NAJBOLJE NAMIRNICE ZA ZDRAVO SRCE

PIŠE: TATJANA POPOVIĆ, HEALTH COACH
FOTOGRAFIJA: NADA STJEPANOVIĆ

Hrana koja je zdrava za naše srce je upravo hrana koju nam je priroda dala. Svakodnevnevnim unosom nekoliko porcija povrća, voća, zdravih biljnih masti i dva do tri puta nedeljno konzumiranja ribe, doprinose očuvanju krvnih sudova i srca.

Nasuprot ovim zdravim namirnicama, rizik da obolimo od kardiovaskularnih bolesti povećavamo unosom trans i zasićenih masti, kao i preteranim unosom soli.

Trans masti nalaze se u industrijski prerađenoj hrani, dok su zasićene masti zastupljene u različitim vrstama mesa. Kako bismo osigurali dobro zdravlje za naš kardiovaskularni trakt, važno je hraniti se namirnicama bogatim biljnim vlaknima, koje ujedno sadrže omega-3 masne kiseline, antioksidanse, vitamine, minerale i zdrave biljne masti.

U daljem tekstu otkrićete 8 zdravih namirnica koje mogu unaprediti zdravlje srca i krvnih sudova:

  1. Ovas je pun folne kiseline, kalijuma i omega-3 masnih kiselina. Ova žitarica, osim što je bogata biljnim vlaknima, utiče na smanjenje nivoa lošeg holesterola i pomaže u održavanju zdravlja arterija.
  2. Losos je takođe bogat omega-3 masnim kiselinama i efikasno pomaže u smanjivanju krvnog pritiska i time predupređuje zgrušavanje krvi. Dve porcije ove ribe nedeljno mogu da umanje rizik od srčanog udara i iznanedne smrti. Ukoliko niste ljubitelj lososa, druge masne ribe poput skuše, tune, haringe i sardine, pružiće vašem srcu dobar protok krvi.
  3. Dodajte malo avokada u salatu ili ga servirajte uz obrok kako biste povećali nivo zdravih masti u vašoj ishrani. Ova namirnica je prepuna monozasićenih masti koje mogu da pomognu u snižavanju lošeg holesterola i podizanju količine dobrog holesterola u vašem organizmu. Avokado omogućava apsorpciju karotenoida, posebno betakarotena i likopena, koji su od suštinske važnosti za zdravlje srca.
  4. Maslinovo ulje je puno mononezasićenih masti, snižava loš holesterol i smanjuje rizik od razvoja srčanih bolesti. Rezultati iz studije, koja je pratila razvoj kardiovaskularnih bolesti širom sveta, pokazali su da iako muškarci sa Krita imaju predispoziciju za visok nivo holesterola, relativno malo ih umire od srčanih bolesti, jer je njihova ishrana usmerena na zdrave masti koje su dobre za srce, a nalaze se u maslinovom ulju. Ekstra devičansko maslinovo ulje je najmanje obrađeno i koristi se kao preliv raznih salata.
  5. Orasi su puni omega-3 masnim kiselinama, zajedno sa bademima i australijskim orahom, puni su monozasićenih i polinezasićenih masti. Spadaju u zdrave masti, kao i maslinovo ulje, i zbog toga su odlični za zdravlje srca.
  6. Borovnice, maline, kupine, jagode – za koje god bobica se odlučite, pune su antioksidanasa, koji smanjuju rizik od srčanih bolesti i raka. Kupine i borovnice su posebno korisne za kardiovaskularno zdravlje.
  7. Spanac ́ vam može pomoći da budete u top formi, zahvaljujući visokom sadržaju luteina, folne kiseline, kalijuma i vlakana. Povećajte porcije ovog povrća i to će sigurno dati podsticaj vašem srcu.
  8. Lan je pun biljnih vlakana, omega-3 i omega-6 masnih kiselina i smatra se sjajnom namirnicom koja utiče na zdravlje kardiovaskularnog i digestivnog sistema. Važno je da ga sameljete, a potom konzumirate uz smutije, salate ili uz jutarnju ovsenu kašu.

 

Ojačajte i osnažite vaše srce, najvažniji organ u vama.