PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ-TOPALOVIĆ
INTERVJU: LJUBICA LAZIĆ
FOTOGRAFIJE: BEOBALET
LJUBICA LAZIĆ, DIREKTOR I OSNIVAČ BEOBALETA, DIPLOMIRANI JE ISTORIČAR UMETNOSTI KOJI SE VEĆ 10 GODINA USPEŠNO BAVI PR-OM I MARKETINGOM RAZLIČITIH KULTURNIH I UMETNIČKIH PROGRAMA. KARIJERU JE ZAPOČELA JOŠ KAO STUDENT U NARODNOM MUZEJU, ZATIM JE RADILA PRODUKCIJU GALA MUZIČKIH I BALETSKIH PROGRAMA U SAVA CENTRU, A POTOM JE PREŠLA U GUITAR ART KORPORACIJU, GDE RADI ORGANIZACIJU I MARKETING U OKVIRU TRI FESTIVALA.
PORED TOGA, ONA JE SVOJU VELIKU LJUBAV PREMA DECI, MUZICI I BALETU PRETVORILA U JOŠ JEDNU USPEŠNU KARIJERU. OSNOVALA JE SVOJU PRVU BALETSKU ŠKOLU JOŠ 2009. GODINE, A TOKOM GODINA RAZVIJALA JE AUTORSKI PROGRAM BEOBALETA.
BALERINA JE PRINCEZA, ILI KRALJICA, ILI SNEŽANA SA SVOJIH 7 PATULJAKA?
Balerina je za mene najbolja metafora svega gracioznog, lepršavog, elegantnog, imaginarnog i umetničkog. Balerina zbog toga često deluje nežno i veoma krho, ali zapravo u sebi ima ogromnu snagu, disciplinu, odlučnost i volju. Po meni, upravo osobine prave princeze, kraljice ili ratnice. Ona je sve to u jednom.
Na BeoBaletu imamo sjajnu igru princeza koju igramo sa devojčicama. One izvlače kartice sa različitim Dizni princezama i onda imaju zadatak da kroz jezik igre i pokreta dočaraju njen autentičan lik, karakter i vrline. Tako upoznajemo sve supermoći koje jedna princeza, kraljica, balerina ili devojčica treba da poseduje – snagu, nežnost, razigranost, hrabrost, upornost, tugu, vera, ljubaznost, empatiju, poštovanje, strah…
Balerina je sve to! Igra deci pruža mogućnost da isprobavaju različite uloge i usvajaju različite setove ponašanja, emocija i znanja koja će im kasnije u životu značiti.
Volim da kažem – Jednom balerina, zauvek balerina! To se se pre svega odnosi na onaj osećaj koji izgradimo u nama samima da smo princeza ili kraljica sopstvenog života, da volimo sopstveni odraz u ogledalu, da možemo i hoćemo da kroz život idemo na vrhovima prstiju u haljini koja se vrti. Kasnije na taj osećaj može da nas asocira haljina što šušti ili kada zaigramo po ulici da niko ne vidi. Ta balerina u vama uvek ima malo skrivenog čarobnog praha u nekom džepu.
Balerina može da se igra i kad poraste. Mislim da je to najveća supermoć balerina. Princeze i kraljice kasnije dobiju neke druge uloge.
KO SU POLAZNICE BEOBALETA I KAKO SI SE ODLUČILA DA OTVORIŠ ŠKOLU U KOJOJ DEVOJČICAMA PRAVIŠ ČAROLIJU KROZ SVOJE PROGRAME?
Imamo veliku privilegiju da su neke devojčice skoro 10 godina deo BeoBalet škole. Mi smo deo njihovog detinjstva, sazrevanja, razvoja i odrastanja. Danas kada gledam u kakve ljude su odrasle, imam neverovatan osećaj ponosa, ali i odgovornosti. Mogu slobodno da kažem da su to Čuda, a kada postavite takav standard onda – čudo prati čudo i nema kraja čudesima!
