NJEGOVO VELIČANSTVO VINOREL

PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE

MIRA KOVAČEVIĆ, ZAVRŠILA JE AKA­DEMIJU LEPIH UMETNOSTI U BEO­GRADU, U KLASI PROFESORA DUŠANA OTAŠEVIĆA. IMALA JE BROJNE GRU­PNE I SAMOSTALNE IZLOŽBE U ZEM­LJI I INOSTRANSTVU. TRENUTO ŽIVI I RADI U ISTOČNOM SARAJEVU. OKRE­NULA SE STAROJ TEHINICI SLIKANJA VINOM I NJENE MUZE SU ŽENE.

SVOJU KREATIVNOST I IZRAŽAVA I KROZ KOSTIMOGRAFIJU. ČLAN JE UDRUŽENJA LIKOVNIH STVARALACA ŠAPCA I UDRUŽENJA LIKOVNH UMET­NIKA „ESNAF“. VESELE NARAVI, OVA MLADA SLIKARKA OSLIKAVA ŽENU NA NAJLEPŠI MOGUĆI NAČIN VINOM, KAO NA FILMU ILI U POEZIJI, ŽIVEĆI SVOJU SLIKOVITU PESMU.

ODALE IDEJA ZA SLIKANJE VINOM?

Prošlog leta sam zajedno sa suprugom i prijateljima bila na divnom putovanju po Hercegovini. Kako je ova regija bo­gata vinima, mi smo ih probali, upari­vali sa divnom hranom i zaista uživali. Tada sam se setila da postoji stara, pomalo zaboravljena tehnika slikanja – vinorel, slikanje vinom. Nakon po­vratka sa puta, počela sam da slikam vinom.

Želela sam da, kao i sa ranijom poe­tikom koju sam negovala, radim ne­što drugačije, prepoznatljivo. Da kada neko vidi rad, zna da sam ja autor, jer niko drugi ne radi na taj način. U slikar­stvu je to veoma teško, ali ja se trudim da se razlikujem.

CRVENA BOJA UVEK NAS INSPIRIŠE NA STRAST I LJUBAV. TVOJA TEMA SU AKTOVI ŽENA NA DIVAN, ESTETSKI NAČIN. KAO MAJSTOR VINORELA, ŠTA TE JE INSPIRISALO DA SE VRATIŠ OVOJ STAROJ TEHNICI, KOJA JE NASTALA JOŠ U VREME RENESANSE?

Vinorel tehnika je potpuno suprotna svemu što sam do sada radila i meni kao umetniku, slika­ru, bio je veliki je izazov da se oprobam u neče­mu novom, kako za mene, tako i za publiku. Vi­norelom se bavi jako malo ljudi u celom svetu, tehnika je gotovo nepoznata i veoma je teška za savladati. Spojila sam ovu neobičnu tehniku sa neiscrpnom temom žene.

KAŽE SE ZA VINO DA JE BOLJE I LEPŠE ŠTO JE STARIJE. DA LI JE TAKO I SA TVOJIM SLIKAMA KOJE SU NASTALE OD VINA?

Kao i u čaši, i na papiru treba vremena da se upozna vino. U prvom momentu, tonovi su ru­žičasti, ali vremenom se menjaju i prelaze u smeđe, potezi postaju intenzivniji, a cela slika na kraju ima izražene kontraste. Veština je to predvideti i znati šta od kog vina možete očeki­vati. Zbog toga ja koristim samo nekoliko vrsta vina iz vinarija našeg regiona: vranac, blatinu, cabernet sauvignon, pinot noir. Njihovim me­đusobnim kombinovanjem dobijam specifične vinske slike – vinorele.

ZAŠTO ŽENA KAO INSPIRACIJA?

Kaže se da je u vinu istina. Stoga slikam vrlo intimne trenutke u životu žena, kada se posle par čaša vina nađu same sa sobom i svojim mislima. Neke su vrlo romantične, odevene u raskošne haljine, dok su druge vrlo slobodne, obnažene ili u izazovnom rublju. Sve one imaju hiljadu misli, pitanja i želja koje im se motaju po glavi. Postavljam sebe i publiku u ulogu po­smatrača, svedoka tih posebnih trenutaka. To mi je glavna inspiracija.

DA LI SE SLIKE RAĐENE VINOM LAKŠE PRODAJU OD ULJA NA PLATNU?

Za sada je tako. Mislim da ljudi u svemu, po­gotovu u umetnosti, vole nešto novo, drugačije i nepoznato, a opet dopadljivo. Takav je slučaj sa vinorelom. Slike se rade na papiru, na njih ne odlazi previše “boje”, te su vinoreli pristupačniji od ulja na platnu, što takođe veoma utiče na prodaju, osim same lepote radova.

TVOJE SLIKE NALAZE SE U PRIVATNIM I JAVNIM KOLEKCIJAMA U SRBIJI, BUGARSKOJ, RUSIJI, FRANCUSKOJ, ITALIJI, AUSTRIJI, HOLANDIJI, VELIKOJ BRITANIJI, GRČKOJ, ŠVEDSKOJ, LIBANU, SAD, AUSTRALIJI I ARGENTINI. DA LI SI PONOSNA NA TU ČINJENICU?

To je podatak koji me veoma raduje. Na taj način i ja sam na svim tim mestima preko moje umet­nosti. Većina mojih kupaca šalje mi fotografije prostora u koje su smestili slike, i to je posebno interesantno kada vidite da vaše delo sada živi neki novi život.

KADA NE SLIKAŠ VINOM, SLIKAŠ ULJEM I TVOJE SLIKE ODIŠU VESELOŠĆU, DEČJIM SKLADOM, LEPOTOM. DU­GINE BOJE NA SLIKAMA OTKRIVAJU VEČITO DETE U TEBI. KAKO VIDIŠ TE SVOJE RADOVE?

Svaki čovek mora zadržati dete u sebi, osmeh, naivnost i radost u svemu što ga okružuje. Kako sam duži niz godina radila sa decom, to se ve­oma odrazilo na moje slikarstvo, te sam razvila poseban, maštovit, veseli svet, prepun radosti i boja. Želja mi je bila da, barem na trenutak, sva­koga ko vidi te slike vratim u detinjstvo, nasme­jem ga, obradujem.

TEMA JUNSKOG IZDANJA RYL MAGAZINA JE STIH TINA UJEVIĆA „ZA LET SI, DUŠO, STVORENA“. KADA TVOJA DUŠA LETI I ISPUNJENA JE ZADVOLJSTVOM?

Meni ne treba mnogo da mi duša poleti i bude ispunjena. Uživam u svakom novom danu i sa­znanju da su svi oni koje volim dobro, zdravo. To mi je dovoljno. Uvek se smejem, radujem životu, mislim pozitivno. Kada sliku uradim u dahu i bez greške, to je poseban osećaj radosti i zadovolj­stva i čini me se da tada mogu sve, pa i da po­letim!