PIŠE: MIA MEDAKOVIĆ
INTERVJU: TEODORA Ž. JANKOVIĆ
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE
DAVNE 1961. GODINE JE OSNOVANA USTANOVA ZA IZRADU TAPISERIJA – “ATELJE 61”, NA INICIJATIVU DIZAJNERKE TEKSTILA ETELKE TOBOLKE I SLIKARA, MOZAIČARA, TAPISERISTE BOŠKA PETROVIĆA, BLAGODAREĆI GRADU NOVOM SADU. OD ’80-IH GODINA PROŠLOG VEKA, “ATELJE 61” JE PREPOZNAT KAO USTANOVA KULTURE OD POSEBNOG ZNAČAJA. OD SVOG OSNIVANJA SE NALAZI NA PETROVARADINSKOJ TVRĐAVI, GDE POSETIOCI MOGU PRISUSTVOVATI PROCESU IZRADE TAPISERIJA.
RAZGOVARAM SA TEODOROM Ž. JANKOVIĆ, NOVINARKOM, PROFESOROM KNJIŽEVNOSTI, A U „ATELJEU 61” SPECIJALISTOM ZA ODNOSE SA JAVNOŠĆU.
„HEROJI SVAKODNEVNICE“ JE NAZIV IZLOŽBE KOJA JE POSTAVLJENA U KREATIVNOM DISTRIKTU U NOVOM SADU. KO ČINI HEROJE SVAKODNEVNICE I KAKO SE REALIZOVAO PROJEKAT?
Izložba je trajala do 21. novembra, ali devet tapiserija koje čine konačnicu dvogodišnjeg projekta „Heroja svakodnevice“ postaju trajnim delom Nacionalne zbirke tapiserija države Srbije, grada Novog Sada aka „Ateljea 61“ i biće ih moguće videti kako na tematskim postavkama, tako i u okviru stalnih galerijskih postavki i aktivnosti naše ustanove.
Kompleksan i zahtevan projekat „Heroji svakodnevice – strip i tapiserija“, jedan je od dva programa koji smo realizovali kao naš deo aktivnosti u pogledu promovisanja Novog Sada u godini evropske titule kulture, jer je obaveza svih institucija kulture kojima je osnivač grad ili koje funkcionišu na teritoriji grada (SZPB, GMS, MSUV itd.) bila da participiraju sa dva projekta u nadnacionalnom projektu „Novi Sad – EPK 2022“. U tom smislu, „Heroji svakodnevice“ bili su kao snimanje filma ili stvaranje muzičko-scenskog teatarskog dela, samo u mediju likovno-vizuelnog „jezika“. Naime, mi smo prvo realizovali našu Internacionalnu koloniju tapiserista „Boško Petrović“, 14. po redu (inače, najdugovečniji institucionalni „artist in residance“ program u zemlji koji realizujemo bezmalo tri decenije), 2020. godine, kada smo uz sugestiju Fondacije Novi Sad 2022 EPK pozvali nekolicinu umetnika iz regiona – Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Crne Gore (zbog svesvetske pandemije, na žalost, u ovom kolonijskom sazivu nisu učestvovali umetnici iz Belgije, Francuske, Portugala…) koji se iskazuju kroz strip, ilustraciju i street art i koji su u našem živopisnom prostoru na Petrovaradinskoj tvrđavi boravili nedelju dana, sačinivši devet predložaka, koje je potom naša produkcija „A61“ transponovala u tapiserijski medij. Naša dosadašnja trodecenijska praksa prilikom realizacija međunarodnih kolonija je takva da smo pozivali umetnike za koje smo smatrali da ili svojim izrazom ili svojim biografijama zavređuju da budu naši gosti u godini „titule“ koja upravo ističe, a sada je bila unekoliko pomerena budući nam je Fondacija NS EPK 2022 „sugerisala“ kako umetnike, tako i „temu“, odnosno okvir narativa kojeg bi se umetnici prilikom rada na predlošku trebali „držati“, sve to u cilju promovisanja evropskih politika u oblasti kulture za period od 2021. do 2027. godine, koje u oblasti vizuelnih umetnosti podržavaju upravo strip, street art i ilustraciju. Otuda i naziv „Heroji svakodnevice“, te umetnici – od doajena i korifeja strip umetnosti poput Željka Paheka i Dejana Nenadova, koji su svoju izložbenu i stvaralačku praksu potvrđivali u inostranstvu, preko Bojana Milojevića Asterijana, dr Dragane Kuprešanin, Ilije Nikčevića, Ive Atoski, Nevene Marković, Serjože Popova i Đorđa Milovića, koji su prepoznati na srpskoj i regionalnoj sceni u oblasti ne samo stripa i ilustracije, već vizuelnih i graničnih medija uopšte. Uz Međunarodnu koloniju tapiserista, produkcionu izradu tapiserija „Ateljea 61“, snimili smo i dokumentarni film i film sa animacijskom video produkcijom koji su upotpunjavali većinu segmenata projekta „Heroja svakodnevice“. U tom smislu, moglo bi se reći da je izložba istoimenog naziva logična završnica i jagodica na vrhu torte koju smo stvarali pune dve godine.