Zaista, kod nas dolaze prava čuda od dece i porodice koje razumeju naš koncept i tačno znaju zašto baš kod nas šalju svoje ćerke. BeoBalet je pre svega kulturno okruženje, mesto gde konzumiramo različitu umetnost, ali umetnost stvaramo i sami, otkrivamo i negujemo prave vrednosti. Verujemo da je detinjstvo roditelj čovekove ličnosti i zbog toga želimo da detinjstvo naših polaznica bude čarobno.
Devojčice su moj najveći pokretač! Njihova radoznalost, uzbuđenje, želja i ljubav. Uvek sam želela da im pružim više i znam da ne smem da izneverim njihova očekivanja. Sama sam prošla kroz klasično muzičko i baletsko obrazovanje. Znala sam sve njegove zamke. Želela sam da napravim školu koja je meni bila potrebna u detinjstvu. Škola koja će iz mene izvlačiti maskimum, a ne koja samo lovi greške. Želela sam da devojčicama dam metaforična krila, da ih naučim da lete i sanjaju svoje velike snove.
Ja sam imala čarobno detinjstvo i sva snaga koju danas imam dolazi odatle! Uz pomoć umetnosti, kulture i mašte uspela sam da prevaziđem sve teške i izazovne situacije u životu. Sasvim slučajno rešila sam da tu svoju tajnu podelim i sa drugim devojčicama. Tako je nastao BeoBalet.
KOJI SU DOPRINOSI BALETA? SCENSKI, JAVNI NASTUP U ŽIVOTU DETETA NOSI SA SOBOM PUNO PREDNOSTI.
Balet je svet gde devojčice stiču različite veštine za srećan i uspešan život. To je fantastičan način da se upoznaju sa sobom, svojim telom i pokretom. One otkrivaju i razvijaju nove dimenzije svoje fizičke, emocionalne i psihičke ličnosti.
Odrastanje na umetničkoj sceni devojčicama omogućava da na najlepši način steknu samopouzdanje, sigurnost, individualnost, koncentraciju, pažnju, samopoštovanje, kreativnost ikomunikativnost. To su veoma važne veštine koje će kasnije moći da iskoriste, ma kojim poslom se bavile, da stanu pred auditorijum sigurne i sebe. Biće to uspešni advokati, lekari, direktori… To je taj drugačiji start koji osigurava odrastanje na umetničkoj sceni.
Ovo je put kojim sam sama lično prošla. Odrasla sam na sceni, to su bili koncerti klavira, baletski nastupi, vođenja različitih programa, pozorišne predstave… Ja sam samo sve te različite aktivnosti objedinila u BeoBaletu, jer sam svesna koliko su meni te veštine koje sam stekla na umetničkoj sceni pomogle kasnije u karijeri. Između ostalog, kada sam prvi put stala na scenu Sava centra i kada su me zaslepila svetla reflektora pred 3500 ljudi, automatski sam se vratila u svoje detinjstvo, u taj trenutak na sceni, tu je bila moja sigurnost i snaga.
METODIKA RADA U BALETSKOJ ŠKOLI BEOBALET
BeoBalet je postao poznat pre svega po svom autentičnom programu, multidisciplinarnom pristupu koji pored baleta kombinuje muziku, glumu, gimnastiku, književnost. BeoBalet je škola gde se stiče najšira opšta kultura i dobro vaspitanje.
Na početku sezone postavimo temu i onda nam ona služi kao okosnica za proučavanje različitih predmeta i umetnosti. Ove godine tema je Krcko Oraščić, jedan od najpoznatijih svetskih klasičnih baleta. Mi ćemo decu prvo upoznati sa pričom, zatim crtanim filmom i onda baletom. Krcko Oraščić je tema koja donosi maštu, imaginarne svetove, ljubav, prijateljstvo, borbu dobra i zla, slobodu i hrabrost – puno važnih lekcija koje ćemo proći sa glavnim likovima ove bajke. Pričaćemo i o velikim temama kao što su nemačka književnost, ruski balet i istorija umetnosti.
