NIŠVILLE 2016: DOBRA MUZIKA I AUTENTIČNOSTI JUGA

TEKST/FOTOGRAFIJE: MILENA NIKITOVIĆ

Još jedan Nišville je iza nas, pamtićemo ga po prijatnim muzičkim večerima na Niškoj tvrđavi, raznovrsnom i bogatom muzičkom programu (mnogo više domaćih bendova ove godine-za pohvalu) i tradicionalnom južnjačkom gostoprimstvu.

Mesec avgust proveden u Srbiji pruža sadržajna i zanimljiva iskustva. I ove godine, najveći i bez sumnje, najbolji internacionalni džez festival u Srbiji – Nišville bio je dobar i kvalitetan. Pohvale našem popularnom Nišvillu stigle su i iz sveta, nedavno je britanski Guardian svrstao Nišville u 10 najboljih evropskih džez festivala, rame uz rame sa džez festivalima Montreux, North Sea i Umbria.

Nišville je primetno skromniji od gore pomenutih festivala i ovo važno rangiranje treba da posluži kao podstrek za dalji rast i razvoj ove manifestacije. Niš je takođe i atraktivna turistička destinacija koja pored specijaliteta domaće kuhinje (izdvaja se moravska salata i sukana pita), kafića, restorana i šopinga može ponuditi i lepe izlete u okolna mesta (od Stare planine, Đavolje varoši do onih bližih znamenitosti poput Niške banje, Medijane, Spomen parka Bubanj, itd.).

Za nas koji ga posećujemo redovno, Nišville i Niš su zaista nešto posebno. Ovaj festival je odlično organizovan, to je festival besprekornog zvuka iza kojeg stoji tim predvođen Don Kihotom od Niša, g. Ivanom Blagojevićem i svi njegovi mladi, nasmejani volonteri. Isuviše dobro znamo gde i kako živimo da bi kritikovati ovaj festival, koji je ove godine posetilo čak 170,000 ljudi, bilo neprimereno u zemlji sumnjivih kulturnih tranzicijskih vrednosti i sveprisutnim kičom i šundom. Stoga, Ave Naissus!!

U četiri festivalska dana, 33. po redu Nišil nam je ponudio 110 koncerata odnosno predstavio 660 izvođača na 11 festivalskih bina. Žanrovski gledano, Nišville ima u ponudi džez, world, Balkanski ritam, fjužn, hip-hop, elektonski zvuk pa čak i soul-pop note. Strogim očima kritike mogao bi zasmetati nedostatak žanrovske skoncentrisanosti na izvorni, klasični džez ali treba biti svestan da samo raznovrstan program može privući posetioce različitih generacija i afiniteta, i tako osigurati zdrav i dug život ovog festivala. Uostalom, Nišville i jeste poznat po eklekticizmu i uspešnom spajanju džeza i balkan bita.

Ovogodišnje izdanje ističe se po mnogim muzičkim performansima, prve večeri nezaboravna je bila svirka super džez tria (klavir-bas-bubnjevi) Cyrus Chestnut, Buster Williams, Lenny White Trio (SAD). Iako je trajala mnogo kraće od očekivanog (ili željenog) i bila ometena blagom kišom, interpretacija ova tri velikana pružila je istinsko uživanje, prelepo putovanje kroz maštu i improvizaciju.

Njihovom nastupu je prethodio veseli Belgrade Dixieland Orkestar čiji je osnivač g. Ljubomir Mitijac, trombonista i jedan od pionira jugoslovenske džez scene, dobitnik ovogodišnje Nišvillove nagrade za životno delo. Sve pohvale upućujemo odličnoj vokalnoj solistkinji Dixieland orkestra, Aleksandri Bijelić.

Gostovanje kineskih džezera Golden Buddha Jazz Band iz Pekinga bilo je prijatno i osvežavajuće, ovaj bend neguje savremeni džez sa primesama kineskog folklora.

Ovogodišnji dobitnik Nišville Grand Prix-a “Šaban Bajramović” je američki gitarista Al Di Meola, ovu prestižnu nagradu koja nosi ime velikog romskog umetnika, Nišville dodeljuje svake godine zaslužnim umetnicima za fuziju džeza sa drugim stilovima.

