PIŠE: VERA BLAGOJEVIĆ UGRINOV
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
U stvaralačkom činu slikara Stojana Ćelića prepoznajemo strast po shvatanju uzvišenog smisla same umetnosti, što bi značilo dosezanje u najdublje slojeve bîti umetničkog postojanja.
Odgonetajući večiti dijalog delovanja između sebe i sveta, slikara inspiriše uporno praćenje nesvakidašnjeg ritma života. U Ćelićevoj umetnosti otkrivamo svet koji se otvara poput kosmosa po kome kruži slikarevo oko i beleži njegove mene.
Žarkog leta sedamdeset prve Ćelić je radio mozaik.
Želeo je da rodnom gradu pokloni svoje delo i oplemeni prostor novosagrađene Skupštine. Atelje u Lole Ribara nije bio pogodan za rad, te je pronašao rešenje u vrtu, koji je gledao sa terase, iza unutrašnjeg dela zgrade. U to vreme, dok još nije potpuno narušen sklad gradskog jezgra, mnoge četvrti i kuće u samom centru su imale i mala dvorišta i bašte.
Mozaik je rađen na zemlji. Veliki drveni ram kružne površine, postavljen u središnji deo vrta, označavao je oblik mozaika. Konstrukcija je zauzimala celokupni prostor, te se moglo kretati samo tik uz zidove dvorišta.
Tog jula, vrućina je bila paklena. Goreo je asfalt, siva izmaglica je obavijala ulice, ljudi su bauljali i ljuljali se osvajajući prostor u prikazama fatamorgane. Predavanje poslu je teklo u noćnim satima kada bi vrelina utihnula. Rad je trajao trideset dana bez prekida.
Uz zidove dvorišta bili su postavljeni kandelabri sa jakim osvetljenjem. Uz razvodnik, pored rasvete, bio je priključen i mali frižider i poveći rešo. Spremala sam kafu, a ponekad je Ćelić iz ateljea donosio šalicu kajmaka, lonac i kesu sa krompirom koji sam kuvala. U kratkom predahu bi dva prijatelja, kao “dva momka” iz studentskih dana, pažljivo skidali ljusku, sekli vrele kolutove i uz kajmak slasno jeli krompir. U tom predahu, Ćelić se nije odvajao od složenih kockica, odmeravao je kolorni sjaj, činilo se da mozaik miluje pogledom, tražeći greške.
Četvrtasto rezani komadići mermera, staklo i glazirana keramika povezivani su slojem betonske podloge sa vidljivim fugama između površina. Sklapan je novi svet. Rad je izvođen u neobičnom položaju. Izuzetno krupan, jake građe, Ćelić je satima klečao iznad magičnog kruga. Graške znoja su padale sa lica, a sam poduhvat ga je, sa dosta smeha, podsećao na sentiment dečaštva, kada je u noćnim satima sa drugarima, klečeći u brzacima reke Une, uspevao da ulovi poveće pastrmke na radost svoje majke.
U toj oazi, zaštićenoj okolnim zidovima, bilo je neke svežine. Sedeli smo na zemlji, a ponekad i ležali, da bi se rashladili na gustom travnjaku, koji je divlje rastao između stabala. Iznad nas je gorelo nebo u zlatnim sjaju. Lipe su bile u punom cvatu.
Mirisalo je leto.
Sada u sećanju imam neku vrstu radosti. U ulozi “male od palube” kuvala sam kafu i krompir, prinosila ledenu vodu i voće. A iznad svega sam, pokraj mozaika, iz kofa i plastičnih posuda na belim plahtama razvrstavala i slagala kamenčiće po različitim nijansama. Bila je to fascinantna paleta od golubije sive, preko meko pepeljaste i srebrne, do olujno tamne i crne. Ili nebo plave i azurne, kobalta, do muklih nijansi indigo modrog mora pred buru. Sklapala sam kaleidoskop u grimizno ružičastoj, skerletnoj, ruž i kardinal crvenoj.
Ćelić je imao specifičan način druženja.Voleo je da ga prijatelji posećuju u ateljeu. Okrenut platnu, vodio je počesto žučne razgovore. U slikarstvu se držao velikh formata. Žustrim zamasima je nanosio pastuozne slojeve boje. Ili još češće, u snažnoj osećajnosti, minuciozno i skoro nežno, izvlačio i slagao nijanse palete. Ponekad je negodovao i špahtlom skidao te iste slojeve.
Jedini prekidi su bili koliko traje da se popuši cigareta.
Posebni su bili nedeljni “matinei” kada je atelje posećivalo i desetine “posmatrača”. Ugrinov, družeći se sa Ćelićem još od studentskih dana, svraćao je često u atelje. I začudo, retko su njihovi razgovori bili o tokovima umetnosti. Uglavnom su prelistavali političke, i još više sportske događaje, posebno o uspesima omiljenog kluba Crvena zvezda.
U noćnim bdenjima nad mozaikom sticao se utisak da smo senke sa kojima razgovara. Slažući kockice, bio je daleko od nas. Svetovi su se otvarali. Činilo se da na visokom stepenu svesti neposredno prodire lepota stvorena u prirodi. Njegovo oko je tragalo strpljivo i plemenito po svetu rastinja, divljim burama i ledenim lomovima neba i vode. Hvatao je odzive i oblikovao ih u građenju mozaika. Prenosio je u nekom čudnom jurišu, u strasnoj žurbi, meandre života. Predan radu, pratio je talasanje nebeske svetlosti i nedokučivo pulsiranje svemira. Lovio je njihove boje. Bilo je to poniranje u suštinu kontakta sa svetom i pretapanje tog sveta u umetnost.
Vraćam se ponekad i otvaram zelenu oazu u Lole Ribara. Nosim blistavi osećaj da sam iza gvozdene kapije otkrila kosmos stvaralačke energije. Kada emotivni poriv leti u magične visine. Kada atom strasti rasprskava duboku osećajnost. Kada se rađa umetnost.
Sve te boje… Bili su to dani.
***
Stojan Ćelić (1925–1992) – slikar, akademik, profesor FLU
Pavle Ugrinov (Vasilije Popović) (1926–2007) – književnik, akademik, reditelj kultne predstave “Čekajući Godoa” Samjuela Beketa