To je suština koju postižemo na časovima baleta i radionicama. Međutim, podjednako su važne aktivnosti koje tokom godine organizujemo za naše učenike. Među njima je ciklus koncerata za decu gde se upoznaju sa različitim muzičkim stilovima, kompozitorima i instrumentima, zatim posete Narodnom pozorištu, tematski maskenbali, istraživanje biblioteka, zanimljive literature i obilaženje čarobnih istorijskih lokaliteta koji nas okružuju.
Mislim da je to mnogo važnije od koncepta časa koji je svakako prilagođen uzrastu, sposobnosti i predznanju dece, dok su nastavni silabusi podeljeni na početne i napredne.
NA ŠTA SU RODITELJI POSEBNO PONOSNI NAKON UPISA DETETA U BEOBALET BALETSKU ŠKOLU?
Neretko čujem od roditelja kako ne mogu da prepoznaju svoje dete. To se pre svega odnosi na unutrašnji stav deteta, njegovu sigurnost i veru u sebe, promeni se i hod, držanje tela. Celo biće deteta počne da se razvija u novom smeru.
Roditelji su ponosni na to što vide da njihova deca otkrivaju univerzalni model u kome ništa nije nemoguće, da sve mogu, samo treba da pronađu svoj put. Meni je važno da to otkrije svaka devojčica, jer to će kasnije u životu moći da primeni.
Mislim da je jako važno da se deci kaže da svako ima svoj put. Ne važe ista pravila za sve. Mi decu razvrstavamo po godinama, a ne bavimo se karakterom, senzitivnošću, trenutnim sposobnostima. Neko nauči lakše, neko teže, brže ili sporije, ali to nije važno. Mnogo radimo na paradigmi – ti možeš, znaš i hoćeš. To je meni govorila moja baba, ja to govorim mojim devojčicama. Za mene to je univerzalna formula za uspeh.
Važno je da pažljivo posmatrate svaku devojčicu, svaka od njih je svet za sebe. Važno je da procenite šta joj je u datom trenutku potrebno. Roditelji gledaju svoju decu posebnim očima, mi imamo tačku sa koje možemo jasnije da sagledamo šta im je potrebno, a njihove potrebe se konstantno menjaju. Deca se menjaju u zavisnosti od okruženja, društva, aktivnosti, energija… Papir trpi sve, ali decu treba osluškivati konstantno, pogotovo kada se radi o umetnosti, emocijama i njihovim unutrašnjim svetovima.
KROZ BALET, UVODIŠ DEVOJČICE U SVET UMETNOSTI, MULTIDISCIPLINARNOSTI. KADA SHVATAJU KOLIKO SU BOGATE NOVIM ZNANJIMA?
Moj cilj je da umetnost postane njihova svakodnevica. Mislim da na taj način mogu da imaju mnogo ispunjeniji i srećniji život, čime god se bavile. Danas igraju u baletskoj školi, a sutra nadam se da će igrati kroz svoj život – na ulici, kuhinji, kancelariji, sceni.
U našoj BeoBalet školi imamo obavezan hor, mislim da je i to iskustvo nenadoknadivo. Energija kada sve zajedno iz srca pevaju je neverovatna. Tako razvijamo ljubav prema muzici, gradimo još jednu vrstu unutrašnjeg izražavanja, rušimo mit o sluhu i talentu. Kada deca odrastaju na najlepšim harmonijama, teško počnu da slušaju treš od muzike kasnije. Pouzdano znam da naše porodice uglas pevaju BeoBalet horski repertoar. To će za njih biti predivna uspomena, koje će se setiti svaki put kada budu čuli neku od naših pesama.
Radionice glume su posebno omiljene. Vežbe koje deca izvode su veoma korisne, jer rade na emocijama, ličnoj ekspresiji dikciji i govoru.
