PIŠE/FOTOGRAFIJE: MIA MEDAKOVIĆ
RADISSON COLLECTION HOTEL JE IDEALAN DA UGOSTIM STRUČNJAKE IZ RAZLIČITIH OBLASTI. DORUČAK JE UVEK SPREMLJEN NA NAJLEPŠI NAČIN U AMBIJENTU KOJI ODIŠE MIROM, POSLOVNOŠĆU, DIVNOM ESTETIKOM. NEKI OD MOJIH GOSTIJU DOŠLI SU U OVAJ HOTEL PRVI PUT, A NEKO VOLI DA U NJEMU ORGANIZUJE SASTANKE I IVENTE, PA IM JE ON DOBAR POZNAT.
ZA LETNJI DVOBROJ U GOSTE SAM POZVALA NEBOJŠU RAPAJIĆA, VLASNIKA I DIREKTORA AGENCIJE ZA NEKRETNINE FENIKS SISTEM, ERVINA PAŠANOVIĆA, DIREKTORA I VLASNIKA AGENCIJE ZA NEKRETNINE ADVENTIS REAL ESTATE I DUŠANA MIRKULOVSKOG, VLASNIKA I DIREKTORA AGENCIJE ZA NEKRETNINE ZID ART IZ BEOGRADA. TEMA RAZGOVORA SU NEKRETNINE KOJE SU UVEK U FOKUSU.
Kao vlasnici agencija za nekretnine, šta vas najviše inspiriše u radu?
Nebojša Rapajić: Ono što inspiriše svakog uspešnog biznismena, pa i mene, jeste želja da se pomeraju granice u svom poslu. Biti inovativan i po mogućnosti što bolji u oštroj konkurenciji.
Ervin Pašanović: Inspiraciju nalazim u rešavanju velikih izazova i postavljanju novih standarda u oblastima koje pokriva moja kompanija. Ovo zanimanje je izuzetno zahtevno i kompleksno.
Procena nekretnina je sama po sebi veoma složena oblast, jer je ogromna odgovornost u određivanju tržišne vrednosti, pored svih specifičnosti koje ovaj poziv nosi.
Ljudi me pitaju kako je komplikovano odrediti cenu kvadrata nekog stana, a ja odgovorim – Da li je prizemlje ili potkrovlje? Da li je južna ili severna strana, da li je nova zgrada ili kuća za rekreaciju, da li je u blizini neki sadržaj, ko je komšija, gde je prevoz, kakvo je grejanje, da li je renovirano, u kom je delu grada, kad je poslednji put prometovano…
Što se tiče posredovanja u prometu i izdavanju nepokretnosti, tj. kako je biti agent za nekretnine, to zna samo neko ko se bavio ovim poslom. Upariti ponudu i tražnju, naći klijente kupce i prodavce, potpisati ugovor o posredovanju, istražiti sve bitne činjenice od toga da li su plaćeni svi računi, da li postoje hipoteke, da li ima zabeležbi, da li će notar da overi, kakvo će biti plaćanje, poreklo novca i na kraju naplata zarađene provizije. Sve je to izuzetno izazovno, ali borili smo se da sistemom zakona o javnim beležnicima, o proceniteljima i o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti dođemo na nivo potpune sigurnosti i bezbednosti za naše klijente, i kupce i prodavce prevashodno, a potom i da celokupnu profesiju podignemo na daleko viši nivo u poslednjih desetak godina.
Dušan Mirkulovski: Rad sa ljudima oduvek me je motivisao i dao mi energiju kojom bih mogao dosegnuti najviše vrhove, što možda proizilazi iz činjenice da sam od detinjstva bio uključen u misiju svojih roditelja i njihovog istinskog zalaganja za kvalitetnu uslugu na koju su se klijenti mogli osloniti. Vlasništvo brokerske kuće koja već trideset godina uspešno posluje u urbanom tkivu Beograda pruža mi neizmerno zadovoljstvo i osećaj postignuća. Uz sve to, duboko verujem da svaka nekretnina nosi svoju jedinstvenu priču i, kao takva, predstavlja više od samo fizičkog prostora. Ona je dom, utočište, investicija ili deo nečijeg životnog puta. Inspirisan sam mogućnostima da ljudima pružim priliku da pronađu svoje mesto pod suncem, osluškujući njihove potrebe i snove, te ih pretvarajući u realnost. Moje kolege i ja se trudimo da svaki klijent oseti tu posvećenost i strast prema onome što radimo, jer je upravo to ono što čini razliku u našem radu.
Zakon o prometu nepokretnosti je donekle uveo red u vaše poslovanje. Koje su mu mane, odnosno šta je još ostalo nerešeno?
Nebojša Rapajić: Zakon je uveo veći kvalitet usluga koje posrednici pružaju. Zakon je eliminisao divljake i velikim delom advokate koji su se nelegalno bavili ovim poslom. Divljaka još ima u prometu lokacija za gradnju i zemljišta. Ono što u zakonu treba poboljšati je uvođenje fiducijalnog računa koji je standard u poslovanju u EU zato što nudi dodatnu sigurnost klijentima prodavcima i kupcima. Takođe treba zakonski rešiti radno-pravne odnose agenata kako bi njihov angažman bio u realnom odnosu sa stvarnošću.
