KAKO TREBA DA IZGLEDA VAŠ TANJIR?

PIŠE: MILJA HINIĆ
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: MAX OH UNSPLASH.COM

“Zadržati telo u dobrom zdravlju je dužnost, inače neemo biti u stanju da održimo naš um jakim i jasnim”

Buda

Na ovo neobično putovanje u Amsterdam, na Kushi institut Evrope, krenula sam prateći jednu izuzetnu mladu i uspešnu damu – Tatjanu Popović, koja me je inspirisala tokom protekle godine svojim nesebičnim davanjem informacija, recepata i pripremanja programa detoksa sa isporukom hrane. Ta dama, a i autor tekstova u ovom časopisu, bila je na pomenutom institutu i toliko je o njemu stvorila zanimljivu priču da sam poželela da odem i ja. Glad za znanjem koje se odnosi na hranu gura me uvek stepenicu više. Ta radoznalost kako hrana utiče na naša tela i na naša raspoloženja, vodila me je na razna putovanja – od kurseva na Stanfordu, Univerziteta u Kopenhagenu, časova kuvanja u Francuskoj, razumevanja sushija i istočne kulture, preko ayurvede, i konačno me dovela do makrobiotike i vikenda o zdravlju žene. I ono što me je ostavilo potpuno nemom su informacije koje sam tamo dobila, a za kojima sam tragala. Zanimljivo je primetiti kako nam na sve strane industrija hrane podmeće ukuse, posebno šećere od kojih se gojimo, ali ne samo to, već se ne osećamo svoji – gubimo kontrolu, energija nam se brzo diže i još brže pada, razdražljivi smo. Idemo kod raznih savetnika za ishranu – nutricionista, gde dobijate informacije da ako jedete meso i salatu i redovno se hranite, bićete zdravi i mršavićete… A onda otkrijete sasvim novi svet gde vam kažu sledeće: vaš tanjir treba da sadrži 50 % zrna (mislim na pirinač, proso, kinou i sl.), 10 % supe – najbolje miso zbog toga što je sama pasta nastala fermentacijom, pa tu imate i probiotskih kultura, 20 % povrće i 20 % mahunarke (pečurke, pasulj, sočivo i sl.). Svu tu hranu smo kuvali i jeli tri dana. Hranili smo se njom u pravom smislu te reči. Osećali smo se dobro i imali puno energije, bili smo veseli, odlično spavali i, kad se probudite ujutro, osećate se odlično, nema tromosti, ničega, osim fenomenalne energije! Potpuno nestvaran osećaj. Bile su tu razne teme, pitanja o mršavljenju, gojenju, štitnoj žlezdi, menopauzi, zaista sve što se tiče zdravlja žene, a zaključak je bio – pre svega, žvaćite hranu bar 50 puta, poželjno do 150, izbacite namirnice životinjskog porekla i videćete lako ćete mršaviti, biti zdravi, imati puno energije. Odgovor po koji sam ja došla bio je na temu mršavljenja, kad mi je Wieke Nelissen rekla – mršavljenje nikada ne treba da se zasniva na snazi volje, jer ćete uvek imati jo-jo efekat. I zaista je tako. Žvaćite hranu, birajte šta vam zaista prija, jer to je jedini način da budete zdravi i radosni. Ne slušajte marketinške agencije kako je nešto dobro, već se vratite zdravom razumu i svojim potrebama. Ne cenjkajte se sa svojim zdravljem jedući po pekarama i fast-food štandovima – to nije hrana od koje ćete biti zdravi. Na predavanjima na Stanfordu su rekli fantastičnu stvar: čim vidite nešto da se reklamira, znajte da to sigurno nije zdravo! Idite na pijacu, kupujte lokalno gajenu hranu, podržite male proizvođače i svima će biti dobro!

FOTO: EDGAR CASTREJON UNSPLASH.COM

Miso supa

Šitake bujon daje posebno bogat ukus ovoj supi. Ostalo povrće ili sastojci kao što je tofu mogu biti dodati ili zamenjeni, ali ako se šitake izostavi, najbolje je početi sa biljnim ili kombu bujonom nego sa vodom.

Sastojci:

6 čaša vode
5 sušenih šitake pečuraka
1 šargarepa, narezana
1 ½ šalice seckanog zelenog povrća (kao što su kelj, brokoli)
6 supenih kašika ječmenog ili belog misa

Potopite šitake u vodu od 6 čaša preko noći ili najmanje dva sata. Uklonite šitake, odrežite i bacite čvrste stabljike, tanko isecite kape i stavite u lonac sa vodom u kojoj su bile pečurke. Kuvati na srednjoj temperaturi, dodajte rezanu šargarepu i kuvajte 5 do 10 minuta. Dodajte zelenilo i kuvajte još 5 do 10 minuta. Ugasite ringlu. Razblažite miso u malo vode u kojoj se kuva povrće i dodajte supu. Vodite računa da tečnost ne sme da kuva, jer tada miso gubi svoja svojstva – neka temperatura ne bude veća od 80 C.

FOTO: MAE MU UNSPLASH.COM