Trudim se da steknu kulturne navike – da oblače najlepše haljine i posećuju Narodno pozorište, da obilaze muzeje i upijaju priče o remek-delima i razvijaju kritičko mišljenje, da odlaze na koncerte i razmišljaju o snazi simfonija, da putuju i da znaju svoju nacionalnu istoriju i kulturu.
Davno sam shvatila da će deca posetiti sve muzeje i poznata mesta u Parizu, Rimu ili Beču ali da će obilazak Beograda i Srbije ostati nezanimljiv. Zato smo organizovali našu kulturnu opsadu Beograda i Srbije.
Želim da znanje koje usvajaju u BeoBalet školi ne bude repetativnog karaktera, bez obzira što konstantno pričamo o raznim ličnostima, epohama, godinama, gradovima i državama. Želim da znanje o umetnosti i te plemenite veštine koje usvajaju postanu deo njihovog svakodnevnog života.
Svesnost o različitim znanjima će steći kada porastu, kada se nađu u različitim društvima, mestima i kada će moći da učestvuju u različitim razgovorima razvnopravno i ponosno. To je takođe moja lična priča koju konstantno proživljavam. Zahvalna sam na širokom umetničkom obrazovanju za koje su svi govorili da je nekorisno u današnjem svetu, međutim umetničke škole i studiranje istorije umetnosti dalo mi je širinu, naučilo me je da mislim i danas osećam da mogu da radim šta hoću i gde hoću. Svet je moja pozornica!
NASTUPE KOJE BI IZDVOJILA
Ne postoje reči kojim bih mogla da opišem poslednji nastup BeoBalet škole. To je bila baletska predstava Uspavana lepotica na velikoj sceni Narodnog pozorišta. Verujem da je to bilo neverovatno iskustvo za svaku devojčicu koja je stala na tu scenu, verujem da je to promenilo njen pogled na nju samu i na to gde joj je mesto. Zato obožavam balet, jer može takva iskustva da pruži. Potrudili smo se da od tog koncerta napravimo događaj za celu porodicu i mislim da je svim taj dan ostao kao nešto veoma posebno.
Svake sezone imamo dva velika koncerta koje prati velika produkcija, izrada scenografije, kostimi, muzičari, glumci i specijalni gosti. Trudim se da uvek uradimo najbolje i najprofesionalnije, jer kako deci pokažemo, tako će ona kasnije raditi. Ježim se kada ljudi koji rade u umetnosti rade i skarabudže. Ja ih učim da uvek treba da se potrude i daju sve od sebe. Izdvojila bih i baletsku predstavu Aladin u Dečjem kulturnom centru Beograda koja je takođe bila spektakularna.
U KOM PRAVCU ĆEŠ DALJE RAZVIJATI BEOBALET ŠKOLU?
Kao što sam napomenula, deca se konstantno menjaju i to se ne odnosi samo na njihov razvoj, već na činjenicu da se menjaju generacije dece koje dolaze. Tako mi menjamo BeoBalet školu. Program koji je bio fantastičan pre 10 godina više ne funkcioniše, jer su se deca promenila, svet koji ih okružuje se menja. Važno je biti fleksibilan. To je bila moja velika lekcija koju sam morala da naučim. Da se odreknem stare rigidne paradigme umetničke škole u svojoj misiji negovanja pravih vrenosti i umetničkog obrazovanja.
KADA SE OSVRNEŠ UNAZAD, DA LI JE TA MALA BALERINA, UMETNICA U TEBI, POSTALA ONO ŠTO SI ŽELELA?
Verujem u konstantan napredak, učenje i rad. Zahvalna sam na onom što sam postala i postigla za sada, ali verujem da uvek mogu više i bolje. Verujem u stalnu evoluciju čoveka – duhovnu, fizičku, emocionalnu, socijalnu, radnu, stručnu. Verujem da umetnost menja ovaj svet!