlađom grupom u Specijalnoj bolnici za cerebrarnu paralizu i razvojnu neurologiju. Cilj art terapije jeste prvenstveno podrška ovakvoj grupi ljudi, zatim što im to može pomoći u razvoju motorike i koordinacije oka i ruke, kao i u održavanju mentalnog i fizičkog zdravlja kroz rad i razgovor, što potvrđuju i stručna medicinska lica kao što su neurolog, psiholog, logoped i drugi. Za sada sam imala priliku da radim sa osobama sa cerebrarnom paralizom, ali imam veliku želju da na ovakav human način pomognem i drugim grupama osoba sa invaliditetom ili poteškoćama u razvoju.
RADIŠ I SA DECOM ŠKOLSKOG UZRASTA I SVOJE ZNANJE PRENOSIŠ KROZ LIKOVNE RADIONICE. KOLIKO IMAMO TALENTOVANE DECE KOJE VEŠTO DRŽE ČETKICE I SLIKAJU SVOJU STVARNOST ILI IMAGINARNI SVET?
Likovnu radionicu za decu školskog uzrasta sam otvorila pre godinu dana u svom ateljeu, u mestu Ripanj, podno Avale. Kao mladi likovni umetnik i pedagog, želim da deci prenesem svoje znanje kroz različite tehnike, materijale i veštine. Moram priznati da sam za ovako kratak period upoznala puno talentovane dece iz Ripnja, što me izuzetno raduje. Cilj likovne radionice je da deca što više istražuju o sebi – ona odrastaju uz telefon, kompjuter, pa kroz likovnu radionicu možemo vežbati i koncentraciju, što može biti korisno za druge stvari.
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „GODINE SE VETRU NE BROJE, KOLIKO GOD BRZO SAZREVAO“. ŠTA KAŽEŠ NA OVAJ STIH KADA BI GA PRIMENILA U SVOJOJ SLICI ŽIVOTA?
Kao mlad umetnik, pred kojim je tek rad, usavršavanje i još mnogo stepenika napedovanja, mogu reći da sam zadovoljna svojim postignućem u svakom smislu. Uvek sam se vodila time da nije bitno koliko godina imamo, već kako smo svoje godine iskoristili na pametan način, bilo to stvaranje porodice, obrazovanje, stručno usavršavanje ili karijera.