Druge večeri nastupio je britanski saksofonista mlađe generacije, Soweto Kinch, poznat po tome što kombinuje afro-karibske korene i fristajl rep.

Treće veče Nišville džez festivala obeležili su mnogi umetnici. Među najvažnijim imenima večeri, američki saksofonista Bill Evans pružio nam je vrhunski šou. Evans je virtuoz i neko ko se može pohvaliti da je svirao sa Majlsom Dejvisom. Njegov zvuk je američki od početka do kraja i u sebi nosi prizvuke amerikane i kantrija, bluza, roka i folka. Iste večeri čuli smo i sjajne niške bendove Eyot & Friends i El Jazzyra – sa super talentovanom Minom Nikolić.

Željno smo iščekivali džez-funk veterane Shakatak, koji su takođe nastupili treće večeri ali britanci su nas ostavili poprilično ravnodušnim. Uprkos hitovima, tokom njihovog tezgarskog nastupa stekao se utisak da je sav sjaj izgubljen i da su Shakatak samo bleda senka onoga što su bili 80-tih.

Poslednje večeri kao šlag na već bogatu tortu predstavio nam se Yuri Honing Quartet, akustični kvartet iz Holandije da bi usledili božanstveni zvuci koje su nam upriličili Remi Panossian Trio (FR). Nakon finog džeza i dobrog gruva publici se predstavila britanska soul diva, Joss Stone. Nišville je najednom bljesnuo zajedno sa Joss, koja je bila najveća zvezda ovogodišnjeg festivala i ona koja je privukla najveći broj posetilaca. Njen vokal je moćan a bend muzičara koji je prate je još moćniji, no piscu ove male reportaže, repertoar Stounove i teatralnost njenog nastupa nisu bili skroz po volji.

Za one najistrajnije, svake večeri od ponoći bio je tu “Midnight Jazz Dance Stage” koji je zabavljao publiku do sitnih sati. Ovaj program bio je izuzetno atraktivan zahvaljujući izboru njenog selektora, niškog DJ-a Dejana Gavrilovića – Gavre aka DJ Funky Junkie-u koji se ove godine pobrinuo da dovede imena poput Shuya Okino, Crazy P i Nightmares on Wax. Funky Junkie je eklektičan, „new wave” nostalgičar, naslušan DJ i producent što čini da njegova DJ scena ima veoma jasan muzički profil. Na veliku žalost mnogih od nas, setovi na ovom stejdžu su počinjali isuviše kasno da bi se mogli ispratiti. Apelujemo da se napravi eksperiment na Nišvillu 2017 i uvede “Afternoon Jazz Dance Stage”?

Meni kao verovatno najveći uti­sak ostaje koncert pod nazivom “Jail house Jazz” koji je Nišville 2016 organizovao u niškom Ka­zneno-popravnom zavodu. Pred oko 750 zatvorenika nastupili su bluz bendovi, niški Benny Brick­man Band i bugarski sastav Po­duene Blues Band, a imali smo priliku i da čujemo “gangsta” rep u izvođenju troje štićenika KPZ, bend “Maskils” koji je po­brao najviše simpatija publike sa njihove tri numere – speci­jalno pripremane za ovu priliku. Nišville je ovim istorijskim ges­tom želeo da omogući onima od nas koji su iza rešetaka, da osete delić festivalske atmos­fere i napoje dušu kvalitet­nom muzikom. Ovo je prvi put u našoj zemlji da se u nekoj od kazneno-popravnih institucija organizovao džez koncert. Ovaj projekat je nastao u saradnji Nišvilla sa Upravom KPZ i njenim harizmatičnim upravnikom g. Aleksandrom Grbovićem – “Babom” koji je toga dana dobio i najgromoglasniji aplauz publike.

Nišville je pre svega veliki brend, manifestacija koja u velikoj meri doprinosi promociji Niša i juga Srbije i želimo mu dalje pobede u borbi koja se zove kulturna deratizacija Srbije!

Svi za Niš od 10 do 13. avgusta 2017.godine!