INTERVJU PRIREDILA: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: MARIJA KNEŽEVIĆ
FOTOGRAFIJE: MILICA KNEŽEVIĆ, MARIJA KNEŽEVIĆ
MARIJA KNEŽEVIĆ, ROĐENA JE 1967. GODINE U BEOGRADU. DIPLOMIRALA NA FLU 1991. GODINE, ODSEK SLIKARSTVO, U KLASI PROFESORA MOMČILA ANTONOVIĆA. MAGISTRIRALA U ISTOJ KLASI 1994. U OBLASTI SLIKARSTVA NA TEMU BOJA. OD 1991. ČLAN JE ULUS-A I IMA STATUS SAMOSTALNOG UMETNIKA. UČESNIK JE BROJNIH INTERNACIONALNIH FESTIVALA UMETNOSTI U SRBIJI I INOSTRANSTVU (TUNIS, MALTA, RUMUNIJA MAKEDONIJA, BUGARSKA, MAĐARSKA, HRVATSKA, CRNA GORA). NJENI RADOVI NALAZE SE U BROJNIM PRIVATNIM KOLEKCIJAMA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU (KANADA, ŠVAJCARSKA, MALTA, ITALIJA, ŠVEDSKA). U PERIODU OD 1988. DO 2023. GODINE, IZLAGALA JE NA PREKO 100 GRUPNIH IZLOŽBI U ZEMLJI I ŠIROM SVETA.
Najznačajniji pejzaž kojim se jedan slikar može baviti je ljudsko lice koje sve otkriva i sve sakriva.
Oduvek sam volela prirodu, u pejzažu sam mogla da provodim beskrajno mnogo vremena a da mi ljudi ne nedostaju. Ipak, moj spontani, Bogom dati, izbor motiva je ljudsko lice kao najznačajniji i najsadržajniji pejzaž. Posmatrajući pejzaž, videla sam lepotu koja me je umirivala i kojoj sam se sa uživanjem prepuštala, ali pogled na ljudsko lice je budio moj istraživački duh. Upuštanje u rad na portretu je podrazumevalo početak avanture otkrivanja slojevitosti ljudske psihe, karaktera, likovnosti, lepote, ružnoće… Sve što je sadržavao jedan pejzaž po pitanju likovnosti, odnosa površina, boja, linija, ritmova, sadržavala je i jedna glava i još mnogo više. Dok me je pejzaž svojom savršenošću, bogatstvom mirisa, zvukova, titraja, sputavao u pokušaju da ga pretočim na platno, ljudsko lice me je kao riznica neotkrivenih sadržaja mamilo na igru kroz rad. Tim poigravanjima, ponekad strogo kontrolisanim potezima, a ponekad intuitivnim intervencijama, pokušavala sam da iznenadim samu sebe novim otkrićima. Uživala sam u ulozi onog koji stvara, ali i otkriva, psihologa, ali i sudije. Kao posledica iscrpnog rada na portretima, pojavili su se mnogobrojni naručeni portreti. Ovi portreti zahtevali su drugačiji pristup radu, više samodiscipline u postupku rada i obuzdavanja ekspresivnosti. Imala sam na umu zahtev koji sam morala da ispunim, a to je da zadovoljim i želje naručilaca. Mnogi od tih portreta nalaze se u različitim delovima sveta kao deo kolekcije ljubitelja umetnosti.
U zavisnosti od životnih okolnosti i faza, ređali su se i različiti ciklusi portreta. U ranoj fazi života moje ćerke (a povremeno i kasnije), intenzivno sam se bavila njenim portretom. To su bile nežne predstave malog bića, deteta, ali sa već jasno izraženom individualnošću i nekom dirljivom zapitanošću nad životom i sudbinom. Kasnije je nestala jasna granica između rada na njenim portretima i rada na autoportretima, pa je kao rezultat nastao rad Autportret triptih, nagrađen na Beogradskom salonu u oktobru.