Ervin Pašanović: Dve glavne zamerke sa moje strane su nedefinisan način isplate provizije agentima po realizaciji i nedefinisana minimalna provizija za posredovanje. To nam je izazov za budućnost.
Dušan Mirkulovski: Zakon o prometu nepokretnosti zaista je donekle uveo red u samo poslovanje, pružajući jasne smernice i okvir koji su bitan korak ka transparentnijem tržištu.
Posebno bih istakao da je jedna od najvećih prednosti ovog zakona to što je uspešno suzbijen veliki deo sive ekonomije, koja je dugi niz godina predstavljala ozbiljan problem u sektoru nekretnina. Zahvaljujući regulacijama, mnoge transakcije postale su formalizovane, što je klijentima dalo veći osećaj sigurnosti i poverenja.
Međutim, kao i svaki zakon, ni ovaj nije bez mana i prostora za unapređenje. Ono što smatram ključnim problemom jeste činjenica da zakon nije obezbedio minimalnu proviziju za rad agencija. To je dovelo do često nepravedne konkurencije i obaranja cena, što dugoročno može smanjiti kvalitet usluga koje pružamo. Drugo značajno pitanje je ograničenje da se promet nepokretnosti mora obaviti preko licencirane agencije. Takva odredba bi dodatno osigurala sigurnost i transparentnost u transakcijama, istovremeno unapređujući profesionalne standarde u branši.
Koji su to centri u Srbiji gde se grade i kupuje najviše nekretnina? Da li je to samo Beograd ili Kopaonik, Novi Sad, Zlatibor, i zašto?
Nebojša Rapajić: Najveća tržišta u Srbiji su i dalje Beograd, Novi Sad, Zlatibor i Kopaonik, što nam pokazuje da tržište nekretnina nije samo stambeno nego prvenstveno finansijsko tržište kao vid sigurnog plasmana kapitala.
Ervin Pašanović: Pa tu se najviše gradi jer je tendencija migracije ka velikim centrima, a onda je potreba za sekundarnim kućama još veća. Gradi se svugde, samo je u ovim centrima to vidljivije. Sadržaj diktira uslove, ljudi su putem interneta povezani sa celim svetom i žele sve što mogu da vide da postoji, a pravi sadržaj nude samo veliki centri, od kulturno-obrazovnog programa, preko zdravstvene zaštite, zabave, sportsko-rekreativnog sadržaja, sve do socijalnih odnosa. Nije isto u Beču i Gracu.
Dušan Mirkulovski: Kada govorimo o centrima u Srbiji gde se gradi i kupuje najviše nekretnina, svakako treba istaći da su to mesta koja pružaju najviše zaposlenja, pa tako i privlače najviše stanovništva. Na vrhu liste nalazi se Beograd, najveći centar Srbije i Balkana uopšte. Beograd ne samo da je politički i ekonomski epicentar zemlje, već je i kulturno i obrazovno središte, što ga čini primamljivim za različite generacije, od studenata do penzionera. Dinamičan razvoj infrastrukture, bogat kulturni život i brojne mogućnosti za zapošljavanje stvaraju kontinuirani rast potražnje za svim vrstama nekretnina, od stambenih do komercijalnih prostora.
Da li je Beograd finansijsko tržište ili tržište za rešavanje stambenog pitanja?
Nebojša Rapajić: Beograd je metropola Jugoistočne Evrope i Balkana i još uvek nije u punoj meri integrisan finansijski koliko se očekuje. Upravo zbog tih očekivanja vrlo je interesantan za plasman kapitala jer se u budućnosti predviđa veliki rast cena kako bi se približio evropskim.
Ervin Pašanović: Beograd je SVE–t, nekretnine su i rešavanje stambenog pitanja, ali i tržište kapitala. Ne možete lako da plasirate sredstva sa malim rizikom kao sigurnost koju nude nepokretnosti. Povraćaj na investiciju je spor, ali je rizik od gubitka minimalan. To je cena rizika i većina se odlučuje da uravnoteži rizik i prinos baš kroz nekretnine.
Dušan Mirkulovski: Kao stručnjak za nekretnine sa dugogodišnjim iskustvom u ovom gradu, mogu reći da Beograd kontinuirano pokazuje svoju dualnu ulogu i kao finansijsko tržište i kao mesto za rešavanje životnih pitanja. Naš cilj je da pomognemo klijentima da prepoznaju i iskoriste te prilike, bilo da su u pitanju investicije koje će doneti materijalnu sigurnost ili stvaranje novog doma u dinamičnom i vibrantnom okruženju naše prestonice.
Kada se kupuje nepokretnost, kažu da se najviše računa vodi o lokaciji, lokaciji i samo lokaciji. A onda na red dolazi sve ostalo. Koja je lokacija i zašto najaktuelnija, a koje su to manje atraktivne lokacije za koje kupac zaista „papreno plaća“?
