PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: DUŠKO VUKIĆ
FOTOGRAFIJE: SNEŽANA KRSTIĆ
DUŠKO VUKIĆ, PRAVNIK PO STRUCI, U PENZIJI, FOTOGRAF IZ LJUBAVI, PO OPREDELJENJU ZALJUBLJENIK U KULTURU. IMAO JE SVOJU ŠESTU SAMOSTALNU IZLOŽBU „BEOGRAĐANKE 1960-2020“ U GALERIJI “O3ONE ART SPACE” NA DORĆOL PLACU U OKTOBRU. TIM POVODOM, A JOŠ IZ HILJADU I JEDNOG RAZLOGA, ISPRED NAS JE INTERVJU SA DIVNIM ČOVEKOM KOJI FOTO-APARATOM I SRCEM GRLI BEOGRAD NA JEDINSTVEN NAČIN.
KAKO SI DOŠAO NA IDEJU DA SPOJIŠ „SVOJE“ BEOGRAĐANKE SA BEOGRAĐANKAMA BANETA I JOVANA ĐORĐEVIĆA?
Kada sam ušao u magični svet fotografije pre pet godina, nisam imao definisanu ideju šta ću fotografisati. Sve mi je bilo interesantno i to sam hteo da zabeležim na neki svoj način, pošto mi je jasno da je u fotografiji sve već odavno zabeleženo, jedino što autor može da da potpis na neki svoj način, emocijom ili kroz način obrade. Kao i svim umetnicima, tako su žene, kao večita inspiracija, bile i meni interesantne da ih zabeležim fotografijom, a zbog nečega što mi je u tom trenutku bilo zanimljivo i što mi je izazvalo pažnju. Kao neko ko je rođen i živi u Beogradu, sugrađanke su se najčešće nalazile na mojim fotografijama, mada sam to radio gde god sam u međuvremenu putovao. Neke od tih fotografija sam, kao po nečemu zanimljive, objavljivao na svojoj FB stranici, što je naišlo na dopadanje kod mojih prijatelja. Ideja o izložbi nije postojala ni u nagoveštaju.
Virtuelnim, a kasnije i ličnim poznanstvom sa Brankom Đorđević Nakanishi, otkrio sam da su se njen otac Jovan Đorđević, a naročito, sad nažalost pokojni, stric Branislav Đorđević, bavili fotografijom 60-ih godina i neku deceniju kasnije i da ima veliku kolekciju njihovih fotografija iz tog vremena. Sa nekim njihovim fotografijama me je upoznala i tada se rodila ideja da intenzivnije fotografišem naše sugrađanke, ali i dalje bez namere da se neka izložba realizuje. Moji prijatelji, profesionalni fotografi, koji su pratili moje postove na FB-u su počeli da me nagovaraju da napravim samostalnu izložbu sadašnjih Beograđanki.
Ideja o izložbi u ovoj formi se rodila tako što nisam želeo da ona bude jednolična i poželeo sam da pored mojih budu i fotografije Branislava i Jovana Đorđevića kao autora fotografija iz vremena od pre 60 godina, a da cela izložba bude omaž njihovom sveukupnom radu i delu kao ljudima koji su me inspirisali da napravim kolekciju fotografija sugrađanki iz sadašnjeg vremena. Prezentovao sam ovu ideju Branki i ona se saglasila sa tim. Da bi takva izložba imala smisla i težinu, zamolio sam dragu prijateljicu Smiljanu Popov, poznatu po TV emisijama “Beograd za početnike”, da na njoj svojstven način ovu priču uobliči, poveže i otvori izložbu, što je sa radošću prihvatila .
Tako je zaokružena ideja i priča o izložbi “Beograđanke 1960-2020”. Ovako osmišljen projekat sam prezentovao Nebojši Babiću, vlasniku galerije “O3one art space” na Dorćol placu, koji se bez premišljanja složio da se to realizuje u njegovoj galeriji.
ŠESTA SAMOSTALNA IZLOŽBA „BEOGRAĐANKE“ DONELA TI JE NEKE UVIDE. KOJE?
Prethodnih pet izložbi su imale različite teme, a samim tim različitu, ali i uvek prisutnu publiku iz fotografske struke.
Ono što karakteriše skoro sve izložbe fotografija je mala posećenost, jer se na ovim prostorima fotografija ne doživljava kao umetnost, a u eri mobilnih telefona sa fantastičnim kamerama, svi su fotografi. Fotografija starih majstora fotografije iz vremena analogne tehnologije nema, te mlađe generacije i ne znaju da cene te vrednosti. Nije im zameriti, sistem je taj koji ne afirmiše te vrednosti, nije do pojedinca.
Ono što je meni upalo u oči je činjenica da je moja druga izložba vezana za Beograd sa temom “Beograd koji nestaje”, o kućama u gradu koje su u bliskoj prošlosti srušene, koju sam imao u UK Parobrod oktobra 2017. godine i koju je otvorio cenjeni profesor Branimir Karanović, bila izuzetno posećena. Na otvaranju je bilo preko 100 posetilaca i još priličan broj naredne tri nedelje koliko je izložba trajala. To se desilo i sa ovom poslednjom izložbom “Beograđanke”. Uprkos trenutnoj zdravstvenoj situaciji i lošem vremenu, na otvaranju je bilo oko osamdesetak ljudi, a i u narednim danima je bilo posetilaca, prema informacijama koje sam dobio od ljudi koji rade na Dorćol placu.
Hoću da kažem da izložbe sa temom Beograda mogu privući veći broj posetilaca, a može se poslati i jasna poruka u zavisnosti koja se tema na fotografijama obrađuje.
ŠTA PORUČUJU BEOGRAĐANKE KROZ TVOJE FOTOGRAFIJE?