KOLIKO SU ZLATNE RUKE ŽENA KOJE RADE TAPISERIJE?
Od samog osnivanja naše ustanove, pre bezmalo 63 godine, epicentar njenog delovanja upravo je produkcija „Ateljea 61“, odnosno njena radionica koju sačinjava osam majstora specijalista umetničkog tkanja: Vera Lazić, Jelena Božić, Eva Kozielska Đukić, Milica Kovač, Mirjana Dobanovački, Vesna Grbić, Žužana Toth Vanger i Željka Popadić. Delovanje produkcije „A61“ je za rezultat imalo pre svega stvaranje tapiserijske baštine kod nas i u regionu, njeno naučno-obrazovno izučavanje (u umetničkim školama i fakultetima primenjenih umetnosti, te akademijama umetnosti) i svakako etabliranje na svetskoj mapi stvaralačkih tendencija u oblasti vizuelnih umetnosti što su različite generacije tkalja potvrdile svojim znanjem, umećem, vanrednom nadarenošću i izuzetnim entuzijazmom kroz činjenicu da je „Atelje 61“ stvorio 900 umetničkih dela, u saradnji sa preko 500 umetnika iz zemlje i inostranstva. Prisna saradnja sa umetnicima neophodna je prilikom stvaranja tapiserije zbog iznalaženja mogućih načina i rešenja umetnikove vizije (sa kartona-predloška). Budući su tkalje „A61“ izvođači stvaralačkih ideja, zbog svoje veštine, umešnosti i vrlo osobenog talenta u specifičnoj i elitističkoj a drevnoj umetnosti, kakva tapiserija jeste, one su postale „koautori“ dela koji su u najneposrednijem kontaktu sa umetničkim izrazima i same razvijale ukus i smisao za usvajanje savremenih likovnih shvatanja i tendencija. Od njih u potpunosti zavisi interpretacija umetnikove ideje sa kartona. U svakom smislu je i spretnost njihovih prstiju, ili kako vi metaforično rekoste „zlatnorukost“, tek jedan od kvaliteta u mnoštvu naše produkcije, koja se za šest dekada postojanja distancirala od folklora, približila svetskim trendovima u oblasti tapiserijske umetnosti i stvorila srpski autentični izraz u ovom mediju.
KOLIKO SE RADI JEDNA TAPISERIJA I KOJA JE PROCEDURA IZRADE?
Tapiserijska umetnost je po definiciji dekorativna i monumentalna, što bi pažljivijem čitaocu i tumaču odmah moglo sugerisati da je mnogomesečna i sporohodna, ukoliko govorimo o ručnom, a ne mašinskom stvaranju tapiserijskog dela. U kontekstu samog vremenskog okvira, tapiserija se može raditi od šest meseci do više godina, što zavisi od kompleksnosti samog predloška-kartona za idejno rešenje tapiserije i dimenzija koje je potrebno transponovati iz medija „crteža“ u medij tapiserije.
