HRANIMO SE ILI SMO HRANJENI?

PIŠE: IGOR JAKŠIĆ

„Go with the flow“ sa trendovima, /pih, i „trend“ strana reč… pokret?/ ili malo i tu istražimo i ne pokupujemo pomahnitalo sve na čemu piše hrono, bez glutena, ili već neka trenutno aktuelna floskula?

Da li je uopšte i potrebno da znamo sve cifre, gramaže, hemijske veze i atomsku težinu apsolutno svakog sastojka ili malo da verujemo prirodi… Šta uopšte hranimo?

Znam, teško je naći „prirodu“ u poslednje vreme, ali deluje mi kao da se ponuda malo proširila u tom smislu, jer možda više ljudi traži tako nešto, bogu hvala (više hvala, jer su takvi svesniji i ostalih velelepnih stvari koje nam se dešavaju), pa se može pronaći kvalitetna voćkopovrćka. A kroz prizmu sirove hrane, možda i najlepše doba godine.

FOTO: PIXABAY.COM

Sezona je… svega. Kajsije skoro zašle, lubenice i dinje u katarzi (iako se to pomerilo u odnosu na period kad sam bio mali… lubenice su stizale krajem leta), a počinju dominaciju breskve i grožđe. Počinje prejedanje paradajzom, kako bi ukus „onog praaaavog“ ostao zapamćen do sledeće godine, a svaki veštački okrutno i sa setom kritikovan.

Pijaca je trenutno glavno lovište. (Naravno, prvo lovište su rođaci sa sela i ulične voćke, ali nije svako privilegovan, a i ne znam zašto dođavola ne posadimo voće na sve zelenilo grada.) Tezga, oko tezge, bake koje sede na ulazu pijace sa uvek skrivenom kesom koprive ili malo oraha… dobar ulov krije se na raznim mestima.

Možete tražiti na oko najlepše i najveće primerke, obično i najskuplje i nabusito hvaljene, ali probajte nekad da svratite kod neke bakice ili dekice sa nevelelepnom ponudom, ili čak izdvojenom jeftinijom gajbom. Jednom sam naleteo na tako dobre breskve, da je to… uh. Male, onako skoro pa smežurane da kažeš, suvlje… a u stvari kao da su namenski malo dehidrirane, pa onda i onako mesnatije sočne. A slatke. Ma bomba. Naravno, sve se prvo degustira pre svake odluke, ali pijac i jeste zato tu. I za gunđanje na cene, režim, i kako to ja drsko idem biciklom kroz uska međutezgja. Pritom znatno uži od tih, nekad i dobro uhranjenih bundžija, koji obično idu sa ceger-kolicima za omanju četu, ipak nekim kesama sa strane i gradooslobodilačkom gestikulacijom.

Trenutno tu ima svega što nam treba, i uz malo poverenje da gladni na voću, povrću i koštunicama ostati nećemo, možemo malo i da uživamo, pa čak i isključimo blendere, secka i ostale zdravojedačima poznate sprave, i provedemo vreo dan na ananas dinji i cerovači, a sutradan breskve, kruške, smokve i dinje što je ostalo. (Ko i dalje strahuje da će ga dan na dinji instant usukati, probajte da je prelijete mlevenim koštunicama i malteksom ako nije slatka.) Kombinacije pravite po sopstvenom nahođenju, a blender je uvek tu za neka egzotična isprobavanja ili davljenje u sirovom sladoledu sa malinama. (Zamrznute, prethodno oljuštene, iskomadane banane stavite u blender sa malo malina, meda, i eventualno kokosovog ulja, i štapom blendera što brže umutite.)

Ko želi da pored pukog prejedanja darova majke Prirode nam, malo misli i na bespuće i monotoniju zimske domaće ponude, može da se pri‘vati dehidratora i zamrzivača.

FOTO: PIXABAY.COM

Sušene kajsije, breskve i paradajz bi bile moja preporuka, u neograničenim količinama. Paradajz samo sušen ili pakovan u teglice sa začinima i maslinovim uljem, a breskva sušena u kriškicama. Videćete zašto važi za „naš mango“. Sve to možete i najpre da blenderom pretvorite u kašu, pa tako osušite i dobijete listove za slaganje u kutijice.

Što se zamrzivača tiče, napunio bih ga malinama, kupinama, borovnicama, koprivom… Poneka slučajna gajbica u prolasku malinarskim krajevima itekako će se slaviti kad u februaru ostanemo par dana samo sa bananama. Nezrelim. Uglavnom, sirova zimnica je itekako bogata i zadovoljava većinu potreba organizma, pa i neke egoistične prohteve, samo treba misliti na vreme. A umesto krčkanja tada već mrtve voćke sa gomilom ne-recimo-joj-ime bele smrti, uz opravdanje da se tako radi već generacijama i nesvest da se tako i taj dijabetes prenosi tim istim generacijama… uzmite lepo to sušeno voće, po potrebi malo potopite u vodu i izblendajte sa malo urmi i mrvicom (a ne mora) kokosovog ulja. Eto savršene marmelade za, dabome sirove, palačinke.