Beograđanke na mojim fotografijama su naše sugrađanke koje svakodnevno srećemo, ali ih nedovoljno zapažamo. Uprkos svemu, one su negovane, sa pažljivo odabranom odevnom kombinacijom, dostojanstvene i graciozne. Čak i kad im nije sve potaman, ne dozvoljavaju da se to vidi. Ipak je primetno na skoro svim fotografijama doza ozbiljnosti, tačnije zabrinutosti, što je možda i posledica vremena u kojem sad ceo svet živi, pa i mi.
Jedinstvena poruka sugrađanki koju možda mogu naći na mojim fotografijama je da uprkos svemu život mora ići dalje i dajmo sve najbolje od sebe da se tako i desi.
Možda ja tako vidim, jer to je moj način razmišljanja i stav o životu.
KOJE FOTOGRAFSKE TEMATE VOLIŠ I IZ STRASTI IH OBRAĐUJEŠ?
Kao fotograf amater, koji se fotografijom bavim isključivo iz ličnog zadovoljstva, nemam jasno definisanu oblast fotografije kojoj se prepuštam maksimalno. Ono što uvek želim kad okačim foto-aparat na rame i negde besciljno krenem je da slikam lepšu stranu života, jer lepote nikad dosta, a lepog svuda oko nas ima, samo zavisi od nas šta hoćemo da vidimo. Kad nešto tako snimim, dobro se osećam i znam po komentarima da sam i nekom drugom ulepšao dan. To mi je najveća satisfakcija. Neretko fotografišem i neke apsurdne situacije koje vidim u gradu, ali sa ciljem da takvu pojavu javno prikažem i utičem da se to ne dešava, tu su mi oni koji bahato parkiraju uglavnom na nišanu objektiva.
Ipak moram da izdvojim pozorišnu i koncertnu fotografiju kao nešto što fotografišem sa posebnim zadovoljstvom.
CRNO-BELA VS. FOTOGRAFIJA U BOJI?
Večita dilema – CB ili kolor. Boje često mogu da odvedu oko izvan onog što je poenta na fotografiji i tu sam za CB verziju, ali sa druge strane je upravo boja ta koja priča priču npr. narodna nošnja, kostimi na maskebalu, jela u jelovniku, destinacija u turističkoj brošuri i mnoštvo sličnih primera.
Lično koristim obe mogućnosti.
MISLIM DA SU TI MNOGI KULTURNI DELATNICI ZAHVALNI JER FOTOGRAFIŠEŠ MNOGOBROJNA KULTURNA DEŠAVANJA U BEOGRADU I OBJAVLJUJEŠ IH NA SVOM FB PROFILU KAO VRSTU POZIVNICE.
Kao neko ko je deo svog života bio folklorni igrač i horski pevač u AKUD “Branko Krsmanović” i nastupao na respektabilnim svetskim scenama, sve što je vezano za kuluru, ne samo domaću, mi je veoma blisko i do danas sam prisutan na kulturnim događanjima koja me zanimaju. Jedino je sad razlika u tome što ranije nisam imao foto-aparat, a sad ga imam. Te kad sam već prisutan, red je da to i ovekovečim, a onda i prikažem drugima putem FB-a ne bi li nekog isprovocirao ili obavestio da se nešto lepo dešava u našem gradu. Možda tim objavam kvarim posao nekom ko živi od fotografije i fotografisanja takvih događanja. To mi nije ni želja ni namera, samo delim sopstveno zadovoljsvo doživljenog.
Nedavno mi se desilo na otvaranju jedne izložbe, gde sam kasnio zbog saobraćaja, kad sam ušao u galeriju, da sam čuo – Evo, stigao je Dule, sad možemo da otvorimo izložbu. To sam doživeo kao kompliment da prikaz sa otvaranja izložbi radim dobro i da su galeristi zadovoljni zbog toga.
KAKO VIDIŠ SEBE U SVETU FOTOGRAFIJE – KAO HRONIČARA JEDNOG VREMENA, BEOGRADA…?
Fotografijom sam počeo da se bavim iz zabave i ličnog zadovoljstva i tako će ostati i dalje. Ostvaren sam čovek i sad uživam u penziji. Moje fotografije objavljujem na svojoj FB stranici i to je granica do koje idem. Zbog velikog broja prijatelja koje imam po celom svetu, uglavnom sam se bavio i bavim se Beogradom, jer znam koliko ih nostalgija muči, pa bar fotografijom da im pokažem njihov stari kraj, društvo koje se okuplja i slično. Sve samostalne izložbe koje su mi se dogodile, osim ove poslednje, šeste, bile su nečijom tuđom voljom. To mi imponuje, jer je neko video nešto u tome što radim.
Po dnevnoj produkciji fotografija sa raznih kulturnih događanja i beogradskih ulica, mogao bih se nazvati hroničarem događaja u ovom gradu, ali sebe tako ne doživljavam, jer nisam na tim mestima bio da bih to zabeležio, već sam zabeležio jer sam tu želeo da budem i tome prisustvujem iz lične potrebe. Celog života posećujem kulturne događaje, jedino što tada nije bilo FB-a da se to vidi, a i nisam se tada bavio fotografijom.
TEMA NOVEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „KORACI KO` LAKI OBLACI“. KAKVI SU TVOJI – DA LI SU UBRZANI ILI…?
Što se mog «hodanja» kroz život tiče, uvek sam se držao drevne poslovice koja otprilike zvuči ovako – “Nije važno kojom brzinom ideš ka svom cilju, najvažnije je da se ne zaustavljaš.” Uglavnom sam se prilagođavao okolini, ali sam imao svoj tempo, ne ugrožavajući druge. Do sada se to pokazalo kao dobar način za kretanje kroz lavirinte života.