Svoj osobeni manir “Atelje 61” je razvio na sledeći način: oslikani kartoni-predlošci koje stvaraju umetnici (dizajneri tekstila, slikari, kostimografi, scenografi, arhitekte, vajari itd.) su veličine koje će biti i gotova tapiserija i podmeću se i pričvršćuju ispod osnovnih niti na razboju. Tkanjem se detaljno slede konture i forme, a rafinirani tonski pasaži i nijansiranja izvode se sa već unapred formiranim “lutkicama” (na specifičan način namotanim klupčićima vune, svile i drugih prediva) koje meliranjem (senčenjem) nekoliko različito obojenih niti imitira zahtevano kolorisanje određene površine.
DA LI NA JEDNOJ TAPISERIJI RADI SAMO JEDNA UMETNICA ILI IMA I TAKVIH NA KOJIMA RADE VIŠE NJIH?
To uvek zavisi od ljudskih resursa, odnosno kapaciteta ustanove i rokova koji mogu biti fleksibilni ili zadati prilikom realizacije dela, projekta, aktivnosti. Budući da “A61” poseduje četiri velika vertikalna razboja, mi gledamo da na jednoj tapiseriji radi par tkača, ali nekada majstor specijalista umetničkog tkanja radi i sam na tapiseriji. Kada su rokovi furiozni i kratki, kakav je bio za “Heroje svakodnevice”, događa se i da tri i četiri tkača rade na jednom delu, kao u slučaju sa distopijskom vizijom grada Željka Paheka i tapiserijom “Grad i odjeci sadašnjosti”. Na poslednjim tapiserijama za projekat “Heroja svakodnevice” radilo se i po 500-600 radnih sati, a na nekima i preko godinu dana.
NA KOJU TAPISERIJU IZ “ATELJEA 61” STE NAJVIŠE PONOSNI?
Kada ste jedinstvena i po svemu specifična institucija kulture, ne u jednom gradu, zemlji, regionu , već vas je malo takvih u čitavoj Evropi, onda ste u prilici da sarađujete sa pionirima modernističkih i savremenih umetničkih tendencija svetske profilacije kakva je bila nedavno počivša, multitalentovana i ostvarena umetnica, Jagoda Buić (tapiseristkinja, kostimografkinja, scenografkinja, čija dela su otkupljivali Steedelijk, Tate museum itd.), čije tapiserije je produkcija “A61” radila kako osamdesetih godina prošlog veka, tako i u poslednjim godinama kada je Buićeva bila među nama (poslednja Jagodina tapiserija “Žar ptica” otkana je upravo kod nas 2019. godine).
“Atelje 61” je tvorac istorije jugoslovenskog modernizma u tapiserijskoj umetnosti jer svako “ko je neko” u likovnosti 60-ih, 70-ih, 80-ih godina prošlog veka, morao je sarađivati sa nama ukoliko se želeo iskazati kroz tapiserijski medij. Otuda u našoj Nacionalnoj zbirci i potpisi Konjovića, Ćelića, Eda Murtića, Franca Slane, Voja Stanića, Boška Karanovića, Jagode Simonović i brojnih drugih utemeljivača visokoobrazovnih institucija u oblastima vizuelnih umetnosti u bivšoj zemlji, umetnika iz SAD, Danske, Švedske, Francuske, Poljske, čija dela su postala integrativnim delom Zbirke “A61”.
Tokom 60 godina duge istorije „Atelje 61” je imao saradnju sa 500 umetnika, otkano je oko 900 tapiserija, poseduje Nacionalnu zbirku tapiserija koja se smatra jednom od najobimnijih u ovoj oblasti.
