in

ALHEMIČARKA SOPSTVENOG ŽIVOTA

PIŠE: SOFIJA BORKOVIĆ

Starica koja je, i zimi i leti, i u jesen i u proleće, izjutra izlazila iz svog stana, gde ju je put vo­dio do pijace u blizini keja, izgledala je veoma konvencionalno i konzervativno. Kosa joj je bila seda, skupljena u punđu, osmeh beo, pog­led fokusiran i topao, dok su biseri oko njenog vrata i garderoba koju je nosila odavali utisak otmenosti. Nakon buđenja u ranim jutarnjim časovima, što je praktikovala čitav svoj život, kada bi bez alarma ustajala oko četiri ili pet časova dok svi još spavaju i pre sveta koji se docnije budi i zuji – ustajala bi orna i spremna za dan ispred sebe. Ponekad bi skuvala rtanj­ski čaj, a ponekad kafu u koju bi ubacila kriš­ku putera, malo cimeta, ašvagande ili make, te sve to prelila domaćim mlekom od indijskog oraha. U kući koja je gledala na Dunav, bila je sama. Četvoro odrasle dece živelo je svo­je ubrzane i urbane živote van kuće na reci. Još nekada davno, i ona je živela u svetu jureći i tražeći stalno to nešto, iako dugo nije zna­la šta je to što je tražila. Naše priče nalikuju jedna na drugu u onom trenutku kada postanu alhemičarske, jer put tražitelja, paradoksalno, počinje i završava se u sopstvenoj kuhinji. Po­lice sa začinima, čajevima, orasima, pirinčem i božanstvenim šoljama, mogle su sve vreme da budu podrška našem stvaralačkom živo­tu, pa ipak – za tragače, bilo je važno otići u udaljene krajeve kako bi sagledali bogatstvo i obilje naše sopstvene vere, tradicije, kulture i kuhinje. Njena kuhinja zauzimala je simbolič­no najveći deo kuće, jer je skladištila i sortirala sve pređeno i doživljeno, darujući posetiocima ono čega su gladni u svom svakodnevnom ži­votu.

Obožavala je miris domaće, tek samlevene kafe i isceđenih narandži, koje je sa name­rom ostavljala na kuhinjskom stolu kao svedo­ke žene koja je još uvek ovde i nakon svega, sa mirom u sebi, cedi sok. Kada bi napravila svoje jutarnje napitke, istegla bi svoje deve­desetogodišnje telo, a zatim bi uzela ogledalo i ponegovala svoje lice koje sada broji bore. Stavljala bi malo pudera, rumenila i ruža. U tim trenucima bi se nasmejala jer je postala svoja sopstvena baka. Žene se u njenoj familiji nika­da nisu preterano šminkale jer je za sve njih to činila revnosno, postojano i kontinuirano nje­na već odavno otišla baka Milijana. Intrigantno je kako postajemo ono što smo gledali ili ono što smo nasledili u emociji življenja, pomislila je dok je na sebe stavljala karmin boje bresk­ve. Možda je zato odlazila u daleke krajeve, istraživala raznovrsne kulture i poglede na svet, upoznavala ljude skrojene prema buduć­nosti o kojoj mašta i koju i ona želi da živi, a za koju je podsvesno osećala da joj je bilo ne­moguće da se ostvari, gledajući u ono što se njenom okruženju činilo jedino mogućim. Po­nekad nam je potrebno da vidimo i doživimo paletu iskustava i izbora koje činimo, odluka koje donosimo, bola koji podnosimo, želja koje ostvarujemo – kako bismo znali na koji način to naše ja želi da živi. U skučenosti priča ili jednoobraznosti postojanja, neretko nam pre­ostaje da nasledimo viđeno, naučeno i doživl­jeno – i upravo je od toga kao mlada odlazila. Tačka od koje je krenula i u kojoj je napravila prve korake u svom rodnom gradu, te tačka u kojoj se nalazi sada i u kojoj će nakon što obuče mantil koračati do lokalnog marketa po sveže voće i povrće, činile su se neobično istim. Iako je na momente izgledalo da je svaki novi udah udaljava od nje same, sada joj je postalo očito i očigledno kako je sve što će stati između izlaska iz sopstvene majke, preko teksta koji piše sada, do odlaska u sopstveni san, biti neobičan slučaj vraćanja sebi i darovanja sebe svetu. Preplitanje svega viđenog, doživljenog i proživljenog, svih zemalja, gradova, kontinenata, razlaza, ljubavi, prijateljstva, patnje, braka, dece, stvaralaštva i kreativnosti – koje su stale iz­među dve tačke i koje se nalaze delimično na njenoj kuhinj­skoj polici, a ponajviše u njoj samoj još jedino kao planina sećanja, predstavljale su neobičnu Božju promisao da će u godinama između prvog plača i poslednjeg smeha sve vreme živeti svojevrsno sećanje na budućnost. Sada kada živi u skladu sa svojim nervnim sistemom, prošlošću koju je samostalno iskrojila i sadašnjošću u kojoj uživa kao kada jedemo najsočniji nektar ploda koji smo čekali godinama – može da se nada da će budućnost koja se približava biti poziv njenoj deci, čitaocima, medijima, slušaocima, zajed­nici, državi i svetu – da skinu sa sebe škrge, zaviju repove nasleđa u mašnu i žive svakodnevicu okrenuti ka nebu sa znanjem da su dani koji dolaze dani koje kreiramo upravo sada.

Sunce je polako izlazilo, sat je brojao sedam časova, se­kundara se iznova menjala, kraj zime je nagoveštavao početak proleća, a njen pas Jogi da je vreme da izađe u svet.

ŠTA MISLITE?

100 Poena
Upvote Downvote

ГОСТОЉУБЉЕ НЕ ОСТАВЉА НИКОГ ГЛАДНОГ

I OPET PROLEĆE