Kao i lice, tako je i telo tajna knjiga koju slikar iščitava dok pravi aktove.
Zaintrigiranost figurom došla je kao prirodan sled stvari. Trenutna zasićenost motivom glave me je navela na promenu sfere interesovanja u slikarstvu. Zadržala sam se na figuraciji i ljudskom telu. Osvetljavajući neistražene predele u čoveku, slikajući glave, nastavljam sa istom zainteresovanošću da se bavim aktovima. Višedimenzionalnost motiva i dalje me intrigira.
Kao i kod glava, na mojim radovima aktova pozadina postoji (ne postoji) isključivo u službi akta i ona je neutralna, bez ikakve priče. Telo dobija na značaju i težini jer biva neopterećeno smeštanjem u kontekst pozadine, pa okruženje ne priča priču nego je ustupa aktu da se iskaže sam i u punoj snazi. Pozadina postaje neka vrsta rama za sliku koji svojim koloritom i teksturom ima zadatak da pojača dramatiku akta. Način građenja fona, to jest prostora utiče na iskazivanje emotivnog stanja u kom se akt nalazi i kolorit tu ima presudan značaj.
Mislim da oblik tela isto kao i oblik glave predstavlja odraz karaktera. Telo govori o navikama, kulturi, poreklu, genetici “posednika”. Boja i struktura kože sugeriše stepen emotivnosti i senzibilitet.
Već u ranoj mladosti sam provodila dosta vremena pred ogledalom proučavajući svoj odraz, što je u prirodi svake žene. Ti oblici postajali su mi jasni, a njihove promene zanimljive i memorisane. Tako sam u podsvesti gradila riznicu poznatih formi sopstvenog tela. Ono je podsvesno postalo prototip za žensko telo i kasnije sam sa lakoćom mogla te oblike predstavljati i utkati u druge ženske modele. Mekoća i raznovrsnost formi, nežniji prelivi, bogatstvo kolorita i bavljenje sobom, razlozi su mog većeg interesovanja za bavljenje ženskim aktom.
Okrećući se izradi autoakta ostvarujem skrivene i duboko zatrpane porive da prikažem i iskažem sopstvenu erotičnost, negde skrivenu. Ono kolektivno nesvesno u posedu jedne žene biva obelodanjeno kroz ogoljeno i izloženo telo. Njena ranjivost, erotična dominantnost, superiornost, podređenost, zamišljenost, melanholija i niz manifestacija postaju vidljive. Akt postaje ne samo lepo telo i ukras, već medij za prenošenje emocija kako ličnih tako i univerzalnih. On postaje instrument preko koga nagoveštavamo i odnose okoline, odnosno tretman žene u određenom okruženju.
Umesto platna kao podlogu koristite savremeni materijal klirit i tako dobijate iluziju igre i trodimenzionalnost.
Moja potreba za skulptorskim načinom izražavanja navodila me je uvek da potezima četke modelujem čvrste i jasne forme zanemarujući pozadinu. Takav način razmišljanja doveo me je do rešenja kojim bih što bolje sugerisala trodimenzionalnost, a sa zadatkom da se zadržim na polju slikarstva. Tako sam došla na ideju da na tamnu, odnosno crnu pozadinu stavim transparentne podloge ređane slojevito sa razmacima od otprilike pola do jedan centimetar. Na tamnoj osnovi sam slikala određeni motiv (portret, akt ili balerinu), a onda bih transparentno, skoro prozirno, na staklima ili kliritima islikavala nastavak kompozicije dobijajući efekat trodimenzionalnosti i pokreta. Nekad bih kao podlogu koristila staklo, a nekad klirit. Prednost stakla nad kliritima je bila u plemenitosti materijala. Kliriti su međutim bili lakši i omogućavali su još jedan kvalitet više, a to je intervenisanje grebanjem, što je davalo posebne rezultate. Materijalizacija te ideje izazvala je euforično oduševljenje kod mene, pa su se ideje rojile ogromnom brzinom. Tako je nastao ciklus radova Igra, izložen 2011. u Galeriji ULUS. Radovi su izazvali i veliko interesovanje kod publike, a shodno tome usledile su i mnogobrojne nagrade. Jedna od prvih i omiljenih bila je nagrada na Međunarodnom bijenalu minijature u Gornjem Milanovcu, gde sam dobila i nagradu za slikarstvo za rad pod nazivom Vesela udovica. Na malom prostoru rada, dimenzija 10 x10 cm, smestila sam dva portreta nepoznate dame u crnom. Prvi portret, naslikan na staklu, prikaz je iz poluprofila koji kao da se osvrće unazad, a drugi je na staklu ispred, koji sa osmehom, anfas, gleda u posmatrača. Podloga koja se nalazi iza oba stakla je bila sačinjena od crne čipke koja je asocirala na kovano gvožđe.
