JUNACI KOJI SVETLE

PIŠE: ANIMA MUNDI
FOTOGRAFIJE: IZ PRIVATNE ARHIVE MISHE ĐORĐEVIĆA

MISHA ĐORĐEVIĆ, STUDIRAO JE MAŠINSTVO, RADIO KAO DJ U DISKOTEKAMA, NA RADIJU, UMETNIK U DUŠI, SVOJ KREATIVNI POTENCIJAL REALIZUJE KROZ STVARANJE I OBLIKOVANJE LAMPI. ZAMISLI OBLIK I POČNE DA STVARA. OD RECIKLIRANOG MATERIJALA, PRAVI FORME LAMPI KOJE SU DANAS U TRENDU U SVETU I KOD NAS. SVETLO IH DODATNO OBOJI I ONE ČINE JEDINSTVENU CELINU SA PROSTOROM. DIŠU I SVETLE ZAJEDNO JUNACI MISHINIH ZAMISLI. JEDAN IZLOG I JEDNA LAMPA TOG FEBRUARSKOG DANA USMERILI SU MISHINU STRAST KA SASVIM DRUGOM SVETU, OKRENUTOM KA SVETLOSTI.

Koliko pravo osvetljenje doprinosi umetničkom doživljaju prostora?

Osvetljenje je veoma bitno za doživljaj bilo kojeg prostora, bez obzira na njegovu namenu. Uz malo planiranja i još malo mašte, od bilo kog prostora možete napraviti mesto kojem se rado vraćate, koje vas umiri i vrati u libelu posle napornog i stresnog dana. Zato se svakako treba upustiti u kreativnu igru sa svetlom i napraviti od svoga doma mesto o kojem maštate. Potrebno je tu još par sastojaka, muzika, mirisi začina i voljena osoba, ali osvetljenje je, kako moj prijatelj reče, kao biber na pilav. Poigrajte se sa svetlom, sigurno ćete se zabaviti i iznenaditi rezultatima.

Zašto lampe kao sredstvo izražavanja?

Kod mene je to bila stvar trenutka. Jedno februarsko jutro, hladno, ali okupano suncem, i nestvarno pust grad. Jedan izlog i jedna lampa. Užurbanost prekinuta zrakom sunca koji je obasjavao izlog i lampu. Tada se desila, u tom momentu sam bio potpuno nesvetan toga, ideja o izradi lampi. Počela je polako, bez zalivanja, da klija u meni. Bez mnogo iskustva u baratanju čekićem, i nikakvog aparatima koji usijavaju i spajaju metal, ponesen trenutkom, skrenuo sam na svom putu ka lampama, ka svetlosti. Može se reći slučajnost, ali ja volim da gledam kao na momenat kad shvatite da ne treba voziti pravo, nego na prvom semaforu skrenuti desno, ili možda levo, svakako na stranu kojoj vas nešto privuče. Bilo je tu i nesigurnosti, a i straha, ali taj poziv da se krene ka lampama, ka svetlu, na kraju je prevladao.

Kako od usisivača napraviti lampu?

Evo, pa to je već jednostavnije pitanje. Rasturiti usisivač na najsitnije delove, okrenuti se po radionici i uzeti nešto od metala. Najzanimljiviji deo kod novih usisivača je motor, a kod starih, ima tu još svačeg-nečeg da se nakupi. I onda počinje poigravanje sa delovima, gvožđem, aparatom za varenje, brusilicom, i sve to spajati uz puno mašte i ljubavi. Neka lepa pozadinska muzika se podrazumeva, jer u momentima kad nema zujanja, brujanja i lupanja, neophodno je i da se vi osećate lepo, jer se sva ta energija prenosi na lampu. Pa kad lampa stigne kući i počne da sija, ‘usisaće’ sve negativno i potpuno opustiti, nadam se, sve prisutne.

Koliko su lampe junaci u prostoru?

Voleo bih da ih tako doživljavaju, i da svetle junački. Možda to nekim modelima ide lakše, poput ‘SpARtaN HeLMeT LaMpe’, a ove ostale moraju da se junače, da sijaju lepše, bolje i da rasteraju mrak. Pa, shodno toj funkciji rasterivanja mraka, mogu se posmatrati kao junaci svetla.

Koliko su danas moderne reciklirane stvari?

Reciklaža je danas trend, a trebalo je to da postane mnogo ranije. Mnogo materijala se bacalo, a moglo je da se ponovo upotrebi. Reciklirani materijali pružaju podjednake mogućnosti kao bilo koji drugi. Nalaze se svuda oko nas, ponekad mogu biti i potpuno besplatni. Proizvod od recikliranih materijala može biti potpuno moderan, ali isto tako može se koristi i za razne projekte i instalacije koje su unikatne i ne spadaju pod domen moderno. Sve zavisi od pristupa i načina na koji se koriste. Popularan način reciklaže je i Upcycling. To vam je kad od nekog već postojećeg proizvoda, možda zastarelog i odbačenog, napravite nešto potpuno drugačije namene. Kao kad od delova starih automobila, napravite stolicu, ili lampu, ili nešto drugo, što ćete upotrebiti kao potpuno novu stvar.

Od čega sve praviš abažur za lampe?

Abažur za lampe pravim od različitih materijala. Osnovni materijal je papir, ručno pravljen, koji postupkom impregnacije nanosim na već izvarenu metalnu konstrukciju zamišljenog oblika. Nakon sušenja, abažur je čvrst i postojan, lak za održavanje, translucentan je, tako da prostorija bude okupana u boji abažura. Pored papira, koristim i staklo, tekstil, epoksidne smole i razne perforirane limove. U zavisnosti od namene i želje onoga ko naručuje lampu.

Šta te ispiriše prilikom kreairanja lampi? Handmade ima posebnu vrednost.

Inspiracija je svuda oko nas. Može biti draga osoba iz okruženja, popularno zvana ‘Muza’, arhitektura neke lepe nove lokacije sa nedavnog putovanja, linije karoserije nekog starog automobila, stara fotelja pokraj kontejnera, cvet, list… A prilikom samog procesa, rukovođen generalnom idejom, može vas inspirisati parče lima, podloga, komad žice koji nagazite slučajno, i tako, mic po mic, promeniti samu zamisao. Mislim da upravo takve situacije daju karakter tom novom izvoru svetlosti, ili dekorativnom predmetu, koje posle niza takvih privlačenja tokom procesa postaju posebne i unikatne.

Inspiracija je neprekidna i nepresušna, samo je treba osluškivati i imati neko blokče pri ruci i beležiti. Jer, ideja dođe i prođe, potrebno je preneti je na papir, i onda ona čeka svoj trenutak.

Handmade ima posebnu vrednost, prvo zbog kvaliteta izrade, a i mogućnosti da se lampa, ili bilo koji drugi element enterijera, prilagodi željama kupca, kao i zahtevima samog prostora, do toga da može biti unikatno, ili izvedeno u maloj seriji, što dodatno doprinosi draži da se poseduje u svom domu.

Tema septembarskog izdanja RYL magazina nosi naziv „U fokusu“. U kom pravcu je usmeren tvoj fokus?

U fokusu mi je već duži vremenski period jedan stari, vremenom nagriženi, YUGO, koji bih želeo da iseckam, i onda da od njega napravim razne stvari, sve dok ima delova. I od toga što je nastalo, napravim izložbu.