in

LESS IS MORE

PIŠE: DAJANA VUJČIĆ, ‘DV STYLE THERAPY’
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: PRISCILLA DU PREEZ UNSPLASH.COM

https://www.dvstyleconsultant.com/

U modnom svetu, dva slogana su važna: “Less is more” (“Manje je više”) ili “More is more & less is bore” (“Više je više i manje dosadno!”)

Pogledajmo izbliza – počevši od minimalističkog “Less is more” (“Manje je više”), koji je Coco Cha­nel uvela 1920. godine, kada je debitovala svo­jom bezvremenskom “malom crnom haljinom” i donela pravu revoluciju u modnom svetu. Ka­snije, krajem pedesetih godina, u Londonu, to će postati slogan MODS-a (skraćeno od “moderni­sti”), gde je moderno značilo biti minimalistički obučen, kao ta njihova mladalačka subkultura, za koju je oblačenje sa “dobrim ukusom” bilo naj­važnije.

Nesumnjivo, odeća je veoma važan aspekt, jer gotovo uvek predstavlja ono što jesmo, ili ono što bismo želeli biti; ono što nosimo često nije samo pitanje stila ili trendova koje treba slediti, ili čak «visoke mode», većse doživljava kao oblik komunikacije i želje za integracijom s drugima. A “minimalno oblačenje”, u tom smislu, treba shva­titi kao filozofiju stvarnog života onih koji na prvo mestu stavljaju udobnost, suštinski kroj, moder­ne i minimalne linije, monohromatske izbore ili trezvene, ali prefinjene boje i odsustvo suvišnih ukrasa. Danas su ulice glavnih modnih prestoni­ca, Njujorka, Pariza ili Milana, prepune minimal­nog stila, koji se često povezuje sa Japanom, iako minimalizam ima svoje korene u Evropi, do­lazeći iz dva precizna umetnička pokreta: moder­nizma i Bauhausa.

U modi, ova vrsta estetike počinje da dominira u devedesetim godinama, kad termin ‘’Less is more’’, nemačkog arhitekte Ludviga Mies van der Rohea, postaje pravi slogan za mnoge dizajnere i koji počinje 1998. godine sa kolekcijom Miuccie Prade. Posle obilja i histerije 80-ih godina, estet­ski kod u ovoj deceniji uživa u minimalnoj filozo­fiji Martina Margiela, koji predstavlja avangardnu konceptualnost. Calvin Klein, Ann Demeulemee­ster, Helmut Lang, Jil Sander, zajedno sa dizaj­nerima koji dolaze sa Istoka, Rei Kawakubo di Comme des Garçons, Yamamoto i Issey Miyake, duboko su obeležili ovaj period svojim minimal­nim estetskim, konceptualnim, destruktivnim, prevelikim modelima i doveli modu, više nego ikada, bliže umetnosti.

Minimalni stil je uvek prisutan na modnim pista­ma i u oblačenju poznatih i uticajnih ličnosti, a oni koji vole ovaj stil znaju da, koliko god to bilo “jednostavno”, nikad ne sme biti banalan, i zato što je sastavljen od samo nekoliko stvari, zahte­va mnogo brige i ispravnu selekciju, na neki na­čin prihvatajući duh slogana “Kupi manje – biraj bolje” dizajnerke Vivienne Westwood!

Oni koji spadaju u ovu kategoriju kreiranja nečeg izuzetnog, uvek su u potrazi za detaljem koja pra­vi razliku, jer mi znamo da je stil veoma povezan sa našom sposobnošću da ciljano biramo izme­đu gomile stvari. Tako onaj ko izabere minimalni šik zna da je uvek sofisticiran, monohromatski, crno-bele kombinacije ili neobične kombinacije kao što su teget i crna, ali i urbana siva ili bež su takođe prihvaćene, a što se tiče izbora tkanina, bira se kvalitet: pamuk, vuna, lan, svila i kašmir. Ovaj dress code ne dozvoljava dezene, osim ako to nisu grafičke pruge, a što se tiče nakita, on je često povezan sa dizajnom i neobičnim oblicima.

Igra postaje teška, jer da biste ostaviti trag i da ne završite kao dosadna osoba, morate imati ‘to nešto’ posebno i neobjašnjivo, što je učinilo slav­nim toliko poznatih ikona stila, koje su se oblačile gotovo uvek minimalistički ili basic – kao Audrey Hepburn, koja je ostavila trag u istoriji i svojim stilom prevazišla modu i postala ideal.

Slogan “More is more and less is bore” – “Više je više, a manje je dosadno” je osmislila Iris Apfel, ikona njujorškog stila, koja je u 97. godini nedav­no potpisala ugovor kao manekenka sa prestiž­nom modnom agencijom IMG Models i koja nam može biti najbolji uzor. U modernom vremenu u kojem živimo i u kojem postoje manekenke, blo­gerke, modne influenserke i modne žrtve, niko ili malo njih ima bezgraničnu kreativnost i ne može se porediti sa ovom stilskom ikonom od koje mo­žemo samo učiti!

Uprkos godinama, Iris je jedinstvena i fantastič­na u svom preterivanju, posebna, prekomerna i ekscentrična, nikad nije smešna i pokazuje nam da se još uvek može preterivati i napraviti trend! Ali ona nije jedina od predstavnica koje vole ‘Sve’ i preuveličano! Još jedan jedinstven primer ove vrste u istoriji mode je Anna Piaggi, koja je go­dinama potpisivala “DP. duple stranice” Vogue Italije, ekscentrične muze Karla Lagerfelda, koji kada je opisuje kaže da Anna nikad ne izaziva, već evocira i u oblačenju stvara imaginaciju. Je­dinstveni način na koji nosi i kombinuje odeću, stvara atmosferu i određenu klimu oko nje i oko­line.

Kao što je Koko Šanel govorila: “Da biste bili ne­zamenljive, uvek morate biti drugačije.”

Ako u slučaju ‘minimalnog izbora’ rizikujete da budete dosadni, ovde je potrebno mnogo vešti­ne da ne postanete smešni. U ovom dress codu nema pravila u oblačenju – gde je sve dozvolje­no, morate znati kako da nosite određene stvari da ne biste izgledali smešno ili skliznuli u ma­skenbalski stil kao mnogo devojaka koje, da bi bile primećene i fotografisane tokom modne ne­delje, postaju modne žrtve.

Veoma je važno znati kako se razlikovati, birajući odeću i aksesoare, koji uvek moraju da izgledaju originalno, nepredvidivo u dizajnu, upotrebi ma­terijala i završnim obradama.

Za one koji pripadaju ovoj kategoriji bez unapred utvrđenih pravila i za one koji ne žele da poštu­ju pravila je sve dozvoljeno: neočekivani detalj, neobična kombinacija, kontradiktorni dodatak, čudne ili preterane cipele ili čarape, preterani na­kit, lude i čudne naočare i, rekla bih, umetnost kombinovanja svega sa neophodnim smislom za humor.

U oba slučaja, ili sa manje ili ‘ništa’, tj. gde odu­zimamo, ili sa ‘sve’ gde dodajemo, ispod haljine, potrebna je snažna ličnost da bi sve imalo smisla i da biste ostavili specifičan trag. Zato nam Diana Vreeland, istorijski direktor Vogue Amerike, kaže: “Nova haljina vas nigde ne vodi, nego život koji živite u haljini, život koji ste živeli pre i koji ćete živeti kasnije.”

ŠTA MISLITE?

100 Poena
Upvote Downvote

LEPOTA SVETA KROZ OBJEKTIV

MAJ 2019. IZAŠAO JE NOVI BROJ E-MAGAZINA RYL