Većina radova rađenih ovom tehnikom bila je posvećena motivu balerina i ljudskih figura, pa sam ovaj ciklus nazvala Igra.
Pored balerina, trodimenzionalnost postignuta ovom tehnikom me je inspirisala za nove eksperimente na temu akta. U mladalačkom dobu bila sam opsednuta parapsihološkim pojavama, a jedna od njih bila je astralna projekcija, to jest izdvajanje duha iz tela. Tako sam kasnije napravila nekoliko radova nazvanih Astrali. Slikala sam aktove u različitim položajima koji kao da su bili u nekom stanju sna. Oni su bili slikani na crnoj podlozi, uljanom tehnikom u punom koloritu. Na njih sam ređanjem dva ili tri sloja tankih stakala ili klirita dodavala prozirnim namazima bele boje nova tela u različitim položajima, koja su lebdela uzajamno se preklapajući iznad postojećih aktova. Tako se, pored fantastičnih kompozicija, dobijala iluzija nekih lutajućih duša koje napuštaju prvobitno telo. Potvrdu i podršku za svoj rad te vrste dobila sam na Međunarodnom bijenalu akta Marko Gregović u Crnoj Gori, gde sam dobila prvu nagradu za akt u kategoriji slikarstva.
Omiljeni motiv autoportreta nije mogao da bude zaobiđen, pa sam i njega uradila koristeći neku vrstu tamnih kutija sačinjenih od drveta i zatvorenih tankim kliritom. Tako sam napravila triptih od crnih kutija u kojim sam naslikala svoje portrete uljanom tehnikom, a zatvorila sam ih novim transparentnim portretima naslikanim na kliritu. Iza ovih portreta, koji su bili prozirni i u jednoj gami, nazirali su se oni prvi, pastuozni. Sve ovo aludiralo je na našu potrebu da se skrivamo iza određenih maski i da na prvi pogled ne možemo suditi i videti neku osobu.
Kod vas su apstraktno i realno, u suštini, samo kategorije, a istinska likovnost nastaje u njihovom sadejstvu, te tim putem delo postaje uzvišena harmonija duha.
Kad pristupam platnu, polazim od realne predstave koja me motiviše. Fotografija je neophodan element koji koristim prilikom slikanja, ali uz sagledavanje celine, bez vezivanja za detalje. Moja početna vizija, odnosno impuls koji me motiviše da krenem u stvaranje slike je nešto sasvim drugo od realizma na fotografiji. Fotografija mi služi kao podsetnik na ono odakle sam počela i čemu se povremeno vraćam kako ne bih izgubila vezu sa istinitošću i ubedljivošću predstave figure. Kroz rad na slici, tu realnu predstavu zamenjuje nešto potpuno novo. Do tog izmenjenog stanja na slici dolazim uglavnom kroz crtež kojim napola intuitivno pronalazim zadovoljavajuće rešenje. Ponekad slika u nekoj fazi poprima potpuno apstraktni karakter, da bi se u drugoj vraćala u realniji oblik. U nekim fazama svesno puštam da mnome ovlada destruktivnost kojom stvaram disbalans i provokaciju na platnu. Nakon toga pokušavam da slici povratim kompoziciju i prepoznatljivost motiva. Ono za čim tragam je nešto između, neka harmonija i ravnoteža koja bi zadovoljila moje kriterijume i dovela do trenutka kada kažem sama sebi “stani, gotova je slika”.