Nebojša Rapajić: Lokacije su najvažnije i one s dele na jeftine i skupe jer su te dve kategorije najtraženije. Jeftine su one periferne, a skupe one centralne i dobro marketinški prezentovane, iako možda nisu stvarno atraktivne kao na primer Dorćol, neki delovi Novog Beograda i Zemuna.
Ervin Pašanović: Kažem da uvek postoje dve glavne komponente kupovine nekretnine. Racionalna i EMOTIVNA! Kod nas ljudi više gledaju emotivni aspekt kupovine nepokretnosti. Jedan pošteni Vračarac će samo pod ozbiljnom pretnjom doći na moj Novi Beograd, ali će možda takav odziv za popularnošću doneti neko virtuelno članstvo elitističkog kluba dvojkaša. Isto je i u drugim gradovima, centar i periferija, poslovni deo i razuđeni, predgrađe u Evropi i Americi itd. Papreno se plaća sadržaj, ali i komšiluk. Cene koje diktiraju i stanare koji mogu sebi da priušte kvalitet i lokaciju određuju i socijalni status, a možda i poslovanje i nivo edukacije, klub privilegovanih. Zato u odnosu na mogućnosti uvek treba sagledati širu sliku – da li uzeti manje kvadrata u traženijem delu ili više komfora u opuštenijem ambijentu.
Dušan Mirkulovski: S obzirom na to, trenutno najaktuelnije lokacije su Novi Beograd i Savski venac, kao i ekskluzivna naselja poput Beograda na vodi. Ove oblasti doživljavaju kontinuirani rast i privlače veliku pažnju zbog modernih građevinskih projekata, odlične infrastrukture i blizine poslovnih, kulturnih i obrazovnih centara. Sukcesivne investicije u ove četvrti dodatno ih čine atraktivnim za stanovnike koji ne žele da prave kompromis između urbanog života i praktičnosti.
Da li je u Beogradu realan odnos cene nepokretnosti i kvaliteta izgrađenih objekata?
Nebojša Rapajić: U poslednje dve godine cena materijala i radne snage skočila je i do 100%, tako da ne postoji prostor za pojeftinjenje novoizgrađenih kvadrata.
Ervin Pašanović: Cene nisu propisane i dok god tržište apsorbuje ponudu, dotle su cene realne. Ako krenu da padaju, to je loš znak i znači da je nastala socijalna kriza, a tada uglavnom većini nije dobro, te zato ne treba težiti padu cena već rastu primanja i standarda.
Dušan Mirkulovski: Kada govorimo o tržištu nekretnina u Beogradu, prvo treba sagledati širi kontekst kako bismo pružili adekvatan odgovor na vaše pitanje o odnosu cene i kvaliteta izgrađenog objekta. U ovom dinamičnom gradu, lokacija je često primarni faktor koji određuje cenu nekretnine. Bez uvijanja, mogu reći da cena često nadmašuje kvalitet gradnje, pogotovo kada je reč o atraktivnim lokacijama.
Kupci, bilo da su to individualci ili investitori, prvenstveno se odlučuju za određene delove grada zbog njihovih specifičnih prednosti – blizina centra, kvalitet infrastrukture, dostupnost škola, zdravstvenih ustanova, kulturnih i sportskih sadržaja. Na primer, u Starom Beogradu, cene su visoke jer taj deo grada nudi istorijsku vrednost, bogat kulturni život i izvanrednu praktičnu dostupnost. Međutim, kada kupac suzi izbor na željenu lokaciju, tada kvalitet gradnje postaje presudni faktor u odlučivanju. U tim trenucima dolaze do izražaja sve one sitnice koje čine razliku – kvalitet materijala korišćenih u izgradnji, energetska efikasnost objekta, zvučna izolacija, dizajn enterijera i brojni drugi detalji. Dakle, dok lokacija „prodaje“ nekretninu, kvalitet izgradnje može biti odlučujući faktor prilikom konačne odluke.
Tema julsko–avgustovskog izdanja RYL magazina nosi naziv „Strast kao autentičnost“. Kako biste objasnili svoj specifikum u poslovanju?
Nebojša Rapajić: Kao što rekoh – ili trčiš trku ili ne trčiš. Ako trčiš, gledaš da prođeš prvi kroz cilj.
Ervin Pašanović: Trudim se da budem amaterski profesionalac, stvari doživljavam lično, ali se i srdačno borim da zadovoljim svakog klijenta i trudim se da to pokažem na svakom planu. Ljubav me uzvisuje, a kad voliš – ništa nije teško!
Dušan Mirkulovski: Moja strast prema nekretninama ogleda se u ovom spoju – dok se oslanjam na proverene i dugoročne poslovne principe, uvek ciljamo ka budućnosti, istražujući nove metode i prateći najnovije trendove. To je autentičnost koja nam omogućava da pružimo ne samo uslugu, već i iskustvo koje je prilagođeno vremenu i potrebama klijenata. Na kraju dana, naša misija je da budete zadovoljni, informisani i sigurni u svoje odluke, dok vas vodimo kroz proces kupovine ili prodaje nekretnina. Jer kada srcem radite ono što volite, svaki korak postaje lakoća, a svaki klijent postaje deo vaše priče.