Nacionalnu zbirku tapiserija države Srbije, odnosno “Ateljea 61”, sačinjava 310 dela tapiserijske umetnosti nastalih od 1961. godine do danas. Muzejsku zbirku smo počeli da stvaramo krajem osamdesetih godina prošlog stoleća i ona poseduje i dela od velikog značaja za pravilno rekonstruisanje razvoja jugoslovenske i srpske tapiserije. Mnoga tapiserijska dela koja smo realizovali su završila u holovima banaka, hotela, kongresnih i sajamskih centara u SAD, zemljama Južne Amerike poput Brazila ili Venecuele, Nemačke, Poljske, Italije, ali i u našim rezidencijalnim i etatističkim zdanjima kakvo je Predsedništvo Srbije, Izvršno veće Vojvodine, Skupština grada Novog Sada, Dortmunda, Modene.
O jedinstvenoj i svakako najbogatijoj muzejskoj Zbirci tapiserija “A61” ponešto govori i činjenica da smo izlagali u referentnim muzeološkim i muzealskim kućama diljem sveta poput Nacionalnog muzeja lepih umetnosti u Rio de Ženeiru, Nacionalnom muzeju Osla, Helsinkija, Kopenhagena, Ernst muzeju u Budimpešti, Smitsonijan institutu u Vašingtonu, Royal Ontario museumu u Torontu, Modernoj galeriji u Ljubljani, Museo civilta u Rimu, pa sve do Kunstet center u danskom Silkeborg Badu, prošle 2021. godine, kao jedina srpska institucija kulture, muzejsko-izložbene profilacije, koja je usred pandemije uspela da realizuje međunarodni-bilateralni kulturni program na poziv Kraljevine Danske i srodnih ustanova kulture u ovoj zemlji koje prepoznaju ono što posedujemo i baštinimo. Što je percepcija srpske javnosti takva da su često nedovoljno ako ne i nimalo upoznati sa našom međunarodnom recepcijom, nije pitanje za mene i nas u “A61”, već za srpsku kultur-tregersku javnost.
KADA UPOREDIMO NAŠE TAPISERIJE SA SVETSKIM TAPISERIJAMA, KOJI ZAKLJUČAK MOŽETE DA IZNESETE?
Mi nemamo tradiciju u tapiserijskoj umetnosti poput Velike Britanije, Francuske, čuvene “flamanske tapiserije” – dakle, Belgija, Luksemburg, Holandija, Nemačka, Italija, koje su ovu umetnost razvijale u kontinuitetu od sedam-osam vekova. Tek sa ustanovljavanjem i pojavom “Ateljea 61”, ne samo naša zemlja, već i sve u okruženju su dobile priliku i način da se iskazuju kroz ovaj medij. Ono što smo postigli za bezmalo sedam dekada utemeljivanja, stvaranja, negovanja, baštinjenja tapiserije kao umetničke discipline jeste da smo stvorili svoj autentični izraz, apsolutno profesionalizovali izvođače umetničkih dela – majstore specijaliste umetničkih tkanja stvaranjem profila u školama vezanim za tekstil, slično uradili i u sistemu visokog obrazovanja na FPU i akademijama umetnosti, sve to učinili u oblasti savremenosti budući su tradicije koje danas posedujemo u tapiseriji stare 63 godine. U produkcionom smislu, dosegli smo zemlje znatno bogatije, mnogoljudnije i koje imaju veće finansijske i druge kapacitete od nas. Malo li je za tako kratak period vremena?!
TEMA DECEMBARSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA NOSI NAZIV „NOVI SVET“. KAKO GA VI VIDITE, A KAKO BISTE GA PREDSTAVILI NA TAPISERIJI?
Pokušaću da budem šarmantna, pa da odgovorim na sledeći način – transglobalni uspeh megahit HBO serijala “Game of Thrones”, a potom i nešto manji, nedavno završeni prvom sezonom “House of Dragon”, nam je u mas-medijskom ključu pokazao gde je mesto tapiserije u “Novom svetu” – i dalje na zidinama Winterfella ili nekog drugog zamka jer kada dvor Kraljeve luke (King’s land) želi da vidi umetnost, on odlazi u Dvoranu tapiserija, kako kaže kralj Viseris u jednom od nastavaka ovog TV fenomena današnjice.