Kako vidite likovnu scenu u Srbiji danas?
Mislim da nisam dovoljno kompetentna da odgovorim na ovo pitanje. Prilično puno vremena provodim pred štafelajem, jedan deo u šetnji i mislima posvećenim kombinacijama na platnu, a ostatak vremena se bavim drugim sadržajima koji nisu toliko vezani za umetnost. Obilaskom galerija stičem utisak da je naša likovna scena prilično šarenolika i da vladaju određeni trendovi koji su podržani pojedinim likovnim kritičarima i kustosima koji sebi pripisuju zasluge za izložena dela. Mnoga od tih dela nastaju brzo, a jedini uslov koji se poštuje kao razlog za njihovo nastajanje je neki štos koji bi bio u trendu. Bezvremenost i svevremenost umetnosti se zanemaruje, a jedini zadatak koji jeste bitan, ali ne i najvažniji, je da slika bude moderna. Pri tome se zanemaruju važni elementi slike kao što su likovnost, slojevitost, višedimenzionalnost, a utisak koji preovlađuje je površnost. Trendovi koji se prate i prepisuju su oni koji više i nisu toliko aktuelni u svetu, a neke vrednosti koje su zapisane i koje naši umetnici nose u svojim genima se zanemaruju.
Šta spremate novo u vašoj majstorskoj radionici?
Kada je rad u pitanju, a neretko i život, naučila sam da ne možemo sve planirati. Često okolnosti koje ne zavise od naših želja i namera utiču na promenu planova i zamenu postojećih ideja. Dok stvaram, osluškujem sebe i shodno tome i delam. Ono što sam nameravala da uradim na slici često se menja u trenutku i nastaje nešto sasvim drugo. Stoga ne planiram mnogo već puštam da se dešava i trudim se da reagujem na što iskreniji način. Sve moje iskustvo u dosadašnjem radu na polju slikarstva taloži se u meni i kroz moje duhovno i životno sazrevanje ispoljava se na određeni način na platnu. Rad na portretu, slikanje akta, ekperimentisanje sa materijalom, sve to stoji i čeka trenutak kada će se pretočiti u nešto novo, inicirano datim okolnostima u određenom trenutku.
Prateći sopstvene impulse, želim da ih spontano sledim i ostanem na svom putu istraživanja i izražavanja. Ono što izbegavam je ponavljanje i monotonija, pa tako u igru uvek uvodim neki novi element. Novine mogu biti u materijalu, promeni motiva, kolorita i slično, ali rukopis ostaje isti.
Pripremam izložbu aktova koju bih realizovala kada se za to steknu povoljni uslovi, a to podrazumeva pre svega dovoljan broj slika koje bi zadovoljile moje kriterijume. Očekujem od sebe da sprovedem ideju da na jednoj izložbi bude prikazan različit tretman motiva akta. Figure bi kretale od onih analitičkih ka onim krajnje ekspresivnim i do granica apstrakcije dovedenim.
Predviđam da bi moje kasnije slike bile povratak glavama, koje vidim kao poluapstraktne, sa akcentom na neke univerzalne karakteristike čoveka koje bih kroz ekspresivniji izraz apostrofirala. Moja percepcija realnog, izoštrena vremenom, sve je podložnija transformacijama koje diktiraju unutrašnji sadržaji i podsvest. Večito težim ka tome da slika povede mene i da me iznenadi, da bude asocijativna, lišena banalnosti, ali jak nosilac i prenosnik snažno doživljene emocije.